Hej alla

Vi har en Nibe 640P Fighter som är 14år gammal, och fungerar idag relativt OK, dock en del reparation har förkommit under åren.

Vi är ute att ersätta vårt Nibe 640P Fighter FLVP med en nyare.
Vi har funderingar från Bosch Compress 3800i EW9, IVT 402 (samma som Bosch specifikation) , Nibe F370 eller F730/735, och Comfort Zone (en av modeller, vet ej vilken passar)

Vi bor i enplans villa 150kvm i Halmstad, golvvärme i hela huset.
Idag har vi totalt el årsförbrukning på = 12 500 kWh, jag gissar att Nibe pannan drar cirka 5-6 000kWh/år.

Då är min fråga till någon som är kunnig i rådgivning, vad skulle varit bäst att köpa istället för vårt gammla Nibe 640P Fighter pannan ? Vad vinner man att byt mot en nyare FLVP ??
Vet någon vad har vårt Nibe 640 P Fighter för kompressor styrka i kWh , som jag fattade att den är på 1kWh, stämmer det ? Var ligger dem andra nämnda i tidigare mening/fråga ?
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med rådgivning?
Vad skulle jag förbättra med att byta med nya Nibe/Bosch/IVT/Comfort one mot vårt gamla Nibe pannan , typ i kWh , eller i % osv.

Verkligen STOR tack för hjälpen i förhand.

Ser framåt att höra era åsikt.

MVH
 
Hej! NIBE 640P har en kompressor som ger ca 3 kW värme. Bosch Compress 3800i och IVT Vent 402 ger bara 1,6 kW. NIBE F370 ger 2 kW. I så fall borde ni byta till NIBE F730 eller nya S735 men det är väldigt lång leveranstid. Comfortzone RX50 finns också men jag tror även de har lång leveranstid. Tycker ni ska använda er 640P så länge den håller. Ni har en relativt låg elförbrukning men lite grann kan ni spara, typ 1500 kWh/år, genom att även sätta in en luftluftvärmepump som komplement till frånluftsvärmepumpen. Kan även ge kyla på sommaren om ni tycker det är bra.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Hej! NIBE 640P har en kompressor som ger ca 3 kW värme. Bosch Compress 3800i och IVT Vent 402 ger bara 1,6 kW. NIBE F370 ger 2 kW. I så fall borde ni byta till NIBE F730 eller nya S735 men det är väldigt lång leveranstid. Comfortzone RX50 finns också men jag tror även de har lång leveranstid. Tycker ni ska använda er 640P så länge den håller. Ni har en relativt låg elförbrukning men lite grann kan ni spara, typ 1500 kWh/år, genom att även sätta in en luftluftvärmepump som komplement till frånluftsvärmepumpen. Kan även ge kyla på sommaren om ni tycker det är bra.
Hej Josth
Verkligen tack för svaret, det var riktig lärorikt att läsa din svar.
Det som jag är rädd för är att vårt Nibe 640P Fighter slutar fungerar, eller vi måste reparerar för massa pengar, så att till slutet är bättre att sätta en ny värmepannan istället. Lång väntetid som du beskriver är så att man kan planera i tid att byta ut pannan.
Du har förklarat jätte bra vad vi måste köpa om vi ska byta ut dagens värmepanann.
Om du skulle bestämma vilken modell du skulle ersätta Nibe 640 P Fighter, vilken modell du skulle välja ? :)
En gång till stor tack för svaret .
Mvh
Felix
 
Hej! Det finns fortfarande gott om reservdelar till er 640P så ni behöver inte direkt oroa er för att den inte går att reparera ganska snabbt om det skulle behövas. Det är bara om det blir rosthål i tanken som det blir totalhaveri och det är väldigt sällsynt om man har fint kommunalt vatten. Om jag själv skulle byta tycker jag nya NIBE S735 är väldigt intressant men den kostar också väldigt mycket tyvärr så det skulle bli mycket funderande.:thinking:
 
J Josth skrev:
Hej! Det finns fortfarande gott om reservdelar till er 640P så ni behöver inte direkt oroa er för att den inte går att reparera ganska snabbt om det skulle behövas. Det är bara om det blir rosthål i tanken som det blir totalhaveri och det är väldigt sällsynt om man har fint kommunalt vatten. Om jag själv skulle byta tycker jag nya NIBE S735 är väldigt intressant men den kostar också väldigt mycket tyvärr så det skulle bli mycket funderande.:thinking:
Hej igen.
Tack för svaret en gång till.
Jag tycker precis som du, så länge finns reservdelar är ingen panik.
Om helt enig om Nibe F735 som bästa alternativ att byta ut.

En gång till tack för dina expertis frågor.

Mvh
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Hej Felix, är i samma situation som du. Min 640 har fungerat ok i 16 år, men börjar låta lite illa och det är väl en tidsfråga innan det är dax att byta. Har ett 2 X 96 kvm hus i Göteborg från 2008. Har du bytt och i så fall till vad? Nöjd??
 
E emwkon skrev:
Hej Felix, är i samma situation som du. Min 640 har fungerat ok i 16 år, men börjar låta lite illa och det är väl en tidsfråga innan det är dax att byta. Har ett 2 X 96 kvm hus i Göteborg från 2008. Har du bytt och i så fall till vad? Nöjd??
Hej
Jag sitter kvar med Nibe 640P, har inte haft så mycket strul med den så länge.
Man vet aldrig när den går sönder.
Har i alla fall kopplat till Nibe 640P en Ngengic Tune styrning och den har gått riktig jämt och arbetar effektivt , jämnare som hjälper balanser värme i huset och effektivisera förbrukning.
Dock hade Nibe expert som tycker att jag ska behålla FLP med att nya kostar 150t .
Hade jag bytt min gamla skulle tagit luftvatten från Mitsubishi Ecodan modell.
Du , vad har du tänkt ?
Mvh
 
Lutar mot att installera en NIBE735 när det blir aktuellt. Din tanke att välja en LV-pump låter spännande, men hur gör man för att få en bra ventilation i huset? Separat fläkt i våtutrymmen? Din Ngengic lösning verkar intressant (aldrig hört talas om den!). Men att tillföra lite intelligens till 640 hade inte varit dumt! Var den enkel att koppla in den? Får läsa på mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.