Hej, ett fel som är lite jobbigt. Så innan jag ringer elektrikern så tänkte jag kolla om någon här kan hjälpa mig.

Vi har 8 spottar i vårt vardagsrum. Efter ett strömavbrott som var i området så dog alla 8 spottar. Som upptäcktes när vi väl fick tillbaka strömmen. Jag börja plockar ner spottarna och inser att varje spott har en egen transformator. Jag trodde först att det endast var en transformator till varje slinga. Så jag tog transformatorn från ena spotten i vardagsrummet och bytte med transformatorn från hallen (transformatorerna var av samma märke och stryka). Men det hjälpte inte, och när jag väl bytte tillbaka transformatorn till hallen så fungerar inte ena sporten i hallen.. men övriga 3 spottar i hallen fungerar… så nu vågar jag inte felsöka mer för då är väl risken att fler spottar ger upp… Jag trodde först att går en spott sönder så slocknar alla. Så är det uppenbarligen inte i hallen eftersom 3 av 4 lyser (alla lös innan jag börja felsöka😂)

Men i vardagsrummet är alla 8 stendöda…

Säkringen som går till spottarna har ej gått..

Någon som har någon idé?
 
Har ni dimmer till spottarna i vardagsrummet?
Om ja, då kan säkringen i den gått, eller har själva dimmern gått.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni dimmer till spottarna i vardagsrummet?
Om ja, då kan säkringen i den gått, eller har själva dimmern gått.
Det är dimmbara, var sitter säkringen till de? Det skumma är ju att ena spotten i hallen också dött efter jag koppla in spott + transformatorn från vardagsrum till hall och tillbaka igen..
 
Om det är en utbytbar säkring så sitter säkringen någonstans på själva dimmern.

Utan att veta vad det är för dimmer så går det inte att ge bättre information.


Exakt vilken dimmer är det?
Exakt vilken/vilka transormator/drivdon är det?
Exakt vilka lampor är det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en utbytbar säkring så sitter säkringen någonstans på själva dimmern.

Utan att veta vad det är för dimmer så går det inte att ge bättre information.


Exakt vilken dimmer är det?
Exakt vilken/vilka transormator/drivdon är det?
Exakt vilka lampor är det?
Vet inte detta säger sig någonting. Ser inte ut att vara någon säkring här.
 
  • Öppen vägguttag utan säkring eller frontplatta, exponerade anslutningar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en LED-drivare med synliga elektriska ledningar utan säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en öppen eldosa utan synlig säkring i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i vägg utan synlig säkring, med ledningar och kopplingsklämma framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har är en s.k. dosdimmer. De brukar inte ha någon utbytbar säkring.
Mät på grejorna eller koppla bort dimmern för att veta var felet är.
 
E etompau skrev:
Det du har är en s.k. dosdimmer. De brukar inte ha någon utbytbar säkring.
Mät på grejorna eller koppla bort dimmern för att veta var felet är.
Jag koppla nyss bort dimmern utan framgång. Min bror är påväg hit med en multimeter, så får vi se vad vi kommer fram till.
 
R RavenRib skrev:
Jag koppla nyss bort dimmern utan framgång. Min bror är påväg hit med en multimeter, så får vi se vad vi kommer fram till.
Med koppla bort menade jag att den (dimmern) ska förbikopplas. Är den helt borta kan inget fungera.
 
E etompau skrev:
Med koppla bort menade jag att den (dimmern) ska förbikopplas. Är den helt borta kan inget fungera.
Yes, jag koppla bort dimmern så att sladdarna från väggen gick direkt in i strömbrytaren - utan att det gick. Kanske har jag inte kopplat allt rätt, får dubbelkolla när han kommer.
 
R RavenRib skrev:
Yes, jag koppla bort dimmern så att sladdarna från väggen gick direkt in i strömbrytaren - utan att det gick. Kanske har jag inte kopplat allt rätt, får dubbelkolla när han kommer.
OK. Lycka till.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK. Lycka till.
Uppdatering:

Verkar som dimmern har dödat alla transformatorer i alla spottar… vi koppla bort dimmern nu och tog en hel från hallen,, då lyser den vi sätter dit i vardagsrummet… så det blir väl att köpa ny dimmer + 9 st transformatorer + spottar….
 
R RavenRib skrev:
Uppdatering:

Verkar som dimmern har dödat alla transformatorer i alla spottar… vi koppla bort dimmern nu och tog en hel från hallen,, då lyser den vi sätter dit i vardagsrummet… så det blir väl att köpa ny dimmer + 9 st transformatorer + spottar….
Det låter ju skumt. Att en dimmer lämnar in på något sätt är inte ovanligt, men att 9 st. spottar med tillhörande transformatorer går söner så här är ovanligt.
Utgår från att ni har mätt att det finns 230 V fram till varje icke fungerande spott/trafo?
Ta en bild på trafo/spott för fler råd och idéer.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det låter ju skumt. Att en dimmer lämnar in på något sätt är inte ovanligt, men att 9 st. spottar med tillhörande transformatorer går söner så här är ovanligt.
Utgår från att ni har mätt att det finns 230 V fram till varje icke fungerande spott/trafo?
Ta en bild på trafo/spott för fler råd och idéer.
Nu när det är omkopplat (kopplat bort dimmern) så har vi 230 till varje spot. Innan så hade vi typ 130-140. Så antingen brytaren eller dimmern som krånglar 🤷‍♂️ dock har inte spottarna gått sönder, utan verkar endast vara transformatorerna.. vet inte om man kan köpa dem lösa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.