M Förstagångsköparen skrev:
Jag har kollat guidekabeln hela vägen!
En radio kan snappa upp signalerna från slingan men det betyder inte alltid att slingan är hel.
Som sagt, motståndet i slingan och/eller guidekabeln får inte vara för högt, om så är fallet kommer lysdioden på laddaren att blinka och indikera fel.
En dålig skarv kan exempelvis ge ett högre motstånd.

Tyvärr finns det inga genvägar. Kolla med en testslinga som jag beskrev, där även guiden är elektriskt ansluten till beg.kabeln. Grönt fast sken ska du då få i laddstationen.
Sedan få du metodiskt kolla kabel/skarva. Tolkar dina beskrivningar som att det fungerade innan du började skarva/koppla om. Då får man ju leta lite i detta område och se vad som kan ha hänt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En radio kan snappa upp signalerna från slingan men det betyder inte alltid att slingan är hel.
Som sagt, motståndet i slingan och/eller guidekabeln får inte vara för högt, om så är fallet kommer lysdioden på laddaren att blinka och indikera fel.
En dålig skarv kan exempelvis ge ett högre motstånd.

Tyvärr finns det inga genvägar. Kolla med en testslinga som jag beskrev, där även guiden är elektriskt ansluten till beg.kabeln. Grönt fast sken ska du då få i laddstationen.
Sedan få du metodiskt kolla kabel/skarva. Tolkar dina beskrivningar som att det fungerade innan du började skarva/koppla om. Då får man ju leta lite i detta område och se vad som kan ha hänt.
Jag har letat där jag varit. Guidekabeln är inte i närheten av rabatten så det ska inte vara några problem. Fattar inte hur det blivit såhär.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hörrni! Jag har gått runt med en AM-sändare och hittar inget fel någonstans. Jag testade därför att ta en liten bit kabel på detta viset och kopplade in. Det blinkar ändå gult.. Vad kan detta innebära? Den korta kabeln är helt nu och inte trasig någonstans
Det där är fel. Alla 3 ska gå ihop. Sätt en 3 wago
 
Hade också blått blink ett år när jag skulle starta upp min gardena. Felsökte mina kablar utan att hitta något fel. Tog reda på vilken kabel som gav felkod och bytte den och då funkade allt. Grävde upp den gamla kabeln och synade den efter skador/brott men fanns inget. För att testa med en ny liten kabel som du provat måste du ansluta en guidekabel på din nya tillfälliga slinga.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Hade också blått blink ett år när jag skulle starta upp min gardena. Felsökte mina kablar utan att hitta något fel. Tog reda på vilken kabel som gav felkod och bytte den och då funkade allt. Grävde upp den gamla kabeln och synade den efter skador/brott men fanns inget. För att testa med en ny liten kabel som du provat måste du ansluta en guidekabel på din nya tillfälliga slinga.
Blåblink är avbrott/fel på begränsningsslingan. Här är det gulblink som då pekar på guidekabelfel.

Ska man rota med dessa grejor bör/ska man ha ett litet universalinstrument till hands, kostar 100-200 kr och kan direkt ge indikation på slingans status.

Illustration av en laddstation med tabell som visar LED-indikatorernas färger och status, inklusive gulblink för guidekabelfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsbild för felsökning av guidekabel med multimeter och kopplingsschema vid gulblinkande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det med dina grejor? Har du löst problemet med blinkande diod?
 
E etompau skrev:
Hur gick det med dina grejor? Har du löst problemet med blinkande diod?
Jajamen. Jag grävde upp guidekabeln helt. Det var tusen lagningar på den och på ett ställe var den helt av. Jag grävde ner en ny hel kabel och nu fungerar allt som det ska!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.