Hemmakatten
I vårt lilla pann- o teknikrum blir det ordentligt varmt. Vi har ett isolerat spirorör monterat som går ut till ett förråd där det i framtiden kanske blir ett bulkförråd för pellets. Förrådet är isolerat men ej uppvärmt. Vill få bort lite av överskottsvärmen från pannrummet och tänkte sätta i en kanalfläkt för att dra ut lite värme till förrådet. Men, jag hittar ingen fläkt för 80mm-rör! Finns det? Och i så fall var?
 
Alternativt borde du väl kunna gå upp i dimension (övergångsdelar finns) precis före och efter fläkten.
 
Kanske en datorfläkt, de finns i 80mm.
/
 
Hemmakatten
Tack. Jo, det finns ju alternativ. Drar en datorfläkt ut lika mycket luft som en "vanlig" fläkt? Spiroröret sitter i taket ovanför kaminen och det hade varit allra snyggast om man hade kunnat kapa det jämns med taket och lägga in en fläkt. Måste man bygga på för att komma upp i 100mm kommer allt att hänga nedanför taket och då kanske en fläkt som sitter i öppningen på röret kan vara bättre.

Som sagt, allra, allra helst vill jag få tag på en 80mm kanalfläkt.
 
Tja!
Väcker liv i en gammal tråd. Behovet har uppstått att komplettera en av friskluftskanalerna i friggeboden med en fläkt lik den i länken nedan. Problemet är bara att jag satt in 80mm-rör och det verkar vara lögn att hitta fläktar för den dimensionen. Har den hänt nåt sen senaste inlägget eller är det bara att bita i det sura äpplet och såga upp ena hålet och byta hele skiten?
I mitt fall sitter alltså röret genom väggen och det är enbart ett rör med galler på ena sidan och manuellt öppningsbar ventil med filter på andra sidan....

Grymt tacksam för tips om 80mm-fläktar!

ToRy


http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Franluftsflakt-873858/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.