Kommunen antog en detaljplan efter ca 20 års velande över området där jag bor. I dagarna kom det ett fett kuvert från Mark och Miljödomstolen, där 5 olika grupperingar/personer har överklagat. En med hjälp av advokat.

Jag antar att detaljplanen som antogs inte gäller än då?

Brukar detta snabbt sopas undan av första instans, eller kan det dras i långbänk i åratal? Jag har ingen större intresse varken för eller emot, men försöker hålla mig informerad.

Vad kan man förvänta sig i tidsutdräkt?
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Kommunen antog en detaljplan efter ca 20 års velande över området där jag bor. I dagarna kom det ett fett kuvert från Mark och Miljödomstolen, där 5 olika grupperingar/personer har överklagat. En med hjälp av advokat.

Jag antar att detaljplanen som antogs inte gäller än då?

Brukar detta snabbt sopas undan av första instans, eller kan det dras i långbänk i åratal? Jag har ingen större intresse varken för eller emot, men försöker hålla mig informerad.

Vad kan man förvänta sig i tidsutdräkt?
Ska nog vara klart inom ett år i MMD tänker jag. Sen är ju frågan om någon vill överklaga till nästa instans MÖD och om man verkligen får prövningstillstånd där.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mark- och miljödomstolens beslut går att överklaga till mark-och miljööverdomstolen som kan ge prövningstillstånd. Det är dock mycket sällan det görs. Om de ej ger prövningstillstånd gäller mark- och miljödomstolens dom.

Överklagandetid: tre veckor
Tid till avgörande i MÖD: räkna 3-4 mån.
 
D DBSP skrev:
Mark- och miljödomstolens beslut går att överklaga till mark-och miljööverdomstolen som kan ge prövningstillstånd. Det är dock mycket sällan det görs. Om de ej ger prövningstillstånd gäller mark- och miljödomstolens dom.

Överklagandetid: tre veckor
Tid till avgörande i MÖD: räkna 3-4 mån.
Missuppfattade var i processen dp:n är. Räkna 8-12 månader innan avgörande i mark- och miljödomstolen. Sen enligt ovan.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.