maskeradeproggaren
Har tre prunus kanban som jag kämpar med. De planterades för tre fyra år sedan och jorden de står i är kompakt lerjord vilket gjort att två träd dött, ett har tagit sig hyfsat, ett sådär och ett inte alls. Det senare planterade jag om förra året i hopp om att det ska ta sig. Med faciti efterhand skulle vi valt andra träd men nu är vi där vi är och får försöka göra det bästa av det. Tillläggas kanske ska göras att de hade en stamhöjd om ca 200-220cm. Så jag har haft och har fortfarande stödjande pinnar till dem.

De två som tagit sig, där har det sjunkit undan så att de kanske 8-10cm under gräsmattenivån, detta är såklart inte bra eftersom vatten tenderar att samlas där.

Funderar på vad som är bäst att göra? Fylla upp med grus eller bark, göra inget alls? Något helt annat? Vad säger ni med sk gröna fingrar?
 
  • Träd med stam i sänkning fylld med grus, stödpinnar, mot staket och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Prunus-träd stödd av pinnar med synlig grusfylld grop runt stammen i kompakt lerjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mera jord.
 
maskeradeproggaren
J jonaserik skrev:
Mera jord.
Tack för svaret. Även om det knnebär att stanne blir täckt, alltså?
 
Nej, höj marknivån under ett par års tid för att inte riskera röta.
 
maskeradeproggaren
yonna yonna skrev:
Nej, höj marknivån under ett par års tid för att inte riskera röta.
Lite svårt att höja med tanke på rötterna eller hur menar du?
 
maskeradeproggaren
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte bekant med trädet riktigt, du får då sätta något runt stammen som hindrar jord på den. Lämpligt då kanske ett gammalt cementrör som delas och kapas i rätt längd, ca 5 cm ovan jordyta och drar ihop med stora buntband eller annat. En sådsn här finns
[länk]
Ja det är kanske en idé med cementrör! Men det kommer ju öcer tid oundvikligen komma tex löv och gräsklipp mellan rör och stam över tid.. hm
 
Den jag länkade till går att dela om jag förstod det rätt och går då att rensa mot stammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.