Vid en vattenskada i kök (hus från 1930) visar det sig att under golvet (mellan golv och marken) ligger det mycket gammalt sågspån som är blött och luktar "urk".
Huset ligger på vattenåder.
Måste man bort med blött sågspån-sugbil (pris 60 000 kr) och sen lägga plast på eller finns det andra alternativ?
 
Ja det blöta spånet måste du ta bort, sen finns det ju andra alternativ än sugbil.

Sen behöver du nog fixa så att du inte har vatten under huset.
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Ja det blöta spånet måste du ta bort, sen finns det ju andra alternativ än sugbil.

Sen behöver du nog fixa så att du inte har vatten under huset.
Vilka är de andra sätten? Förutom "hink och spade"?
 
Är golvet i köket öppet ner till mark/krypgrund går det ju hyggligt att gräva ut för hand. Talar av egen erfarenhet. Annars kanske någon riktigt rejäl grovdammsugare?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
MrJay
En spånsug eller separator/avskiljare man kopplar till valfri dammsugare är bra mycket billigare än 60.000kr
 
Det är ca 80 kvm därunder.
 
G Genomklok skrev:
Är golvet i köket öppet ner till mark/krypgrund går det ju hyggligt att gräva ut för hand. Talar av egen erfarenhet. Annars kanske någon riktigt rejäl grovdammsugare?
Ca 80 kvm därunder.
 
D Du och 19till skrev:
Ja det blöta spånet måste du ta bort, sen finns det ju andra alternativ än sugbil.

Sen behöver du nog fixa så att du inte har vatten under huset.
Huset står på en vattenåder🤔
 
Vad är en vattenåder för något?
 
B Burthen skrev:
Vilka är de andra sätten? Förutom "hink och spade"?
Ja, spånet måste väck. Grundregeln är ”inga organiska material i en kryp/torpargrund”.

En rejäl grovdammsugare, kopplad till ett kärl modell ”Blå 100-200 liters plasttunna”.

Slangen från dammsugaren ner genom locket till tunnan.

En slang till genom locket, det är denna du suger upp spånet med.

Stora merparten av spånet och urket hamnar då i tunnan, som töms när den blivit full.

Man kan kalla det för en cyklonseparator.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
J JPW skrev:
Vad är en vattenåder för något?
Tänk en bäck under mark. Jag har en sådan på min tomt, men den går utanför huset.
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Prata med ett lokalt grävföretag, fråga runt särskillt om du ser en grävmaskinist vilka han rekomenderar.
Att bo i ett hus byggt ovanpå en källa bör åtgärdas, hur är flödet i marken? Lutar marken finns det högre liggande terräng i landskapet som genererar källflöden i marken. Kolla med en geolog, det finns kartor också.
För 10 år sedan var jag med och byggde en industrifastighet, vattentycket var så högt i marken att betong plattan riskerade att lyfta detta för att det låg en myr några meter högre än bygget någon km bort.
Så ett djupt dike fick snabbt grävas med dräneringsrör i botten och sedan fyllas med makadam i lämplig storlek. Direkt kom det 5-10 liter vatten i sekunden och slutade aldrig.

Så gräva och fånga källflöden och leda det förbi huset till lägre mark/ dike som tar hand om vattnet på väg mot havet är lämpligt.
 
Jag har en vattenåder under garaget.
Blir mycket surt men det enda sättet att få bort det är att dika ur samt lägga dräneringsrör men det får vara hos mig.
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tänk en bäck under mark. Jag har en sådan på min tomt, men den går utanför huset.
Så om man gräver ett hål i marken i ådern så kan man se att vattnet flödar från ena sidan till det andra, som om det hade varit ett hål i ett avloppsrör? Och gräver man ett likadant hål en meter bort - inte i ådern - så är det torrt även om det är betydligt djupare än hålet i ådern?
 
J JPW skrev:
Så om man gräver ett hål i marken i ådern så kan man se att vattnet flödar från ena sidan till det andra, som om det hade varit ett hål i ett avloppsrör? Och gräver man ett likadant hål en meter bort - inte i ådern - så är det torrt även om det är betydligt djupare än hålet i ådern?
Yes. Här är en video från schaktväggen på baksidan av min utbyggnad. Det sprutar alltså bokstavligt talat vatten ur marken, typ en halvmeter ovanför schaktbotten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.