S Stuff skrev:
1. Man gör ingenting och låter grannen fortsätta nyttja ytan utan villkor
2. Man låter grannen fortsätta nyttja ytan mot nån motprestation
3. Man låter grannen köpa ytan.
4. Man köper grannens fastighet och jämnar både staket och hus med marken
5. Man går all in på det juridiska och tar fighten med hjälp av jurister och myndigheter
6. Man anlitar Hells Angels för att skrämma skiten av grannen.
7. Man sätter in en dörr i staketet och börjar ligga med grannen
osv osv.

Ser ingen mening med att alltid låsa sig vid en endaste lösning. Om det alltid bara finns en möjlig lösning så är väl ett diskussionsforum tämligen onödigt?
Till skillnad från dig anser jag inte att HA är en lösning. Det är att skapa nya problem.
För mig är lösning något konstruktivt och inte exv att riva ett hus. Det är bara löjligt struntprat.
Det finns absolut bara en väg mot en lösning och det är att följa de steg jag beskrev.
Men vill du fortsätta att tramsa så gör det men du lär inte få många likes.
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Till skillnad från dig anser jag inte att HA är en lösning. Det är att skapa nya problem.
För mig är lösning något konstruktivt och inte exv att riva ett hus. Det är bara löjligt struntprat.
Det finns absolut bara en väg mot en lösning och det är att följa de steg jag beskrev.
Men vill du fortsätta att tramsa så gör det men du lär inte få många likes.
För mig är en(1) lösning inte heller något konstruktivt.

Men om du sitter på den enda lösningen på alla problem så kan vi ju stänga detta forum så kan du köra det som en monolog i en blogg istället.

Jag har tramsat färdigt för länge sedan. Jag har givit TS lite inspel och han tackat artigt för alla våra inspel och tankar, där var jag nöjd och klar. Men du var uppenbarligen sugen på att hålla tramset levande
 
  • Gilla
ahrmanbup och 2 till
  • Laddar…
En generell 'regel' som jag tror inte har juridiskt stöd är att man ska använda hela sin tomt. Dvs plantera något, gå på tomten. Anlägga stigar. Eller vad som helst bara att man tar hela tomten i anspråk. Gör man inte det så kan grannar hur snälla som helst ta sig friheter. De kan säga att vi har alltid tagit genvägen över din tomt, bilen har vi alltid parkerat där, min skottkärra ställer jag alltid där etc etc. Det blir så mycket svårare att ändra på vanor, även om man har full rätt. Detta har jag lärt mig den tuffa vägen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ni bör vänligt men bestämt meddela grannen igen att ni vill ha tillbaka er del av tomten, hur det har blivit som det har blivit spelar ingen roll och grannen måste förstå att de för eller senare kanske skulle behöva ”backa tillbaka” från er tomt. Betona för grannen att ni likt som grannen vill få ett bra resultat, ni vill ha god grannsämja och trivas i ert hem och område!

Att det är en gränsmarkering mellan tomterna bör dock både ni och grannen vara intresserade av? Vill ni kunna låta era barn springa runt huset så kan det ju vara skönt att veta att de inte springer in på grannens tomt men för er del så kan det kanske räcka med ett enklare stängsel. Grannen i sin tur kanske hellre har ett högre plank eller häck så att de slipper se era eventuella framtida förvaring av virke o dyl som kan tänkas skapas längs med väggen.

Jag skulle föreslå ett högre stängsel typ Gunnebo längs med tomtgräns som ni helst anlägger tillsammans med grannen om möjligt. Sedan kan grannen på sin sida plantera valfri växtlighet (ej allt för mycket taggar) som får täcka och slingra sig i stängslet som en grön vägg. De bör dock anges i den skriftliga överenskommelsen att ni får klippa och hålla efter på er sida om stängslet.

Alternativt att ni tillsammans med grannen anlägger ett plank eller annan typ av spaljé längs med tomtgränsen och att ni sköter framtida underhåll från varsin sida. Plank erfordrar dock bygglov.

Föreslå grannen att ni sätter er ner tillsammans, tar en kopp kaffe eller ett glas vin och skissar på alternativa lösningar. Förbered er gärna själv med eventuella kartor, skisser eller bilder för inspiration beroende vad ni själva vill göra.

Åter igen; Betona för grannen att ni likt som grannen vill få ett bra resultat, ni vill ha god grannsämja och trivas i ert hem och område!

Men behöver ni dra allt till sin spets så är min uppfattning att;

Om grannens växtlighet tränger in till ens tomt så får man inte bara ta bort den. Orsakar den olägenhet måste grannen beredas möjlighet att själv ta bort men gör hen inte det så får man till slut göra det själv. Men tiden för att vidta rättelse bör vara rimlig och kommunikationen bör vara skriftlig/dokumenteras så att man inte hamnar i situationen att ord står mot ord och att det i slutändan är en själv som gjort något olagligt. Motsvarande bör gälla för anläggningar i form av plank eller staket som grannen anlagt på din tomt.

Reglerna om växtlighet anges i Jordabalken men att tomter ska skötas och inte orsaka olägenhet anges även i Plan- och bygglagen.

Befintligt plank som grannen har byggt bör även betraktas som bygglovspliktigt om godkännande saknas från tidigare ägare till er fastighet eller om det inte gränsar till uteplats. Du kan alltid kontakta byggnadsnämnden och höra dig för om det finns bygglov. Saknas bygglov så bör byggnadsnämnden förelägga dem att riva ellersöka bygglov i efterhand. Jag tvivlar på att grannen då kommer att söka bygglov för delen på er tomt. Och det kan bli ganska dyrt för grannen med ”svartbyggeavgift”, så många väljer att riva i stället.

Är dock planket äldre än 10 år så är det preskriberat gällande bygglovsplikten så byggnadsnämnden kan inte göra så mycket. Men ni kan dock enligt ovan driva driva frågan civilrättsligt och uppmana grannen att riva plank och ta bort växtlighet från er tomt.

Men jag hoppas att ni löser detta genom att kommunicera med grannen utan större osämja.
 
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Målarns. skrev:
Men jag börjar bli mer och mer irriterad för varje dag som går.
Såklart att detta skaver.
Få detta ärende avslutat omgående så kan du och grannen bli vänner sen.

Skriv ett brev för dig själv med det du vill ha sagt, och kanske en kort samma fattning av budskapen och en vänligt men tydligt förmedlad tidsfrist.
Sen går du över till grannen och "läser brevet innantill".
Jag tänker något i stil med
* Per MM-DD behöver NN ta bort sina fastighetstillbehör (staket) och växtlighet (buskar) från min fastighet. Kvarlämnade saker kommer grävas upp och återlämnas under vecka X.*
Snart är det påsk och då finns det gott om tid att sätta spaden i jorden. Några buskar och en plank kan gott städas undan på 1-2 veckor om viljan finns.

För tydligheten skull bör du lämna en lapp med sammanfattningen så att inte grannen kan ursäkta sig att glömma bort vad som sades.

Vad du gör sen på din tomt för att markera gränsen med staket/plank/växter eller dylikt är inte relevant för denna frågeställning och är något som du kan tänka vidare på över tid.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Oerhört bra input, tankar och idéer av er allihop! Uppskattas. Återkommer hur vi väljer att gå vidare.
Kom överens eller får ju någon flytta..
Mvh Erik
 
  • Ritning av en våningsplan med markerad vägg mellan två rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
V Väring skrev:
Kom överens eller får ju någon flytta..
Mvh Erik
Hela poängen är ju att vi vill ha tillgång runt hela vårat hus.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 7 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Hela poängen är ju att vi vill ha tillgång runt hela vårat hus.
Absolut. Det är bra att man tar tag i det nu på en gång.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
V Väring skrev:
Kom överens eller får ju någon flytta..
Mvh Erik
Jag har en bättre ide!😇
Fastighetsskiss med tomter markerade i olika färger och en informationsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ha ha!
Men det är en märklig lösning att ha sitt förråd kloss med grannhuset
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har en bättre ide!😇
[bild]
Med tanke på att hon knappt vill acceptera att den ytan hon använder faktiskt är vår så tror jag inte att detta alternativ går alls. Jag vill hålla mig till den ursprungliga tomtgränsen. Inte mer, inte mindre. Tack för idén dock!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Man kanske skulle hyra en jordfräs och ställa synligt bara för att visa att man inte viker sig?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Man kanske skulle hyra en jordfräs och ställa synligt bara för att visa att man inte viker sig?
Det gäller att visa att man använder sin tomt. Du kan bara ställa en cyckel där, eller ngt annat.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var ska TS ställa sin cykel för att visa grannen att TS menar allvar med att ta tillbaka den delen av TS fastighet som grannen använder?

Du kan använda bilden i inlägg 164, för att markera var,
[länk]
Jag skulle kunna tänka mig att sätta cyckeln(arna) vid det gula området på https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/763/763518-101ac34fd3c39779b6ad60c38fc61b10.jpg Grannarna kommer säkert att flytta cykeln. Kanske ett cyckelställ.
Det ser ut som access om man går runt huset (åt öster) och kommer in a 1,5 meter gapet, där kan man säkert placera en cyckel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.