Nytt hus skall byggas av entreprenör, jag tänkte sedan bygga bastu själv i badrummet. Vad skall jag tänka på? Det vore väldigt ´bra att kunna lägga klinkers i hela badrummet från början med tanke på slutbesiktnigen.....jag skall ha vattenburen golvärme i kåken och det blir ett fönster i bastun.
Hur bygger man på klinker, kan man använda aluminium reglar?
 
Jag har byggt bastu i klinkers, dock kan jag inte uttala mig om hur den fungerar då den är ett par veckor från klart.
Min bastu ligger bredvid ett sovrum så jag byggde lavar och kaklade in dessa på direkten. Genom detta fick jag en en inbyggd garderob i sovrummet. Ok lite underliga mått men det blev klart snyggt, den övre laven blev faktiskt större än en normal garderob där jag har en lång stång på hjul.

Så som jag ligger till i arbetet nu har jag färdig kaklade väggar och skall börja bygga lavarna.
Dessa kommer jag bygga med en ryggdel och en sittdel som är lätta att lyfta ut.

Fästet kommer nog bli en liggande regel med ett urfräst spår.

Så här har jag tänkt mig att de skall se ut.
http://www.muoto-lauteet.fi/

Delningen kommer ligga där rygg möter sittdel. Skall leta reda på ett beslag som liknar det man har till dö:confused:rrar.
Dvs gångjärn som man kan ta isär.
Så först lyfter man in sittdelen som hålls på plats av en regel som sitter på kaklade laven vid knävecket. Sedan sätter man fast rygg delen och lyfter upp den till regeln på väggen och låter en tapp glida ner i den urfrästa delen.

Hmm kanske bättre jag skissar på den så jag kan visa hur jag har tänkt.
 
Men bygger du på befintligt klinker eller gör du det efteråt?
 
Jag bygger hela bastun, ex tak i klinkers från början.
 
Jag har byggt bastu i mitt badrum i källaren som har klinkersgolv med elslingor.

Med tanke på fall och att jag inte ville borra i golvet så valde jag att ljuta en sula där väggarna skull vara. I bruket stack jag ner upp och ner vända bultar. I bottenregeln borrade jag sedan hål för att kunna lägga dom på sulan. På så sätt ligger dom fast ovanpå sulan. Sedan är det bara att bygga vidare.
Se min bifogade bild.
http://blufiles.storage.live.com/y1...Yi_qEYFJQh1LFvEs3A4NlSpSO4DubFnONZpoS9Vk5h9ic
 
Aggen, du kan bygga bastun helt lös inuti det färdiga badrummet. Om du ska ha en spygatt i badrummet får man se till att fallet blir rätt när golvet spacklas, genom att man sätter en avstängningslist där bastuväggen kommer stå. Sedan fall åt båda hållen från denna list.
 
mattiasx hur gick det med lösningen att gjuta sula direkt mot klinkergolvet, något som du fortfarande kan rekommendera?

Jag ska bygga bastu i befintligt badrum på liknande sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.