Hej på er!

Har precis köpt hus byggt 1974, och har vid rivning av gillestugan stött på en hel drös med glasfiberisolering (Gullfiber?) som sannolikt är original.

Mörka missfärgningar fläckvis, men jag är nyfiken ifall de bitar som ser friska ut (inte fuktskadade, råttätna etc) är okej att använda åter, eller vore det säkrast att köra det till tippen och köpa nytt? Frågar både i hälsosyfte och hur effektivt det kan tänkas bli.
 
  • Gammal gul glasfiberisolering delvis täckt av träreglar i en vägg med fläckar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att glasfiber har utvecklats i någon utsträckning som gör det befogat att byta. Är det musgångar och mögel så givetvis. Men inte bara för att den är gammal.
 
  • Gilla
Järnlung och 3 till
  • Laddar…
Hej och välkommen!

Glasull och stenull åldras inte. De skadas inte heller av fukt, hur blöta de än blir — det är bara att torka. Så nej, det finns ingen som helst anledning att ersätta den, bara se till att den fått torka och är ren.

Båda är oorganiska material, och i sådant kan varken mögel, svamp, eller andra på Jorden kända livsformer överleva.
 
  • Gilla
Järnlung
  • Laddar…
Vi vet ju alla att glas inte möglar. Men det kan finnas föroreningar i ullen som möglar. sågspån från när det byggdes till exempel. Så även om det är sant att glasull inte möglar så kan det finnas mögel i den. Och gör det det bör den bytas ut.
 
  • Gilla
Järnlung
  • Laddar…
R
Glasullen har definitivt utvecklats under åren, det märker man när man river i gammal isolering hur mjuk den är den morderna är mer formstabil samt att lambdavärdet har sänkts en det under senaste årtiondena…
Men om det är värt att slänga det gamla och sätta dit nytt rent ekonomiskt är jag tveksam till..
 
  • Gilla
Järnlung och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar! Då återanvänder jag allt som ser friskt ut.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.