Året var 1996. Jag spenderade dagarna med att, lite naivt kan tyckas så här i efterhand, spela Tomb Raider och Diablo, medan regeringen stolt annonserade att elnäten skulle privatiseras. Det uttalade syftet var bl.a. lägre elnätskostnader för konsument. Mellan det året och 2019 har elnätskostnaderna ökat i snitt med 40% justerat för inflation enligt Energimarknadsinspektionen (EI). Fast kanske hade ökningen varit ännu högre utan privatiseringen? Såna frågor är ofta svåra att besvara. Men tillsammans kan vi kanske göra ett försök.

Vintern 2021 flyttade jag - återigen lite naivt så här i efterhand - till hus. Sen dess har Ellevios fasta avgift ökat från 248 till 450 kronor per månad (enkel 3x20A). Det är en nätt ökning med 181 % över lite drygt två år. Jämför jag med Tekniska Verken (kommunalt ägt) är motsvarande avgift idag 239kr / mån, dvs. ungefär hälften av Ellevios avgift. Kan skillnaden motiveras av olika förhållanden mellan Stockholm och Linköping? Jämförelsen mellan ett enda privat nätbolag i Stockholm och ett enda kommunalt nätbolag i Linköping är förstås på sin höjd indikativt.

Jag ställde därför frågan om hur skillnaderna kan vara så stora till Ellevio, EI, och regeringen. Samtliga tre har hänvisat till att EI sätter intäktsramar men inte svarat på frågan. Regeringen hänvisade även till en ny utredning. Fast den utredningen verkar inte göra någon ansats att svara på frågan heller så föga hjälpsam.

Jag ställde därför en ny fråga till EI och regeringen om det har gjorts någon statistisk undersökning av skillnaderna mellan å ena sidan privatägda och å andra sidan offentligt ägda. Det har det inte. Det senare kan ju framstå som lite märkligt - att man inte ens verkar tänkt tanken att utvärdera om ett av de primära målen med en privatisering infriades. Nu är jag för slö och därtill för dålig på excel för att själv göra det. Men här finns ju gott folk - och husägare därtill - som kanske kan bättre.

(Och till den som läser detta och råkar vara för privatisering i allmänhet är detta inget generellt angrepp på privatisering när det sker med goda avsikter, ett gott råge eftertanke och resultaten utvärderas mot satta mål.)
 
C
Elnäten privatiserades inte 1996.
Du kanske tänker på Stockholms kommuns "försäljning" av Stockholm Energi till Fortum som i princip inleddes 1998 med bildandet av Birka Energi? Det överlägset största sveket i Stockholms kommunpolitiska historia vilket fortsätter stå kommuninvånarna jävligt dyrt varje dag. 🤬
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Elnäten privatiserades inte 1996.
Du kanske tänker på Stockholms kommuns "försäljning" av Stockholm Energi till Fortum som i princip inleddes 1998 med bildandet av Birka Energi? Det överlägset största sveket i Stockholms kommunpolitiska historia vilket fortsätter stå kommuninvånarna jävligt dyrt varje dag. 🤬
Bra poäng. Avreglering hade nog varit bättre ordval!
 
C
C Charles Mortdecai skrev:
Bra poäng. Avreglering hade nog varit bättre ordval!
Ja, men det var elhandeln som avreglerades 1996, vilket i princip inte har med elnäten att göra.
 
Hmm, intressant!

För frågan om elnätspriserna är höga till del på grund av privata monopol (och/eller avsaknad av fungerande reglering av samma) spelar det kanske mindre roll.

Och oavsett när/hur det blev så tänker jag att frågan förtjänar att belysas. Men ansatsen i min fråga att avregleringen 1996 borde utvärderas givet priserna på elnät blir förstås lite haltande :)
 
C
Nils Holgerssonrapporten är intressant läsning i ämnet:
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

Klart frågan förtjänar att belysas, ämnet är lika aktuellt som vanligt. Men frågar du mig så är det inte debatt utan politisk handlingskraft som saknas. Budskapet är extremt tydligt - gillar man inte elnätpriset där man bor är det bara att flytta.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H
Mm.

Själv har jag 1.5 km fågelvägen till ett vattenkrftverk, men ändå har jag sveriges dyraste fasta avgift från E:surprised:n.

Vad ska man göra, lägga ett medborgareförlag till kommunen så får dom ta det vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.