Hej på er!

Jag behöver ventilera en smärre staketfundering med er. Det gäller ett gunnebostaket som uppfördes långt innan många av oss var födda. På ena sidan är marken uppväxt med häck och här har man fyllt på med jord med jämna mellan rum för att häcken ska klara sig i och med ogynnsamma förhållanden i marken. Idag ligger det ca 40cm jord upp från stängslets understa del. På andra sidan har man jämnat ut marken till ursprungshöjd då marken tidigare haft en sluttning upp mot stängslet. Upphöjdningen/slänten har också byggts på med tiden och har innan den togs bort täckt ca 2 dm upp på stängslet. Stängslet har tagit stryk av att jorden har legat emot och några av stängselstöttorna har rostat av, staketet lutar.

Nu till min fundering - vad gäller när det är höjdskillnad på tomterna? Finns det något som säger att den som har höjt sin tomt med tiden ska göra något åt detta och förhindra att jorden åker ner till grannen?

Jag har påtalat mina funderingar och ideer om lösning med grannen redan förra sommaren då jag velat ta bort allt och bygg ett nytt stängsel för att kunna göra iordning på vår sida av gränsen. I början var vi överens om att göra något gemensamt och dela på kostnaden. Idag finns inte dessa pengar och grannen har erbjudit sig att svetsa fast de lösa pinnarna och förstärka allt med risk för att jag får gå och titta på eländet ytterligare 10 år. Plantera en häck tänker säker ni men vi har inte så mycket yta att det är möjligt. Får inget gehör och funderar på hur jag ska kunna göra för att få lugn i knoppen och fortsätta med mina planer på vår tomt. Har pratat flera gånger med dem men kommer inte vidare.
 
Vad är det som gör att den befintliga häcken inte räcker som avdelare? Den verkar dessutom stå på grannens tomt så ni tjänar in tomtytan.
Sen kanske ni behöver göra någon mindre stödmur och slänt (muren på er tomt och sen slänten över tomtgränsen) men å andra sidan fattar jag det som ni grävt bort en slänt och nu funderar på vad ni ska göra för att fixa det problem som då uppstod (?) så någon form av åtgärd borde varit planerad sedan tidigare.
 
Z z_bumbi skrev:
Vad är det som gör att den befintliga häcken inte räcker som avdelare? Den verkar dessutom stå på grannens tomt så ni tjänar in tomtytan.
Sen kanske ni behöver göra någon mindre stödmur och slänt (muren på er tomt och sen slänten över tomtgränsen) men å andra sidan fattar jag det som ni grävt bort en slänt och nu funderar på vad ni ska göra för att fixa det problem som då uppstod (?) så någon form av åtgärd borde varit planerad sedan tidigare.
Staketet står på tomtgräns, den är gemensam. Problemet är att jag vill göra i ordning längs med staketet som är sönder rostat efter tidens tand. Jag har tagit bort den lilla slänt ( om man nu kan kalla en lite upphöjning på 30cm för slänt) som vuxit med åren och vill få en slät gräsmatta. Att tillägga är att tomten inte i ursprung är lutande då vi bor i ett kvarter utan backar. Grannens häck är fantastisk avdelare men de vill ha staketet kvar. De ser inget av staketet och där är det tråkiga. Därför funderar jag på om jag kan ta bort befintligt staket och sätta dit ett nytt. Behöver jag tänka att det ska vara lika högt? Idag är det 1.5m… högt och jag skulle tycka att det räcker med ett lågt staket på 0.8m hur skulle du tänka som granne? Kan det vara ok att fixa, hur tänker ni andra?

När det gäller nivåskillnad på tomter funderar jag på vad jag har för ”rättigheter ” att be min granne om att fixa någon typ av mur/L-stöd då deras mark höjts med åren och kommit en bra bit ovanför ursprungliga mankhöjden.

Jag vill lösa detta på ett smidigt sätt och få tips av er därav mitt inlägg.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Fiano1 Fiano1 skrev:
När det gäller nivåskillnad på tomter funderar jag på vad jag har för ”rättigheter ” att be min granne om att fixa någon typ av mur/L-stöd då deras mark höjts med åren och kommit en bra bit ovanför ursprungliga mankhöjden.
Det finns ingen juridisk reglering på det sättet kring den frågan.

Jag måste lite ifrågasätta din uppgift att ni äger staketet tillsammans. I så fall måste ni båda ha införskaffat det tillsammans, har ni verkligen gjort detta när det är så gammalt? Då äger ni det som lös egendom tillsammans. Samägandelagen gäller.

Om det mer är oklart hur staketet kom till världen en gång i tiden så betyder det inte att ni samäger det. Då är istället den rimliga utgångspunkten att det ägs som en del av fast egendom på den fastighet som det står på. Det kan inte stå på gränsen eftersom gränsen inte har någon yta. Men det kan ju t ex ringla fram och tillbaka över gränsen eller luta över gränsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen juridisk reglering på det sättet kring den frågan.

Jag måste lite ifrågasätta din uppgift att ni äger staketet tillsammans. I så fall måste ni båda ha införskaffat det tillsammans, har ni verkligen gjort detta när det är så gammalt? Då äger ni det som lös egendom tillsammans. Samägandelagen gäller.

Om det mer är oklart hur staketet kom till världen en gång i tiden så betyder det inte att ni samäger det. Då är istället den rimliga utgångspunkten att det ägs som en del av fast egendom på den fastighet som det står på. Det kan inte stå på gränsen eftersom gränsen inte har någon yta. Men det kan ju t ex ringla fram och tillbaka över gränsen eller luta över gränsen.
Det var något nytt för mig. Trodde i min enfald att ett staket som står mellan två tomter är samägd och att man gör gemensamma beslut om vad som ska göras eller ej. Har du något tips vad detta står någonstans? Känns skönt att ha något att hänvisa till om det blir diskussion.

Med tanke på grannsämjan tycker jag dock att det är viktigt att man är oerhört försiktig vid förändring av detta slag men med tanke på att jag informerat grannen om att jag vill göra om, fått nej på att dela på kostnad, staketet står någon mm....in på min sida (hade hit lantmäteriet när jag flyttade in för att kolla hur tomten är utformad) känns det mer befogat att fortsätta i mitt spår.

Det jag också funderar på och önskar tips om är hur jag ska handskas med grannens marknivå? Det har som jag skrivit tidigare fyllts på med jord, löv och grenar och byggts upp under många år. Vad kan man göra åt detta? Tänker att om jag sätter upp ett nytt staket vore det synd om det efter några år börjar täckas med mera jord, löv och bråte.
 
Claes Sörmland
Att just stängsel tillhör en fastighet som det står på och vars ägare en gång har låtit uppföra det regleras i jordabalken:

Text från jordabalken om vad som tillhör en fastighet inklusive stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
allan51 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fiano1 Fiano1 skrev:
Det jag också funderar på och önskar tips om är hur jag ska handskas med grannens marknivå? Det har som jag skrivit tidigare fyllts på med jord, löv och grenar och byggts upp under många år. Vad kan man göra åt detta? Tänker att om jag sätter upp ett nytt staket vore det synd om det efter några år börjar täckas med mera jord, löv och bråte.
Det här är den naturliga markhöjningen som sker överallt. Den går hastigare än man tror, man tänker sig ju att marken har ett visst läge under lång tid men det stämmer inte riktigt över åren.

Enklast är väl att anlägga någon typ av slänt mot grannen.
 
Jag förstår inte varför du tassar runt gröten när grannen fullkomligt verkar bry sig skit i dig. Det du beskriver låter fruktansvärt illa. Varför skulle det stängslet vara så viktigt för grannen om han redan har en häck samt att jorden legat över nedre delen av det??

Hade jag varit dig skulle jag tagit dit lantmäteriet, dom använder laser för att avgöra tomtgränser på micrometern. Skulle staketet stå på min sida hade det varit det sista som sagts om dess vara eller icke vara. Grannen skulle eventuellt kunna få det inkastat på tomten om han är så jävla kär i ett rostigt gammalt järnrör.

Om det däremot visar sig vara mer på grannens sida skulle man kanske försöka med mer diplomati. Jag tycker du bör berätta dina egentliga intentioner. Säg inte att du vill snygga till. Säg att staketet ska bort till varje pris. Vill grannen förstöra grannsämjan? It takes two to tango. Men du väljer såklart själv om du vill bli styrd av en surpuppa.
 
Om intresse finns, så plocka bort skiten.

Har aldrig förstått detta med stängsel, såvida man inte har häst, ko, får eller hund.

Vad är det man vill med stängsel?

Stänga inne barn och sambo?
 
Jag skulle sätta en stödmur på min sida om jag vill hålla borta jorden från grannen. Staketet är svårare då det verkar vara någon miss i kommunikationen. Är det att de verkligen vill ha det kvar elker att de inte vill betala något för ett nytt? Har man råd och lust kostar inte en gunnebokopia så mycket och det är relativt enkelt att sätta upp. Följ det gamla staketet så behöver det inte gå till lantmäteriet.
 
Varför är det viktigt att gräsmattan ska vara platt? Är det så stor höjdförändring att det inte går att köra gräsklipparen?
Kanske hade varit lättare att förstå sig på problemet om det fanns en bild på det hela.
 
Är det inte jätteenkelt?

Du vill fixa staket, men grannen har inte längre medel att lägga på detta = betala själv

Eller har grannen även sagt nej till att du får fixa staketet med helt egna medel?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är den naturliga markhöjningen som sker överallt. Den går hastigare än man tror, man tänker sig ju att marken har ett visst läge under lång tid men det stämmer inte riktigt över åren.

Enklast är väl att anlägga någon typ av slänt mot grannen.
Den som vill titta på den naturliga markhöjningen kan ju åka till Rom där 2000 år gamla boningar ligger under marknivån trots att det är ståhöjd i dem. En liten sidonotis bara...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag förstår inte varför du tassar runt gröten när grannen fullkomligt verkar bry sig skit i dig. Det du beskriver låter fruktansvärt illa. Varför skulle det stängslet vara så viktigt för grannen om han redan har en häck samt att jorden legat över nedre delen av det??

Hade jag varit dig skulle jag tagit dit lantmäteriet, dom använder laser för att avgöra tomtgränser på micrometern. Skulle staketet stå på min sida hade det varit det sista som sagts om dess vara eller icke vara. Grannen skulle eventuellt kunna få det inkastat på tomten om han är så jävla kär i ett rostigt gammalt järnrör.

Om det däremot visar sig vara mer på grannens sida skulle man kanske försöka med mer diplomati. Jag tycker du bör berätta dina egentliga intentioner. Säg inte att du vill snygga till. Säg att staketet ska bort till varje pris. Vill grannen förstöra grannsämjan? It takes two to tango. Men du väljer såklart själv om du vill bli styrd av en surpuppa.
Jag fattar det som att grannen har en häck och nog inte är beroende av staketet alls. Han skulle initialt vara med att betala, men har nu inga pengar. Mao min uppfattning är att detta bara ör en ekonomisk fråga där inte TS kan/vill stå för hela kostnaden. Men här är det TS som har behov/nyttan av åtgärden inte grannen.

Troligen får TS göra vad han vill men får räkna med att betala själv. Om grannen har en egen häck och det är TS som vill ha nytta av ett i praktiken nytt staket. Då behöver han utreda 2 saker.
1. Vems är det? Om det är grannens eller gemensamt. Fråga grannen om han är ok med att det rivs. Eller bygg staketet på egen mark framför.
2. Är staketet TS bara att vlrjsnta ner och sätta nytt. Då är det än mindre rimligt att grannen skall vara med att åtgärda, vilket man oavsett inte kan påtvinga grannen. En vägledning vems staketet är (om det tillhör en tomtägare) väl vilken sida nätet sitter om stolpen. Tror sldrig någon satt ett gunnebo och sen satt nätdelen på egen sida. Så om nätet sitter på grannens sida så är sannolikheten högre att staketet hör till TS. Sitter nätdelen på TS sida om solparna så är sannolikheten större att det är grannens.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Det var något nytt för mig. Trodde i min enfald att ett staket som står mellan två tomter är samägd och att man gör gemensamma beslut om vad som ska göras eller ej. Har du något tips vad detta står någonstans? Känns skönt att ha något att hänvisa till om det blir diskussion.

Med tanke på grannsämjan tycker jag dock att det är viktigt att man är oerhört försiktig vid förändring av detta slag men med tanke på att jag informerat grannen om att jag vill göra om, fått nej på att dela på kostnad, staketet står någon mm....in på min sida (hade hit lantmäteriet när jag flyttade in för att kolla hur tomten är utformad) känns det mer befogat att fortsätta i mitt spår.

Det jag också funderar på och önskar tips om är hur jag ska handskas med grannens marknivå? Det har som jag skrivit tidigare fyllts på med jord, löv och grenar och byggts upp under många år. Vad kan man göra åt detta? Tänker att om jag sätter upp ett nytt staket vore det synd om det efter några år börjar täckas med mera jord, löv och bråte.
Hej alla!

Så gott att läsa alla era svar med funderingar och ifrågasättanden. Jag har läst, tagit in och funderat på allt ni skriver. Så gott! Det här forumet är guld värt, vilken pepp åt alla håll. Vi har resonerat hemma efter att läst era inlägg och kommit fram till att staketet står som tur va inne på vår tomt ( hade lantmäteriet här när vi flyttade in för att ha koll på tomten) stängslet är på vår sida av stolpen och vi kommer ta bort staketet utan hämningar. Som grund till detta beslut är att vi sedan förra hösten pratat med grannen och försökt få till en gemensam lösning och nu när vi inte når fram efter flera pratstunder och erbjudanden om att ordna allt förutom inköp av staket där vi föreslagit delad kostnad kommit fram till att ta allt själva. Det innebär riva allt och bygga nytt stängsel någon cm in på vår tomt för att undvika framtida diskussioner. Med tanke på grannsämja så har vi inga tveksamheter- vi har informerat, lyssnat på önskemål, diskuterat, försökt hitta lösningar så att båda parter blir nöjda, höjt frågan i detta forum och tillslut hittat en väg framåt
 
  • Gilla
mojjen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.