I Impulsiv optimist skrev:
Vet inte vad jag vill få ut av tråden om jag ska vara ärlig :) haha blev mest chockad!

Markarbeten ingår, en del stora fönster, litet badrum, litet kök (gästlägenhet).

Det är bara svårt att greppa hur det skulle kunna bli dyrare än vårt hus.

Någon som har tips på prisvärda hantverkare i skåne får gärna höra av sig :)
Har du gjort en ordentlig kalkyl själv? Du kan få ett XL-ark (delat det flera ggr här) så kan du stoppa in aktuella priser för allting. Tidsuppskattningar brukar jag ta med resp. hantverkare en och en och lägga in. Sedan timpris, distanskostnader och inhyrda maskiner (vilket hantverkarna ska ange). Lite pulande förstås, men då blir man inte besviken.
 
Kr / kvm för tillbyggnad har diskuterats förr i forumet. Och jag kommer ihåg ett från kanske 5 år sedan. Då blev det 40 kSEK/kvm för den tillbyggnaden. Den var i två plan och bara "billiga" kvm. Så med det i minne så borde tillbyggnader nu bli dyrare. Lönekostnaderna har ju ökat.

I TS fall verkar dyra kvm ingå. Dvs kök badrum. Då är det väl inte konstigt att kr/kvm drar iväg.

Men en tillbyggnad är väl något av en lösvirkesbyggnation. Och det lär väl dra upp priset. Så dyrare än standardhus lär det ju bli.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Bara för att klargöra, snackar ni alla BOA eller BTA här?
Byggyta
 
banjoragge banjoragge skrev:
Har du gjort en ordentlig kalkyl själv? Du kan få ett XL-ark (delat det flera ggr här) så kan du stoppa in aktuella priser för allting. Tidsuppskattningar brukar jag ta med resp. hantverkare en och en och lägga in. Sedan timpris, distanskostnader och inhyrda maskiner (vilket hantverkarna ska ange). Lite pulande förstås, men då blir man inte besviken
Har en high level budget i excel men jag tar tacksamt emot din kalkyl. Tack på förhand.
 
D daVinci skrev:
Kr / kvm för tillbyggnad har diskuterats förr i forumet. Och jag kommer ihåg ett från kanske 5 år sedan. Då blev det 40 kSEK/kvm för den tillbyggnaden. Den var i två plan och bara "billiga" kvm. Så med det i minne så borde tillbyggnader nu bli dyrare. Lönekostnaderna har ju ökat.

I TS fall verkar dyra kvm ingå. Dvs kök badrum. Då är det väl inte konstigt att kr/kvm drar iväg.

Men en tillbyggnad är väl något av en lösvirkesbyggnation. Och det lär väl dra upp priset. Så dyrare än standardhus lär det ju bli.
Helt klart, ju mindre tillbyggnad inkluderat kök/bad så blir det dyrare per kvm. Attefallare blir ju sällan billigt sett till kvm exempelvis.

Däremot i detta fall är tillbyggnaden över 100m2, dvs att likställa med ett mindre hus. Snarlika i fönster och som du beskriver yta med dyra kvm.

Kan meddela att jag fårt in två offerter till nu.

En på 33k per kvm

En på 22k per kvm

Så nu börjar jag få tillbaka hoppet igen.

Men är det inte heeeelt sjukt hur olika byggföretag kan räkna så otroligt olika?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I Impulsiv optimist skrev:
Helt klart, ju mindre tillbyggnad inkluderat kök/bad så blir det dyrare per kvm. Attefallare blir ju sällan billigt sett till kvm exempelvis.

Däremot i detta fall är tillbyggnaden över 100m2, dvs att likställa med ett mindre hus. Snarlika i fönster och som du beskriver yta med dyra kvm.

Kan meddela att jag fårt in två offerter till nu.

En på 33k per kvm

En på 22k per kvm

Så nu börjar jag få tillbaka hoppet igen.

Men är det inte heeeelt sjukt hur olika byggföretag kan räkna så otroligt olika?
Dem som offererade dyrast vill troligen inte ha jobbet eller drog en rövare.

Det kan också skilja sig grovt vad dem tänkt sig ska ingå. Mycket som en offert troligen inte täcker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I Impulsiv optimist skrev:
Men är det inte heeeelt sjukt hur olika byggföretag kan räkna så otroligt olika?
Kan väl vara så att dom är i olika tillstånd. En del har sysselsättning och då blir priset högre.
Andra kanske går lägre för att kunna säga upp färre personal.

I Impulsiv optimist skrev:
Däremot i detta fall är tillbyggnaden över 100m2, dvs att likställa med ett mindre hus
Dock bör det bli dyrare än standardhus.
 
I Impulsiv optimist skrev:
Helt klart, ju mindre tillbyggnad inkluderat kök/bad så blir det dyrare per kvm. Attefallare blir ju sällan billigt sett till kvm exempelvis.

Däremot i detta fall är tillbyggnaden över 100m2, dvs att likställa med ett mindre hus. Snarlika i fönster och som du beskriver yta med dyra kvm.

Kan meddela att jag fårt in två offerter till nu.

En på 33k per kvm

En på 22k per kvm

Så nu börjar jag få tillbaka hoppet igen.

Men är det inte heeeelt sjukt hur olika byggföretag kan räkna så otroligt olika?
Ta dem på 22 så kan du fortsätta med en ny tråd som heter. ÄTA 😂
 
  • Haha
adron
  • Laddar…
N Nps skrev:
Ta dem på 22 så kan du fortsätta med en ny tråd som heter. ÄTA 😂
Haha ja
 
Allt mellan 25k-35k/m2 kan nog anses rimligt om du bor i närheten av central orter och inte ska bygga något väldigt speciellt. Små orter i norrland kan ha låga byggpriser. Kriget i Ukraina har pressat upp virkespriserna något. Om företag har billig arbetskraft kan det bli billigt, yrkesskickligt folk med lång erfarenhet kostar mer. Har dock hört utvecklare som opererar med byggkostnader på 15-16k/m2 för större projekt (för extern byggare).

Utan att veta mer om vad du ska bygga är det svårt att uttala sig. 100 kvadratmeter kan se ut på många olika sätt. De tre offerterna inte heller är helt jämförliga i hur de avser att utföra arbetet, specifikationer, bygghandlingar,k-handlingar, el och vent. etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.