Osäker på om denna bör ligga här, eller under "Hustillverkare" - eller kanske någon helt annan stans?
Denna frågeställning startade i en annan tråd, med en titel som inte längre passar frågeställningen.
Moderator: Flytta gärna till rätt forum, om det inte är detta.

Jag undrar vad som gäller i fall som detta - tar väldigt gärna emot inspel från de som vet och kan!

- Hustillverkare/leverantör (SÄLJARE) levererar komplett hus (i detta fall attefallshus), med alla vitvaror - totalentreprenad
- Uppger i dokumentationen vilka garantier som gäller för olika delar av entreprenaden/leveransen
- T.ex Plåttak: 10 år - Varmvattenberedare: 7 år - Elsystem: 10 år - Pax fläkt: 5 år
- 3-4 år går - sen blir det fel på varmvattenberedaren

Jag tänkte att då kontaktar jag SÄLJAREN, anmäler felet/reklamerar. Och sen tar SÄLJAREN detta vidare på något vis, för att utreda vad som är fel, och om produkten kan repareras eller måste ersättas. Och sen antar jag att SÄLJAREN i sin tur gör en reklamation mot tillverkaren av varmvattenberedaren.

Men min SÄLJARE hävdar att jag själv måste ta saken direkt med tillverkaren av varmvattenberedaren. Som inte verkar ha något kontor/någon representant i Sverige.

Jag har fått tips om att detta möjligen inte stämmer?
Och att Konsumentköplagen bör gälla här, specifikt paragraferna 21, 23 och 3?
Om inte, vilka lagar och regler gäller?

TACK!

https://lagen.nu/1990:932

Skärmdump av Konsumentköplagen med markerad text om garantier och kommentarer som förklarar rättigheter.
Skärmbild av en text om reklamationsrätt med markeringar och kommentarer kring köplagen.
Bilden visar en textutdrag ur Konsumentköplagen med gult markerade delar och kommentarer till höger.
 
Ja det är säljaren man kontaktar men för att underlätta i vissa situationer låter säljaren köparen kontakta tillverkare direkt men det är inget dom kan tvinga en till.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har du köpt allt på totalentreprenad är det definitivt säljaren du ska vända dig till. Du kan gott också nämna att du kommer att låta detta gå vidare rättsligt såvida inte säljaren åtgärdar felet.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen!

Jag har informerat säljaren/husleverantören att vi vill att de hanterar reklamationen/ garantiärendet.
 
L Lillekitte skrev:
Stort tack för hjälpen!

Jag har informerat säljaren/husleverantören att vi vill att de hanterar reklamationen/ garantiärendet.
Hej Lillekitte!
Hur har det gått, har du fått något svar från husleverantören?
 
Ja och nej… Svar har jag fått, men vi har inte riktigt landat frågan än. Återkommer när vi har konkluderat.
 
L Lillekitte skrev:
Ja och nej… Svar har jag fått, men vi har inte riktigt landat frågan än. Återkommer när vi har konkluderat.
Hej
Hur har det gått för dig?
 
Det löste sig till slut - även om det tog väääldigt lång tid.

Husleverantören förstod - efter att jag hade visat till relevant lagstiftning - att de som säljare var skyldiga att hantera reklamationen. Det gick hyfsat snabbt att konkludera det.

Men sen hade man svårt att kunna leverera/montera ny varmvattenberedare av rätt typ, så vi fick en billigvariant som en temporär lösning medan vi väntade. Jag tror att det tog ca 10 månader innan vi äntligen fick monterat en varmvattenberedare som motsvarade den vi hade.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Det löste sig till slut - även om det tog väääldigt lång tid.

Husleverantören förstod - efter att jag hade visat till relevant lagstiftning - att de som säljare var skyldiga att hantera reklamationen. Det gick hyfsat snabbt att konkludera det.

Men sen hade man svårt att kunna leverera/montera ny varmvattenberedare av rätt typ, så vi fick en billigvariant som en temporär lösning medan vi väntade. Jag tror att det tog ca 10 månader innan vi äntligen fick monterat en varmvattenberedare som motsvarade den vi hade.
Härligt att de tog sitt ansvar ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.