Så här enkel är frågan just nu. Vilken skall jag välja?

Kriterierna som fått mig att landa i dessa två är:
Behov av hög effekt (>15 kW)
Möjlighet till 60+ framledningstemperatur
DVUT på ca -20 där den skall installeras

Vilken det än blir kommer den sannolikt att kompletteras med 2 st parallellkopplade hål med aktivt djup på 180 meter vardera. 360 meter aktivt hål alltså.

Jag väntar på offerter och har hittills fått in en på 310' baserad på Nibepumpen, vilket nog känns som ett rätt rimligt pris. Betänk att det behövs ca 27 meter foderrör i varje hål...

Får jag in ett par till så kommer jag att klippa till på den vettigaste ganska omgående. Nu jävlar är det slut på det tvångsmässiga vedeldande.
 
Jag skulle ta Niben. Inte för att den är avsevärt bättre än Thermian men den har ett bara styrsystem som jag förstår och dokumentationen är bra. Jag skulle fundera på om jag verkligen behövde en pump med inverterstyrning eller om en traditionell on/off kan fungera - men det kanske är dumt med en så kraftig maskin.

Lite färgat är mitt var av att Niben jag har gått +20 år med endast en driftstörning (packning på elpatronen började läcka och droppade på en cirkulationspump som dog).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle ta Niben. Inte för att den är avsevärt bättre än Thermian men den har ett bara styrsystem som jag förstår och dokumentationen är bra. Jag skulle fundera på om jag verkligen behövde en pump med inverterstyrning eller om en traditionell on/off kan fungera - men det kanske är dumt med en så kraftig maskin.

Lite färgat är mitt var av att Niben jag har gått +20 år med endast en driftstörning (packning på elpatronen började läcka och droppade på en cirkulationspump som dog).
Tack för din åsikt. Jag lutar lite åt Nibe också. De känns snäppet bättre. Har inga belägg, utan bara en känsla. De känns "generösa" med information/data och jag fick bättre tekniskkonsultatzonshjälp från dem när jag ringde och intervjuade dem. Sen verkar det som om Thermia inte vill sälja till konsumenter direkt, utan är lite hemliga med prisbilden. Inte för att jag tänker mecka själv, men man kan tänka att Nibe känner sig trygga med att en del folk pular efter sin egen bästa förmåga, då de verkar sälja pumparna via flertalet kanaler. Nu när jag summerat mina tankar i skrift känner jag att jag lutar ännu mer åt Nibe. Har fått offerter på komplett system med hål och all från två installatörer och Thermiaalternativet ligger drygt 38000 kr över Nibe, allt annat lika, vilket motsvarar 13% i mitt tilltänkta system. Det känns inte vettigt anser jag.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R Rickard1973 skrev:
Tack för din åsikt. Jag lutar lite åt Nibe också. De känns snäppet bättre. Har inga belägg, utan bara en känsla. De känns "generösa" med information/data och jag fick bättre tekniskkonsultatzonshjälp från dem när jag ringde och intervjuade dem. Sen verkar det som om Thermia inte vill sälja till konsumenter direkt, utan är lite hemliga med prisbilden. Inte för att jag tänker mecka själv, men man kan tänka att Nibe känner sig trygga med att en del folk pular efter sin egen bästa förmåga, då de verkar sälja pumparna via flertalet kanaler. Nu när jag summerat mina tankar i skrift känner jag att jag lutar ännu mer åt Nibe. Har fått offerter på komplett system med hål och all från två installatörer och Thermiaalternativet ligger drygt 38000 kr över Nibe, allt annat lika, vilket motsvarar 13% i mitt tilltänkta system. Det känns inte vettigt anser jag.
Man brukar ju också får anstränga sig lite för att ”normalisera” offerterna så att man verkligen jämför äpplen med äpplen. Borrdjup och ev volymtankar kan ju var sådant som skiljer sig åt för att installatören tänker olika, även om pumparna är lika.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man brukar ju också får anstränga sig lite för att ”normalisera” offerterna så att man verkligen jämför äpplen med äpplen. Borrdjup och ev volymtankar kan ju var sådant som skiljer sig åt för att installatören tänker olika, även om pumparna är lika.
Jo jag har fått räkna om dem litegrann för att kunna jämföra. Jag tror att jag fått bort 99% av "osäkerheten". Jag har fått höfta kostnad för foder och extra borrmeter på den ena offerten. Använde meterpriserna från konkurrenten, men det bör inte skilja på många kronor. Sen var det nån extra grävning ca 15 m som den andra inte hade, men när grävaren är där så går det ju på nån timme att gräva en ränna på 15 m. Kanske 1000 kr för det. Så jag tror att jag har hittat ganska rätt i jämförelsen. I alla fall så rätt att det inte slår på 13 %. Sen är det ju skönt att även den finansiella delen pekar mot Nibe.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har leveranstider normaliseras på värmepumpar? När jag skulle beställa så var den längre leveranstid på Nibe och dom kunde inte säga vad den skulle kosta när den levererades. Därför blev det Thermia.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nu är det tillbaka i ett läge med normala leveranstider igen.
 
Låter som att du gjort din hemläxa väl - då är kanske nästa steg att ta någon offert eller två till för Nibe. Dels för att se skillnader i priser, dels för att se om någon har intressanta förslag på hur värmesystemet byggs mest optimalt hos just dig
 
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som att du gjort din hemläxa väl - då är kanske nästa steg att ta någon offert eller två till för Nibe. Dels för att se skillnader i priser, dels för att se om någon har intressanta förslag på hur värmesystemet byggs mest optimalt hos just dig
Tack! Visst har jag gjort hemläxan. :) En investering på strax över 300' kräver i min värld en stor investering i tid för att läsa på, försöka förstå och sedan bilda sig en uppfattning om vad man vill ha. Jag har haft kontakt med ett antal installatörer, samt Nibe och Thermia på telefon. De har alla sagt att jag verkar ha sunda och vettiga tankar kring dimensionering och sov. En installatör har varit här. Det är Thermiamannen som sen offererade den något dyra offerten, men vi hade en bra diskussion, vilket ledde till att jag nu vill placera pumpen i källaren istället för på bottenvåningen. Så det är bra att prata med folk och få dem på plats.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.