WOW har dragit ut offertförfrågan för ett tag sedan på en tillbyggnad på strax över 100m2. Första offerten jag fått är alltså på c. 38k per m2?!?

Då ska vi dessutom köpa all inredning själva, kök, badrum, klinker, kakel, maskiner etc etc.

Är jag helt bakom flötet eller skämtar dem? Denna nivå snackar vi ju Premium nivå delux!

Vårt hus, nyckelfärdigt gick på ca 26k för ca 4 år sedan. Inflation räcker ju inte för att förklara den skillnaden.

Nu är man ju bra nyfiken på om dem andra offerterna kommer ligga på samma nivå?!?

Kan bu lägga till att förväntningarna låg på mellan 25-30k per m2. Kanske historia
 
  • Gilla
xclose och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Är det mycket markarbete involverat? Sådant kan ju dra upp priserna rejält tänker jag? Eller andra omständigheter som är utöver det vanliga?

Rådet här inne lär bli att ta in fler offerter (+ mer detaljer för att kunna ge mer konstruktiva svar).

Hoppas det löser sig så nu blir nöjda!
 
  • Gilla
Peter Åslund och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vad jag vill få ut av tråden om jag ska vara ärlig :) haha blev mest chockad!

Markarbeten ingår, en del stora fönster, litet badrum, litet kök (gästlägenhet).

Det är bara svårt att greppa hur det skulle kunna bli dyrare än vårt hus.

Någon som har tips på prisvärda hantverkare i skåne får gärna höra av sig :)
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Maalox
I Impulsiv optimist skrev:
Någon som har tips på prisvärda hantverkare i skåne får gärna höra av sig
Kanske svamlar nu men vill minnas att jag nyligen läste om någon där nere som var sjukt nöjd med pris/kvalité vid ett nybygge. Skall söka lite i halvlek!
 
  • Gilla
Hustrun och 2 till
  • Laddar…
I Impulsiv optimist skrev:
WOW har dragit ut offertförfrågan för ett tag sedan på en tillbyggnad på strax över 100m2. Första offerten jag fått är alltså på c. 38k per m2?!?

Då ska vi dessutom köpa all inredning själva, kök, badrum, klinker, kakel, maskiner etc etc.

Är jag helt bakom flötet eller skämtar dem? Denna nivå snackar vi ju Premium nivå delux!

Vårt hus, nyckelfärdigt gick på ca 26k för ca 4 år sedan. Inflation räcker ju inte för att förklara den skillnaden.

Nu är man ju bra nyfiken på om dem andra offerterna kommer ligga på samma nivå?!?

Kan bu lägga till att förväntningarna låg på mellan 25-30k per m2. Kanske historia
Vi är precis i uppstart av att bygga nytt hus (inte bara utbyggnad).
Vi komemr landa på ca 36k/m2. Då Har vi också anlitad en firma som ändå är lite dyrare och levererar väldigt högkvalitativa hus med högre standard än många andra leverantörer.
Så spontant känns det som att det är väldigt dyrt, speciellt när ni ska köpa in allt själva? I vårt pris ingår badum, kök, maskiner etc.
 
  • Gilla
Rydet2017 och 5 till
  • Laddar…
Vi är mitt inne i en tillbyggnad om 90 kvm (30kvm i tre plan).

Tog in tre offerter. En låg på 40k/kvm de andra två låg väldigt nära varandra på runt 26-28k/kvm. Vi valde inte den på 40 :)

/Tobbelina
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 4 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp en bild på offerten så är det lättare att förstå om det är rimligt. Du kan ju maska personuppgifter och företaget.
 
Helt oavsett om det föreligger lite större markarbeten. Så ja, de skämtar!
Eller snarast har de inte tid eller lust att bygga åt dig. Även om det inkluderat kök och annat, så hade det varit 5-10kkr för mycket per kvadratmeter.
Nu är det säkert många som hävdar att det fått betala så mycket. Men tyvärr är folk dåliga på att ta in flera offerter. Dessutom har de flesta byggare mycket att göra, därför lämnar de offerter som denna.
 
  • Gilla
  • Haha
solofss2 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Ta in fler offerter, byggbranschen haltar och de som inte anpassar prisnivån kommer säkerligen att upphöra på ena eller andra sättet
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
Det där låter i samma härad som vi fick när vi kollade för två år sen. Två offerter som båda landade in på 45k/kvm. Utan bad men med några större fönster.
 
Svårt att bedöma utan handlingar, det kan vara dyrt, det kan vara billigt.
 
Det beror väl lite på omständigheterna som sagt. Vi betalade nästan 10k kvm bara för ställningsbygge för en mindre utbyggnad - högre upp.
 
  • Gilla
Joel.lundahl8
  • Laddar…
Låter väldigt dyrt. För 38 k/kvm får man ett helt nytt nyckelfärdigt hus (inkl kök, två badrum och all inredning) med bra kvalitet.

/Krille
 
I Impulsiv optimist skrev:
Vet inte vad jag vill få ut av tråden om jag ska vara ärlig :) haha blev mest chockad!

Markarbeten ingår, en del stora fönster, litet badrum, litet kök (gästlägenhet).

Det är bara svårt att greppa hur det skulle kunna bli dyrare än vårt hus.

Någon som har tips på prisvärda hantverkare i skåne får gärna höra av sig :)
Vi har varit sjukt nöjda med Bygg Säkert. Är inte de billigaste men det är riktigt bra på att bygga
 
Bara för att klargöra, snackar ni alla BOA eller BTA här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.