Till vårt nybyggda fritidshus har vi köpt (och satt upp ) köksstommar från Ikea men jag tycker att det är svårt att välja en lucka. Ikea säljer mest luckor av spånskiva som är belagda med plastfolie, det finns någon enstaka lackad lucka men ingen som känns prisvärd.

Därför har jag börjat snegla på 18 mm limträskiva och fundera om man skulle kunna göra en enkel slät lucka, möjligen med en fräst avfasning på framsidan. Luckan tänkte jag sedan betsa och lacka exempelvis med Herdins lackbets och betslack för att behålla trästrukturen synlig.

Jag hittar inget på här på forumet eller på nätet om luckor som gjorts på det sättet, och det kan ju bero på att det är en dålig idé. En risk jag själv kan räkna ut är att luckorna kan slå sig men den risken minskar väl om man betsar och lackar både fram och baksida.

Jag tänkte till att börja med köpa en skiva att betsa och lämna i huset under vintern (vi har underhållsvärme på) för att se till våren om den har slagit sig.

Har någon klok något att säga om idén? Är det dömt att misslyckas? Och kommer mitt test att säga något om hur det blir?
 
Låter som en bra idé.
Anledningen att Ikea inte har trä är för att det är för dyrt. De kör ju gärna med kartong/wellpapp med fanér på också :D
Det kan bli ganska tungt om du har många och/eller stora luckor men så länge skåpen är fastskruvade ordentligt så är det inga problem.
Det finns även plywood med fanér men dels kan det vara lurigt att få tag i, och dels så måste du i så fall ha en annan krångligare design med lister runt om och så...
Pelarborr är att rekommendera om du skall ha samma beslag/gångjärn som Ikea. Är det många lyöuckor av samma storlek hade jag gjort en mall i masonit som man kan rita efter på luckorna (för gångjärnen). Till det behöver du ett kvistborr även kallat forstner, eller gångjärnsborr,typ:
https://www.hornbach.se/shop/Gangja...Xvjmwk2LBMXg9xE0-FOD3zt5Ixpslk4waArveEALw_wcB
 
Dörrarna kommer med största sannolikhet slå sig oavsett om du ytbehandlar eller inte. Det är anledningen till att man inte konstruerar dörrar på det sättet. Flerskikts limfog fungerar, minst 3 skikt men dessa skivor brukar dessvärre vara dyra. Annars kan du bygga på klassiskt sätt med en ram och lös mittpanel.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
B betula skrev:
Dörrarna kommer med största sannolikhet slå sig oavsett om du ytbehandlar eller inte. Det är anledningen till att man inte konstruerar dörrar på det sättet. Flerskikts limfog fungerar, minst 3 skikt men dessa skivor brukar dessvärre vara dyra. Annars kan du bygga på klassiskt sätt med en ram och lös mittpanel.
det kanske beror på träslaget också?

jag har någon limträskiva i ek som satt i badrummet många år utan att slå sig. Bok skulle kanske också fungera även om det inte är så modernt.

Eller så hade jag bara tur :thinking:

furu är kanske känsligare beroende på kvalitet...
 
Tack alla som tar sig tid att svara. Jag ska nog göra ett vintertest i alla fall. Jag har siktat in mig på 18 mm hyllplan i träslaget paulownia som finns på Bauhaus. Det verkar vara ett lövträd som ska vara ganska lätt. På bilderna ser det ut att vara rätt kvistfritt men det kan ju vara annorlunda i verkligheten.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
R Ripley skrev:
Tack alla som tar sig tid att svara. Jag ska nog göra ett vintertest i alla fall. Jag har siktat in mig på 18 mm hyllplan i träslaget paulownia som finns på Bauhaus. Det verkar vara ett lövträd som ska vara ganska lätt. På bilderna ser det ut att vara rätt kvistfritt men det kan ju vara annorlunda i verkligheten.
Hur gick det med ditt test av att göra köksluckor av limträskivor? Skulle vilja göra lite enkla och grova luckor men är så klart orolig för att de kommer slå sig för mycket.
 
Det bidde ett färdigt kök från Ikea i ställe av tidsskäl.
 
S
Man behöver sätta minst två tvärslåar eller narar på baksidan om man använder massiv limfog till sånt.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag tycker inte att limfogskivor brukar slå sig speciellt mycket när man förvarar dem. Är det just enkla grova luckor man är ute efter kanske det går att leva med att passformen inte är helt perfekt. Men givetvis blir det bättre med tvärslåar på baksidan. Jag hade under en kort period som ett provisorium en lucka på diskmaskinen som bara var en obehandlad limfogskiva.
 
Jag har använt billiga limfogskivor till diverse byggen. Det funkar om man är beredd på att skivorna låses ordentligt i varandra. Annars slår de sig garanterat. Är man inte snabb hinner de slå sig innan man byggt klart och då får man använda milt våld för att få dem på plats. .

Köksluckor enbart limfog? Nä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.