Ja, du kan ta vilken olja som helst. Den kommer snart att vara utbytt.
 
H Haagbard skrev:
Jag har heller aldrig smort topptrissan, och för mig tar alltid svärden slut på andra sätt än i topptrissans lagring.

En skogshuggare förklarade det med att smörjningen via kedjeoljan var fullt tillräcklig, däremot om man började smörja med fett så skulle man fortsätta eftersom sågkedjeoljan då hade svårt att komma in till lagringen.
Enligt honom så var det ingen i huggarlaget som smorde topptrissorna.

Inget jag kan eller vill argumentera om, återger bara informationen jag fått
Skapliga trådlyftet....
Jag ser att jag 2008 skrev att inget svärd gått sönder för mig i topptrissan. Nu har det iaf hänt en gång efter mer än tusen avverkade kubik. 🙃
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Gott trådlyft ja.
Då kan man lika gärna passa på att nämna att jag aldrig hört att man skall smörja svärdet, däremot är fettsprutan bra för att trycka fett i kopplingslagret. Men det har inte så mycket med vare sig svärd eller kedja att göra.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Gott trådlyft ja.
Då kan man lika gärna passa på att nämna att jag aldrig hört att man skall smörja svärdet, däremot är fettsprutan bra för att trycka fett i kopplingslagret. Men det har inte så mycket med vare sig svärd eller kedja att göra.
Exakt där man ska trycka in litet fett då och då, i detta nål-lager. Annars inget som behövs. Det man kan tänka på som sällananvändare är att undvika bio-oljor som sågålja, dessa oxiderar och blir som tuggummi om det inte omsätts hela tiden. Man kollar så smörjnigen av svärdet funkar regelbundet, fullgas någon sekund mot en stubbe etc så man ser en bra rand av olja som kastas av.
__
PS. Gjorde misstaget att använda bio-olja för några år sedan. Konsekvensen blev att jag fick montera ner sågen ned till oljepumpens innanmäte och städa upp detta kletiga tuggummiliknande skräp. Jag gör inte om detta misstag, kör numera enbart på sk mineralbaserad billig sågkedjeolja. Hade jag kört sågen oftare så kanske jag kunde tänka mig rapsolja för det mesta och avsluta säsongen med mineralbaserad olja för att rensa systemet och förbereda för nästa säsong.
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Här förstått att folk kör rapsolja i sågar, så långt har jag inte kommit i miljötänket. Vanlig kedjeolja, den billigaste för stunden. Aldrig haft problem med smörjning. Har dock sett i grannskapet att viss kört så hårt att svärden byttfärg, dvs glömt fylla på olja och bara tankat. Då blir det lite så där bra efter några kubbar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Exakt där man ska trycka in litet fett då och då, i detta nål-lager. Annars inget som behövs. Det man kan tänka på som sällananvändare är att undvika bio-oljor som sågålja, dessa oxiderar och blir som tuggummi om det inte omsätts hela tiden. Man kollar så smörjnigen av svärdet funkar regelbundet, fullgas någon sekund mot en stubbe etc så man ser en bra rand av olja som kastas av.
__
PS. Gjorde misstaget att använda bio-olja för några år sedan. Konsekvensen blev att jag fick montera ner sågen ned till oljepumpens innanmäte och städa upp detta kletiga tuggummiliknande skräp. Jag gör inte om detta misstag, kör numera enbart på sk mineralbaserad billig sågkedjeolja. Hade jag kört sågen oftare så kanske jag kunde tänka mig rapsolja för det mesta och avsluta säsongen med mineralbaserad olja för att rensa systemet och förbereda för nästa säsong.
Jag håller med för oss sällananvändare. Värdelöst med bioolja som klistrar ihop sågen. Sen blir sågbyxorna kletiga och när mössen hittar reda på byxorna så ska det pissas och skitas ned en masse.
Det är bättre att hälla vegetabilisk sågkedjeolja i fritösen och göra pommes frites istället. Typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.