Håller på att totalrenoverar huset och ska strax börja med badrummet, men är lite osäker hur jag ska tänka kring reglar och skivmaterial i badrummet.

Vi kommer vilja ha kaklade väggar i badrummet.

I resterande delar av huset så kommer vi ha OSB + enkel gips.

Badrummets ena vägg (en yttervägg) kommer ha liggande reglar pga. Installationsutrymme/tilläggsisolering.

Resterande väggar har stående reglar. Den ena av dessa väggar är Bef. Med cc 60, resterande två ska byggas upp inom kort.

Hur ska vi tänka kring regelavstånd samt skivmaterial?
 
Så länge du har cc60 även på yttervägg , sen 15mm plyfa sen gips så ska allt vara bra , kom ihåg inga vatten rör i yttervägg , risken för frost ,
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Säker vatten-väggen rekommenderas man ha konstruktionsplywood + gips på väggarna, som ska vara reglade cc 45: [länk].
Vad finns det för nackdelar/risker med att ha cc60 o badrum? :)
 
M mattiasohult skrev:
Vad finns det för nackdelar/risker med att ha cc60 o badrum? :)
De säger att väggen blir stabilare och starkare , men ska du ha ett stort 150 frihängande kommod å hängande toalett ? Cc60 å 15mm k plyfa å gips räcker gott , när du bygger nytt hus , ja då gör du cc45. , men renovering av befintligt badrum så nej ,
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
BirgitS
M mattiasohult skrev:
Vad finns det för nackdelar/risker med att ha cc60 o badrum? :)
Du kan inte använda 90 cm breda skivor, vilket är en mer hanterbar storlek än 120 cm breda. En del som har cc 60 sätter in en ny regel mellan så att de får cc 30 och då kan ha 90 cm breda skivor.

Instruktionsfilm:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Vad finns det för nackdelar/risker med att ha cc60 o badrum? :)
Enda nackdelen är att du måste köra med 1200mm breda skivmaterial som är ganska jobbiga att hantera.

Plywood 15mm samt ett lager gips på cc600 är en godkänd konstruktion både för böjstyvhetens skull och för att kunna göra godkända infästningar överallt.

Jag hade dock fällt in reglar på cc300 så jag kunde jobbat med 900mm skivor och de nya väggarna hade jag reglat cc450.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.