Jag arbetade som hastigast med att rensa hängrännorna på ett gammalt hus då jag råkade stöta till något som liknade tappar av någon typ av mineral. När jag stötte till tapparna gick de sönder och det dammade rätt rejält. Vid ett tillfälle låg vinden rätt emot mig och dammet formligen sköljde över mig, Har alltså sannolikt andats in dammat vid minst ett tillfälle. När jag väl rensat hängrännorna sopade jag ihop mossan. Det var torrt och även detta moment måste ha dammat en hel del. Jag tänkte inte så mycket över det hela utan gick vidare med mina arbetsuppgifter.

Lite senare slog det mig att tapparna kan vara någon form av avlagring från eternittaket. Vid närmare inspektion märkte jag att det bildats kristaller av någon typ av mineral där eternitet spruckit . Kan det vara så att asbest liksom vandrat ut ur plattorn och kristalliserats? Om dessa kristaller är i princip ren asbest antar jag att jag är rätt illa däran. Jag är förhållandevis ung och vill helst vara här på jorden ett tag till, allra helst skulle jag vilja hinna med att bli gammal och få njuta av ålderdomen.

Bifogar bilder på kristallerna.
 
  • Kristaller som liknar mineral på sprucken eternitplatta med mossa och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk mossa och vita mineralavlagringar på sprucket eternittak nära hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Du är nr 2 idag som skriver om asbest. Läs gärna vad andra skriver innan du postar. Nej, du kommer inte dö i förtid. Det är relevant ofarligt med dammet om det ens var asbest
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Är det något som lakats ur och kristallerats är det inte asbestfiber, snarare cementmaterialet som binder ihop det hela.
Asbest är inte akut giftigt, det är lång tids exponering, särskilt tillsammans med daglig rökning, som gav folk cancer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Det är nog hög tid att intressera sig för vad man ska göra åt taket i stället som är riktigt dåligt även om det som där är av Eternit.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Både asbestdamm och damm från cement/betong (kvartsdamm) är skadligt. Men det är framför allt långvarig exponering som ger sjukdom. Så se till att undvika damm i fortsättningen. Speciellt om du ska riva taket och lägga nytt. Och rök inte, som Fotografen påpekat. Så ökar du dina chanser att få njuta av ålderdomen som du skrev 🙂
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tror det är kalk som urlakats från takskivorna. Det är ju av cementmaterial och asbesten används som bindemedel.
Jag är rätt petig vad det gäller asbest och tycker inte att man ska hantera det utan att veta vad man gör och har lämplig skyddsutrustning.
MEN, det finns ingen anledning till oro för det arbete du gjort.
Jag skulle däremot avråda från att börja skrapa mossa.
Ett takbyte är nog ändå dags här. Ta in offert inklusive sanering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.