Det känns som att nästa steg är TS att ta. Om de vill gå över med bullar eller ett brännbollsträ kan man fundera på, finns många argument för båda i tråden redan.

Men det viktigaste är väl att vara tydlig, som många påtalat. Skriv ut ett (två lika!) fysiskt papper med en förskriven överenskommelse om att växterna och planket ska bort ett visst datum, men lämna datumet öppet för diskussion. Sedan får ni båda skriva på. Absolut inget juridiskt hållbart, men ändå en överenskommelse mellan två grannar som tills motsatsen bevisats får antas följa det.
Metoden ger grannen en (falsk) känsla av ett val och kan kanske lättare komma över "förlusten".

Skriver de inte på så är läget förstås ett annat, men då har ni i alla fall det klart för er.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det känns som att nästa steg är TS att ta. Om de vill gå över med bullar eller ett brännbollsträ kan man fundera på, finns många argument för båda i tråden redan.

Men det viktigaste är väl att vara tydlig, som många påtalat. Skriv ut ett (två lika!) fysiskt papper med en förskriven överenskommelse om att växterna och planket ska bort ett visst datum, men lämna datumet öppet för diskussion. Sedan får ni båda skriva på. Absolut inget juridiskt hållbart, men ändå en överenskommelse mellan två grannar som tills motsatsen bevisats får antas följa det.
Metoden ger grannen en (falsk) känsla av ett val och kan kanske lättare komma över "förlusten".

Skriver de inte på så är läget förstås ett annat, men då har ni i alla fall det klart för er.
Skulle nog passa mig för avtal och sådant. Man vet aldrig när det biter tillbaka.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog passa mig för avtal och sådant. Man vet aldrig när det biter tillbaka.
Det som kan bita tillbaka är att de kan dra till med att TS utan förvarning skövlat deras växter, att de inte hade en aning om att de gjort fel etc, så jag skulle föreslå att TS ber att få skicka ett förslag med ritning via mejl, presentera en tidsplan när TS tänkt börja jobba med sin tomtgräns, skriva att de får svara och godkänna förslaget eller presentera vad de tycker. (Oavsett vad de tycker kan TS genomföra sin plan, alldeles säkert). Detta är smidigare och billigare än rekommenderat brev, har tidsstämpel på när det är skickat osv.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Tack!
Vi hade gärna haft tillgång till vår tomt där, dels för att vår son ska kunna springa fritt runt huset men också för att kunna underhålla huset på sikt. Sen har vi ju faktiskt betalat för den också. Grannen har växtlighet på hela vår yta där samt nära intill vår husgrund.

Tack för svar!
Det bästa som kan hända är nog att grannen flyttar. En sådan granne har man bara besvär av.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Jo man kan gå över med en påse bullar, stryka medhårs, men det leder antagligen inte till så mycket. Har en människa självcentrerade argument som det drar ner på husets värde, de måste flytta och att TS som förstör för dem genom att vilja ha sin tomt tillbaka ska bekosta ett plank i så fall, så är det nåt som är fel på personen. Antingen är man inte den ljusstarkaste stjärnan på himlen och tror man sig ha rätten att kräva ett plank eller så är man ordentligt manipulativ.

Att en granne hälsar glatt tyder inte på att faktum sjunkit in. Min livserfarenhet säger att det bara är en tidsfråga innan man har "en kniv i ryggen" (inte bokstavligen, ni fattar)

Smickra med "Oj så fin trädgård, men hur ska vi göra nu med det som växer på fel sida?" "Vill ni ha plank där sa ni? Bra idé, hur högt tänkte ni bygga?" Få över ansvaret för det på dem. Kolla också med kommunen vad de tillåter för höjder. Och vad som är tillåtet om grannarna är överens (troligen inte så högt som de önskar, och det räknas inte från en uppbyggd rabatt). Se till att få en sådan överenskommelse skriftligt. Att man skriver med varann i mejl, t ex skickar ritning som den andre godkänner kan räcka.
Nej det är nog bäst att förbereder oss på det värsta och slår ihjäl grannen på en gång. De där rosenbuskarna bli perfekt att täcka över graven med.

TS beskrev ett(1) tillfälle där han interagerat med grannen i denna frågan. TS själv har också funderat och bedömt att grannen förmodligen agerade i affekt. När det har fått sjunka in går det säkert att ta en ny sansad diskussion med grannen.

Sluta anta det värsta om folk hela tiden
 
  • Gilla
EllinorLag och 7 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Men i denna tråden är det inte grannens tomt utan det är min tomt det handlar om.
Absolut, jag är helt med på det. Det jag svarade på var dock när någon påstod att eftersom att barn är barn så spelar det ingen roll var tomtgränsen går, de får springa som de vill ändå.
G Goran0 skrev:
Du kan aldrig ha varit varken barn eller go granne.
Förklara nu för mig så jag förstår.
För att jag ska vara en go granne ska jag låta någon annans ungar springa fritt på min tomt även om jag egentligen inte vill. Men den vars ungar springer är en go granne oavsett och behöver inte lyssna/rätta sig efter vad jag vill med min tomt? Har jag förstått dig rätt?
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
"Varför grälar du med folk som tycker samma om var tomtgränsen går???"
Jag grälar inte med dig. Jag anmärker på det helt orimliga i att någon ska anta/tycka/gissa var en gräns går och agera efter det, baserat på vad någon godtycklig person tycker är rättvist eller var någon tycker den rimligen ska gå.
Om du inte efter mina försök att förklara detta fortfarande inte förstår kan jag inte hjälpa dig. Jag är tydligen inte tillräckligt pedagogisk för det
 
  • Gilla
Saxdaling och 2 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Det som kan bita tillbaka är att de kan dra till med att TS utan förvarning skövlat deras växter, att de inte hade en aning om att de gjort fel etc, så jag skulle föreslå att TS ber att få skicka ett förslag med ritning via mejl, presentera en tidsplan när TS tänkt börja jobba med sin tomtgräns, skriva att de får svara och godkänna förslaget eller presentera vad de tycker. (Oavsett vad de tycker kan TS genomföra sin plan, alldeles säkert). Detta är smidigare och billigare än rekommenderat brev, har tidsstämpel på när det är skickat osv.
Jag tycker alltså att det du föreslår är en riktigt usel plan och bör absolut inte göras för det bygger upp en byrokrati kring det hela och man erkänner/påstår att något är någon annans.

Om det nu blir något så måste grannen samtidigt kunna bevisa att det är deras växter på TS tomt. DEt är bara planket som är i riskzonen. Men absolut inga skriftliga avtal för då kan man själv hållas till svars för innehållet.
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker alltså att det du föreslår är en riktigt usel plan och bör absolut inte göras för det bygger upp en byrokrati kring det hela och man erkänner/påstår att något är någon annans.

Om det nu blir något så måste grannen samtidigt kunna bevisa att det är deras växter på TS tomt. DEt är bara planket som är i riskzonen. Men absolut inga skriftliga avtal för då kan man själv hållas till svars för innehållet.
Skriftliga överenskommelser har trots allt fördelen att det blir tydligt för alla vad som sagts. Och det går att hänvisa till när datumet passerats.

Kan du utveckla kring risken? Vad skulle kunna hända?
 
Klart att inte grannen är glad.
Dom har ju haft det kanon. Antingen pga att tidiagre ägare varit snäll, eller pga att de faktiskt inte haft koll på gränserna, som jag förstod det rätt låg under jord. Tomten kan ju "förkjutits" mellan flera ägarbyten.

Hade jag varit TS så hade jag inte ens funderat på min rätt. Grannen får vara glad att de haft denna bit gratis innan. Jag hade värdesatt högt att kunna gå runt mitt eget hus.

Det finns inget lätt sätt att få grannen med sig. De har ju bara att förlora. Det enda man kan bidra med är en stor grad empati och diplomatiskt tålamod.

Hade jag varit idenna situation, så hade jag sagt till grannen att du köpt huset inkl tomten, och du redan på tomtkartan insåg att remsan hörde till din fastighet. Få bort ev snack om att det borde man sett vid köp etc.

Var tydlig med att du inte vill ha någon växtlighet intill huset. Om grannen vill ha ett staket i tomtgräns så får dom sätta det. Ge dom gärna rätt att underhålla från din sida. Plank kräver bygglov, och är inget jag ahde velat ha utanför fönstret. Men om ni båda tycker plank är bra, så får man säkert igenom ett sådant. Flytta dock frågan till grannen som vill ha ett staket eller plank, hans problem och kostand. Om du nu inte själv vill ha det också. Då kan man ju dela.

Har överhuvudtaget aldrig förstått diskusioner att staket skall sättas in för att kunna underhållas från egen tomt. Hur jobbigt kan det vara om grannen skall måla om ett staket en bit bort och behöver stå på min tomt var 10e år. Mer förståelse emd häckar, dåd e breder ut sig i sidled öevr tid. Har själv en påtvingad häck som nu går in en dryg halvmeter in på vår tomt, pga attd en sattes väldigt nära tomtgräns. Skulle dock aldrig hindra grannnen att komma in och klippa. Önskar att han gjorde det lite mer bara:).
Övriga diskusoner grannen hade att det sänker värdet etc är ju helt befängt. Ja det är klart det sänker deras värde om de säljer ett hus med sin verkliga tomt, och inte sin tomt plus lite annekterat hos grannen.

Vad gäller växtlighet så borde detta falla inom det vanliga gen och rot över tomtgräns. Dvs Grannen skall ges rätt att själv ta bort det om man riskerar att det skadas eller dör, inom rimlig tid. Ge en tid på 3-4 måander. Se denna sommaren som förlorad i den frågan. Uppfyller inte grannen det, så kan du sen skövla hur du vill avseende det på din tomt. Eftersom allt är placerat på din tomt, mao inte bara överskjutande, så undrar jag om ens detta är nödvändigt. Men kanske kan underlätta något för grannsämjan.

Gällande staketet/grinden så är det ju en sak som helt klart tillhör grannen, men inkräktar på din fastighet. Här hade jag försökt tala med grannen. Vilket du ju gjort, att du vill få bort det. Med en ny dialog skulle jag påtalat att det är inte förhandligsbart. Du vill kunna använda din tomt, även om grannen inte vill det. Erbjud dig att ni tillsammans demonterar ner det under ordande former. Lyckas man med det och kanske till och med kan avsluta med en öl eller fika. Så kan man räddat det värsta av grannosämjan. Gäller ju att visa att man fattar att dom är missnöjda, men det är som det är. Får du återigen mothugg i denna diskusion så förklara att staketet skall bort, men du förstår att du inte har rätt att på eget bevåg riva det. Så kan ni inte enas och komma öevrens så får det ske den tråkiga vägen via handräckning hos Kronofogden. Dyrt (för grannen) , jobbigt och bara onödigt. Visa att du inte hotar med KF utan vill undvika det så långt det går.

Fortsätter grannen streta, lyft luren ring KF och låt dina skattepengar jobba för dig.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du läst resten av mina inlägg? Det kan mycket väl finnas situationer där det i långa loppet är gynnsamt att "skänka" bort en snutt mark.
Jag har som sagt själv ett hus som står på tomtgräns mot en granne. Mot nästa granne har jag byggt ett garage och förråd knappt 0,5 m från tomtgränsen. För mig kändes det mer värdefullt att kunna frångå de annars klassiska 4,5m från grannens gräns och på så vis få mer sammanhängande användbar yta inne på tomten.
Visst. Jag måste ibland beträda grannens tomt för att sköta mina byggnader. Det kan ta lite längre tid för ofta blir jag kvar där på en öl eller två
Du tycker alltså att det är OK att TS ska känna dåligt samvete om han trampar ner grannens växter intill den egna husgrunden när han exv målar om huset. Han har ju upplåtit marken till grannen.
Det finns bara en lösning på den här typen av problem.
1. Var och en äger och bestämmer suveränt över allt på egna tomten.
2. Den som vill gör en tydlig överenskommelse med en granne om tillstånd att göra vissa saker, förvara vissa saker eller ha växter på en avgränsad väl definierad del av tomten.
3. Det är bara ägaren som själv avgör vad han vill upplåta, om något. Ingen granne kan ha några som helst anspråk eller ställa krav.
Det här är inte ogint eller snålt, det är vanligt sunt bondförnuft.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Du tycker alltså att det är OK att TS ska känna dåligt samvete om han trampar ner grannens växter intill den egna husgrunden när han exv målar om huset. Han har ju upplåtit marken till grannen.
Det har jag aldrig sagt.

S Saxdaling skrev:
Det finns bara en lösning på den här typen av problem.
Nej. Det finns alltid många lösningar.
 
  • Arg
  • Gilla
ahrmanbup och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det har jag aldrig sagt.


Nej. Det finns alltid många lösningar.
Vore intressant att få se enda alternativ lösning.
 
S Saxdaling skrev:
Vore intressant att få se enda alternativ lösning.
1. Man gör ingenting och låter grannen fortsätta nyttja ytan utan villkor
2. Man låter grannen fortsätta nyttja ytan mot nån motprestation
3. Man låter grannen köpa ytan.
4. Man köper grannens fastighet och jämnar både staket och hus med marken
5. Man går all in på det juridiska och tar fighten med hjälp av jurister och myndigheter
6. Man anlitar Hells Angels för att skrämma skiten av grannen.
7. Man sätter in en dörr i staketet och börjar ligga med grannen
osv osv.

Ser ingen mening med att alltid låsa sig vid en endaste lösning. Om det alltid bara finns en möjlig lösning så är väl ett diskussionsforum tämligen onödigt?
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det har jag aldrig sagt.


Nej. Det finns alltid många lösningar.
Jo, det är precis det du har sagt. Du skriver ju att det mycket väl kan var gynnsamt att skänka bort en snutt mark. Om TS då råkar trampa ner grannens växter på sin bortskänkta mark så borde han väl få dåligt samvete. Nu handlar det inte heller om en snutt mark. Av tomtkartan ser det ut kunna vara 20-30 m2. Kallar du det snutt?
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags att dränera om och gräva ett 1,5m brett schakt runt huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.