P
D Dilato skrev:
Det där kan inte vara sant, hur vet ÅVC om man har en enskild firma ?
Det är offentliga uppgifter. Bolagsverket har en webbtjänst för företagsinfromation.
För en enskild firma är organisationsnumret samma som personnumret.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
På min blåsiga ÅVC har de lärt sig. När jag kommer med en säck frågar de oftast "är det sågspån i den där?" och sedan ber de mig slänga den i brännbart oöppnad. Mina säckar med bara sågspån använder jag hemma för att bättra på landhöjningen, men det är ofta spån och annat som blåser runt i mina blandsäckar med brännbart.

Det där med firmabil verkar vara ett lotteri. På min närmaste ÅVC räcker det med att säga till när man åker in med företagsbil (även lätt lastbil) att det är privata sopor så slipper man betala. På kommunens andra ställe är de stenhårda. Min polare kom med taxi och släpkärra med med gamla buskar och krävdes på betalning. Skum taxiverksamhet kan man tycka.
 
P pmd skrev:
I Sverige har vi nolltolerans mot sånt som är dåligt. Att inte sortera sopor är jättedåligt.
Vi har haft ett helt ok system inkl för plast men förpackningar och fyrkärl är droppen för mig att man är totalt fel ute. "Knäppskallar" som enbart skapar nya utgifter/kostnader utan miljövinst.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Måste man verkligen det? Det bör gå bra att sälja eller ge bort sitt aluminiumskrot och sopmonopolet kan knappast tvinga en att åka till en ÅVC med årets värmeljusrester/ aluminiumhylsor.
Hur ska jag återvinna värmeljus? Vekeshållaren ska separeras från koppen innan bägge delar lämnas in i behållaren för metall på kommunens återvinningscentral. Om de inte separeras, kommer den dyrbara aluminiumkoppen att följa med den magnetiska vekeshållaren och brinna upp i stålets smältprocess.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så att tusen människor från samma stadsdel åker med egen bil och släp till ÅVC skulle vara mer effektivt än om 1 lastbil samlar upp det och kör till ÅVC?

Varför börjar då fler och fler kommuner med flerfackssystem i soptunnan kan man undra…
I min kommun lämnar man tunn sortering
Nu ska mam sortera det plastpåsar istället.
Men soptippen är ett..annat. ställe. Där ska du slänga.din gamla bokhylla. Men inte ravioliburkar
 
P
P paralun skrev:
Vi har haft ett helt ok system inkl för plast men förpackningar och fyrkärl är droppen för mig att man är totalt fel ute.
Vad är ett fyrkärl? Något som man har eldat i? Hur ska de sorteras som gör att du tycker att man är totalt fel ute?
 
P pmd skrev:
Vad är ett fyrkärl? Något som man har eldat i? Hur ska de sorteras som gör att du tycker att man är totalt fel ute?
Fyrfackskärl är den korrekta benämningen som kommuner med lössläppt grön ekonomi skaffat sig inkl nya dyra sopbilar.
https://nsr.se/privat/allt-om-din-sophamtning/kallsortering-och-avfall/fyrfackskarl/

Men dagsaktuellt så slipper vi fyrfackskärlen där jag bor (Gävle) och istället två till vanliga soptunnor.
Man får fylla googlealmanackan med hämtningar 😉
Sedan blir det då mycket billigare eftersom man inte tvingas byta sopbilar.
Artikeln bakom betalvägg men så här ser det då ut med fyra tunnor.
 
  • Person står bredvid fyra olika soptunnor för källsortering utomhus i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Att någonting ändrar aggregationsform innebär inte att den är brännbar, så nej, sand är inte brännbar.
Fortsätter man uppvärmningen tillräckligt så får man ett moln av plasma och det får nog anses som en förbränning.
När plasman avkyls, lär dock kiselatomerna hitta två syreatomer igen och åter bilda kiseldioxid, men det har brunnit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag bor i den aktuella kommunen,
Vi har fritt antal besök, det finns en brännbartcontainer på ÅVC, personalen, dom jag har träffat på är mycket trevliga och hjälpsamma.
Det går att slänga skräp på ÅVC veckans alla dagar och på min lokala ÅVC så har dom öppet till 19 två vardagar och varje söndag mellan 10-15.
Fantastiskt bra.
När jag städar i trädgården eller efter bygge så brukar jag använda gamla pelletssäckar och sortera de olika fraktionerna i. Sedan är det ganska enkelt att klara av besöket snabbt när man åker dit.
Och det är ju fria besök så ibland så blir det inte knökfullt på släpet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är offentliga uppgifter. Bolagsverket har en webbtjänst för företagsinfromation.
För en enskild firma är organisationsnumret samma som personnumret.
Intressant att om man driver enskild firma är man inte privatperson om man inte föranmäler sitt besök på ÅVC:

Då företagarens personnummer används istället för organisationsnummer har vi inte möjlighet att avgöra om bilen används privat eller i verksamheten. En faktura kommer därför skickas automatiskt i de fall där en föranmälan om att slänga privat avfall inte gjorts.
https://gastrikeatervinnare.se/foretag/atervinningscentral_foretag/

Men här är det tvärtom:
StockholmVattenOchAvlopp:

Du som har enskild firma och kommer med verksamhetsavfall registreras inte automatiskt.
Du behöver alltid kontakta personalen för att få en faktura på plats.


Det finns väl också många enskilda firmor som inte är registrerade på bolagsverket men bara hos skatteverket.

Om jag driver tre enskilda firmor, låt oss kalla dom Dilato IT, Dilato Konsult och Dilato Finans.
Vem ska få fakturan från ÅVC 🤔
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Om jag driver tre enskilda firmor, låt oss kalla dom Dilato IT, Dilato Konsult och Dilato Finans.
Vem ska få fakturan från ÅVC 🤔
Kan man driva flera enskilda firmor? Trodde det bara fanns en, en själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
P Peter787 skrev:
Fortsätter man uppvärmningen tillräckligt så får man ett moln av plasma och det får nog anses som en förbränning.
När plasman avkyls, lär dock kiselatomerna hitta två syreatomer igen och åter bilda kiseldioxid, men det har brunnit.
Definition enligt Nationalencyklopedin:

Förbränning, exoterm kemisk reaktion där ett brännbart ämne (kol, väte, svavel, fosfor etc.) förenar sig med syre till en förbränningsprodukt (rökgas).

Du är välkommen att få in kattsandsplasma i det begreppet.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
[…] föranmäler sitt besök på ÅVC:
Vilket ska göras i ett webbformulär och man måste vänta på svar innan får göra sitt ÅVC-besök. Man måste ange ett tidsspann på två timmar inom vilken man måste genomföra sitt besök. Samt anmäla vilket avfall man ska lämna.
Det här innebär att personalen på ÅVC:n måste anteckna bilnumret på alla bilar som besöker ÅVC:n och sen slå upp dem i bilregistret. (ÅVC:n kan förstås ha installerat en registreringsskyltläsare. Effektivt användande av skattemedel).

Vilken fantastisk byråkrati! Det borde ju räcka med att tala om vid besöket att man ska slänga privat avfall, eller kanske ännu hellre anmäla vid ankomst att man är där som företagare.

Om jag hade enskild firma skulle jag nog alltid låna min frus bil för besök på den ÅVC:n …
D Dilato skrev:
StockholmVattenOchAvlopp:

Du som har enskild firma och kommer med verksamhetsavfall registreras inte automatiskt.
Du behöver alltid kontakta personalen för att få en faktura på plats.
Mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Definition enligt Nationalencyklopedin:

Förbränning, exoterm kemisk reaktion där ett brännbart ämne (kol, väte, svavel, fosfor etc.) förenar sig med syre till en förbränningsprodukt (rökgas).

Du är välkommen att få in kattsandsplasma i det begreppet.
In på nyordslistan för 2024?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Definition enligt Nationalencyklopedin:

Förbränning, exoterm kemisk reaktion där ett brännbart ämne (kol, väte, svavel, fosfor etc.) förenar sig med syre till en förbränningsprodukt (rökgas).

Du är välkommen att få in kattsandsplasma i det begreppet.
På atomär nivå är plasma likvärdigt med förbränning, fria atomer kan slås samman till nya molekyler.
T.ex. fria kiselatomer binds med två syreatomer, eller kolatomer som binds till en, två, tre eller fyra syreatomer (de två sista är inte stabila).
Kattsand består av molekyler och kan per definition inte finnas i ett plasma då detta enbart består av fria atomer och elektroner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.