Färgen sitter bra mot innervägg och båda kortsidor som är yttervägg. Men långsida yttervägg har det släppt i putsen och vet inte om det beror på färgen eller något annat.

Rummet är en vinterträdgård som inte har haft mkt värme. Har haft problem med fukt i fönster och tak.

Nu tänkte jag putsa teglet och därmed också putsen som är under.

Kan jag putsa ovanpå färgen där den sitter om det är silikat?

Om det inte är silikat så låste den Uh bort helt och hållet.

Kan jag ta reda på OM det är silikat?
 
  • Hörnet av en tegelvägg möter en vitmålad vägg, med en synlig skada där putsen släppt. Brun kaklad golv och tejpade fönster syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tegelvägg där putsen släppt nära golvet, med svartmålad sockel och brun kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan barmhärtiga sig här?
Behöver komma igång men vill inte ta bort om det inte behövs.
 
Färdigblandad sockelfärg brukar inte vara silkatfärg. Men ditt kan vara vilken färg som helst som den tidigare ägaren hade tillgängligt, silkatfärg brukar binda ihop sig med bruket. Sockelfärg brukar vara lite blankare och gå av i större flagor.

Men du ska väl skrapa av all gammal färg ändå, det är ju ingen större yta.

Varför putsar du inte bara teglet och låter sockeln vara kvar?
 
Minimal chans att det är silikat men som sagt spelar det ingen roll om du ska putsa där.
 
I InsidersUnited skrev:
Färdigblandad sockelfärg brukar inte vara silkatfärg. Men ditt kan vara vilken färg som helst som den tidigare ägaren hade tillgängligt, silkatfärg brukar binda ihop sig med bruket. Sockelfärg brukar vara lite blankare och gå av i större flagor.

Men du ska väl skrapa av all gammal färg ändå, det är ju ingen större yta.

Varför putsar du inte bara teglet och låter sockeln vara kvar?
Ok. Jo det kan nog vara så.

Absolut kan jag skrapa färgen. Det var mer om det var onödigt arbete, men vill såklart göra rätt och det som är bäst.

Vi tänker att det blir snyggare med en homogen vägg som ser likadan ut.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Minimal chans att det är silikat men som sagt spelar det ingen roll om du ska putsa där.
Det spelar ingen roll för att det går bra att putsa ovanpå? Eller det går bra eftersom det ändå måste bort?
 
För att den ändå ska bort, men jag skulle äta min mössa om det där är silikat.
 
Stefan N Stefan N skrev:
För att den ändå ska bort, men jag skulle äta min mössa om det där är silikat.
Tack, då är det bara att sätta igång 😵‍💫
 
Stefan N Stefan N skrev:
För att den ändå ska bort, men jag skulle äta min mössa om det där är silikat.
Måste all gammal puts bort också eller räcker det med färg och lösa bitar?
 
Ok uppdatering.
Alla ytterväggarna är putsade och lätta att ta bort.

Men innerväggen består endast av betong vad det verkar. Troligtvis betongelementen till torpargrunden.

Det är stört omöjligt att få loss något på ett enkelt sätt. Vad riskerar jag om jag ändå ger mig på att putsa utanpå?

Att det inte fäster eller att OM det blir fukt så blir det stående i väggen?
Tänker ju måla med silikat så det borde ju kunna andas?

Men om det trots allt måste bort. Hur gör man isf på bästa sätt? Förutom med vinkelslip och trissa…
 
  • Vägg med borttagen puts nära golvet och ett Makita verktyg på kaklade golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan grunda med kakelfix, det är ju ett lim och fäster på allt. Putsa sedan ovanpå fixet.
 
I InsidersUnited skrev:
Man kan grunda med kakelfix, det är ju ett lim och fäster på allt. Putsa sedan ovanpå fixet.
Bra inlägg.
Hade annars tänkt använda grundningsbruk vilket borde ge samma effekt?

Tänkte mest på att man byggde in färg men det gör kanske inget så länge det sitter?

Funderade på om man skall sätta nät längs sockeln bara för att stabilisera extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.