Jag har en bunt gamla Nexa-brytare (plugin) som funkat bra, men nu när jag migrerar från Domoticz till OpenHAB så har jag fått ett problem. Jag lyckas inte lägga upp brytarna i OpenHAB med samma deviceid:n som i Domoticz (kommandona funkar helt enkelt inte). Det går bra att lära om brytarna och då funkar dem med OpenHAB.

Problemet är att Nexas brytare har en inbyggd gräns för hur många "fjärrkontroller" den kan lagra (3 stycken) och de flesta brytarna verkar ha nått den nivån. Man kan rensa en brytare genom att trycka "All off" eller "Group off" på Nexas fjärrkontroll när den är i inlärningsläge. Problemet är att jag inte har någon Nexa-fjärrkontroll.

Vet någon vilket kommando som motsvarar "All off" och hur man skulle kunna skicka det med RFXTRX433? Jag har dammsugit internet men lyckas inte hitta vilket kommando det är... Min rfxtrx är kopplad till Ubuntu, men kan koppla den till Windows om man kan göra det med t.ex. rfxmngr...
 
Du skriver att det går bra att lära om brytarna och då funkar dom med OpenHAB, från detta, vad är då egentligen problemet?
De flesta Nexa-mottagare har FIFO-register och kastar ut tidigare registreringar när de 3 minnesplatserna är belagda och en ny registrering sker.
Har du mottagare med inlärningsknapp så kan den användas för att tömma hela minnet (långt tryck släpp och tryck på nytt).
 
E etompau skrev:
Du skriver att det går bra att lära om brytarna och då funkar dom med OpenHAB, från detta, vad är då egentligen problemet?
De flesta Nexa-mottagare har FIFO-register och kastar ut tidigare registreringar när de 3 minnesplatserna är belagda och en ny registrering sker.
Har du mottagare med inlärningsknapp så kan den användas för att tömma hela minnet (långt tryck släpp och tryck på nytt).
De här brytarna tömmer inga tidigare registreringar av sig själva. Och de har ingen inlärningsknapp. Jag behöver alltså skicka samma kommando som fjärrkontrollen gör vid all off eller group off.
 
En Nexa fjärr med all-off kostar 85:- på Bauhaus... 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.