Har köpt fjärrbrytare på Rusta i ett par omgångar... "Nexa-lookalike" aka noname... men jag vet inte vad jag ska tro om kvalitén. Första omgången blev "tröga" och slog inte till/från förrän man vara nån cm ifrån med dosan! Köpte sedan en ytterligare omgång och bytte ut ett par av dem, då funkade plötsligt nr 3 som tidigare varit seg utmärkt igen... som om de övriga blockerat den på något vis... Är det dåliga reläer eller vad är det med dessa? Eller är det tidigare som kvalitén varit bristande och de som säljs nu blivit godtagbara ?
 
Rent generellt kan man säga att elmatr. som man handlar i "lågprisbutiker" oftast har en mycket ojämn kvalitet. För det är nästan alltid så att pris och kvalitet går hand i hand. Har man tur får man nått som fungerar både länge och bra men med lite otur så får man springa och byta många gånger innan man ledsnar och byter fabrikat.
 
har själv en del fjärrgrunkor från Nexa och jag är nöjd med kvallituttan på dem.
Först köpte jag deras dimmertransformator och några 3500W brytare och de har funkat bra i flera år nu, batteribyte i fjärren efter c:a 2 år. Sen köpte jag de små billiga (150 kr för 2 brytare och en dimmer) och de verkar också göra vad de ska, även om själva fjärren känns lite mindre gedigen i det fallet.
 
Plockade för många år sedan isär en fjärrbrytare av låg kvalité som hade pajat.
Efter det insåg jag att det var ett under att den hade fungerat över huvudtaget.
PCB’t samt lödningar såg ut att vara gjorda under en lektion i obligatoriskteknik på 80-talet.

/Ola
 
hehe ok ... får köpa några lite längre upp på kvalitetsskalan kan hända....
 
Mikael_L
Jag har några NEXA-prylar hemma, dom fungerar hittills bra. Det är några strömbrytare (där endast två använts än så länge), två st dimmer och en 12V halogen dimmer. Allt för att sättas direkt i vägguttag.

Men jag kan/borde inte uttala mig om kvaliten då dom än så länge använts så lite här.

ps. nu blev jag sugen att skruva upp en ... ;)
 
Mikael_L
Nu har jag skruvat upp en brytare och en fjärr. :D

Dom såg helt OK ut inne i. Lött med lödmaskin, helt OK PCB med fint silcscreen-tryck. Inget som såg sämre ut än de produkter vi utvecklar på mitt jobb.
I brytaren tror jag det var använt en rätt tjock lödpastemask, för runt ytmonterade komponenter var det rätt mycket tenn. Men det är det vanliga problemet med kort som ska ha både små och stora komponenter på sig.
Tjock lödmask till trots såg det ut som att manuell lödning hade tillgripits för kabelanslutningar, men även dessa såg bra ut. Det är framförallt där man kan avslöja i övrigt maskintillverkade elektronikprylar.

Spänningsmatningen till elektroniken i brytaren verkade för övrigt använda sig av "fulmetoden" att låta en kondensator agera väldigt reaktiv last, och sen använda den låga spänningen som är kvar som reell del. Om nån nu förstod hur jag menade ...
 
Har flera Nexa fjärr-strömbrytare och dålig erfarenhet. Typiskt går de att slå på utan problem, men när de blivit lite varma (reläet värmer) så går det inte att slå av utan att gå nära. Rätt dålig kvalite alltså! Absolut inget för den fasta installationen. Någon som kan rekommendera annat fabrikat?

Pen
 
Pen -tror du inte det kan hjälpa om man ändrar antennen i mottagaren?

Har också varit ute för att de inte går att stänga av, senast för några dagar sedan efter att julgranen har kommit upp och fått belysning. Jag drog ur sladen till granen och satte tillbaka kabeln, efter det har det fungerat utmärkt.
Vid ett annat tillfälle flyttade jag mottagaren en bit från elementrören, gick även efter detta klockrent!

Har haft Nexa brytare i 5-6 år och är ganska nöjd med dessa. Har även den senaste "timer" fjärren.

Tappade en mottagare i golvet en gång, och efter det fungerade den inte, plockade isär och såg att relät (vill jag minnas) hade släpt i limmet som den satt fast med så att en lödning hade släppt från kretskortet.
 
Benny_P skrev:
Pen -tror du inte det kan hjälpa om man ändrar antennen i mottagaren?
Det verkar som om det är värmeberoende. Jag misstänker att mottagarfrekvensen (eller klockfrekvensen) bestäms av en konding som varierar med temperaturen. Kanske kan man byta denna isåfall. Har dock inte skruvat isär och tittat om det går att lokalisera och begripa sig på den.

Pen
 
Jag har tolv stycken (det maximala antalet med den NEXA-typen, A-D med 3 knappar) och de funkar uselt. Man får försöka att matcha sändare med mottagare och inställd kanal. De verkar fungera dåligt om många mottagare sitter nära varandra. Tur att de bara ska användas tillfälligt...
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag har ett antal NEXA prylar. Deras fjärr med klocka och timer är rätt kass. Klockan drar sig med flera minuter per dygn. Klantig som jag är har jag inte orkat reklammera detta inom 1år...
Sedan så har två av deras dimmrar gått sönder. Dels en vanlig som ingick i ett paket och dels den första versionen av dimmer för infällnad i apparatdosa. De har en bättre nu. Båda dimmrarna hade fastlödd säkring, vilket jag tycker är rätt kasst. Den nya dimmern jag köpte hade dock utbytbar säkring.
Sen så tycker jag att det är skumt att deras 12 trafo inte kan driva en hide-a-lite ljuslist med 12V spollampor. Den funkar bara ihop med halogen 12V. Kan någon förklara det för mig?
 
Vist har de mycket som gärna fick bli bättre!!!
 
Jag har provat mig igenom diverse olika fjärrstyrningsutrustningar med blandat resultat. Den slutgiltiga och icke alls vetenskapliga bedömingen är att Nexa:s system fungerar bäst. Provat Waveman som bland annat Clas Ohlson säljer, det fungerade riktigt dåligt.
Nexa är dessutom väldigt lätta att modifiera för bättre räckvidd, något som jag gjort på deras "smarta" dimmer/strömbrytare som kan programmeras för att känna igen upp till 16 olika koder.
Om man öppnar locket kan man löda bort den lilla inbyggda antennen som ser ut som en liten stålbygel. Ersätt denna med en tråd som är 33 cm, d v s knappt halva våglängden av 433 MHz. Borra ett 2-3 mm hål i plasthöljet och dra ut tråden. Vips så är räckvidden flerdubblad!
Nexas system är förutom att det går att programmeras smart även förhållandevis billiga. 160-200 kr för strömbrytare/dimmer hos Jula. Billig fjärrkontroll finns inte på Jula men på Kjell & C:surprised: kostar en 16-kanalers bara 99kr.
Beträffande kvalitén på dessa system (oavsett fabrikat) får man nog räkna med att någon fabrik i Kina suttit och plockat ihop delarna. Kan därför vara bra att köpa på sig några extra reserver om man nu ska bygga ett system i sin fastighet. Ingen större förlust heller när de är såpass billiga.

>>> fremag: Du har alltid rätt att reklamera en produkt i upp till tre år, såvida den är köpt efter 1 april 2005. Annars gäller 2 år. Detta oavsett vad säljaren babblar om "garanti endast ett år..."
 
tack för tipset om antennen... det ska jag nog prova..! (fasen att jag redan kastat några brytare som jag tyckte var dåliga :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.