HallÄ alla!

Hur skulle ni isolera mot kondens i av och uteluft?

PĂ„ fasaden sitter ett kombidon precis brevid en altan, dĂ€rför vill jag sĂ€tta ljuddĂ€mpare ut mot donet. Sen har jag förstĂ„tt att Armacell Ă€r det bĂ€sta. Är det nĂ„gon som vet om jag kan isolera ljuddĂ€mparen med armacell? Även om den redan har en typ av isolering. Vill vara pĂ„ sĂ€kra sidan :)
 
Finns ju mattor av Armacell sÄ det mÄste gÄ bra att isolera ljuddÀmparen om man Àr lite hÀndig och har mycket lim och passande isolertejp.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
O oswim skrev:
HallÄ alla!

Hur skulle ni isolera mot kondens i av och uteluft?

PĂ„ fasaden sitter ett kombidon precis brevid en altan, dĂ€rför vill jag sĂ€tta ljuddĂ€mpare ut mot donet. Sen har jag förstĂ„tt att Armacell Ă€r det bĂ€sta. Är det nĂ„gon som vet om jag kan isolera ljuddĂ€mparen med armacell? Även om den redan har en typ av isolering. Vill vara pĂ„ sĂ€kra sidan :)
Du kan, men det kan vara lite onödigt dyrt.
Har du enkel tillkomst till ljuddÀmparen sÄ kan du alltid se om det blir kondens.
Blir det inte kondens sÄ kan du skippa isoleringen.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Sant! Bra tÀnkt. LÀr ju sÀtta en inspktionsluvka dÀr.
 
A Antemoo skrev:
Du kan, men det kan vara lite onödigt dyrt.
Har du enkel tillkomst till ljuddÀmparen sÄ kan du alltid se om det blir kondens.
Blir det inte kondens sÄ kan du skippa isoleringen.
Bifogar en överblick pÄ hur jag tÀnker. Ja kanske det. Menar du att det rÀcker att tÀta med isolering och tejp mot ljuddÀmpare enligt bild 1
 
  • Schematisk bild som illustrerar installation av ventilationskomponenter och ljuddĂ€mpning med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Steg-för-steg bilder pĂ„ tĂ€tningsprocess av ventilationsrör med isolering och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det dÀr Àr ingen riktig ljuddÀmpare
.
Köp riktiga ljuddĂ€mpare till att börja med, innan du börjar kladda med nĂ„n skitisolering som inte hjĂ€lper ett skit mot ljud
..
Armacell Àr riktigt bra mot kondens, men inte mot nÄgot annat.
 
  • Gilla
oswim och 3 till
  • Laddar…
C carlsson206 skrev:
Det dÀr Àr ingen riktig ljuddÀmpare
.
Köp riktiga ljuddĂ€mpare till att börja med, innan du börjar kladda med nĂ„n skitisolering som inte hjĂ€lper ett skit mot ljud
..
Armacell Àr riktigt bra mot kondens, men inte mot nÄgot annat.
Precis. Jag Àr med pÄ att Armacell Àr det som Àr bÀst för kondens och det Àr det jag kommer ha pÄ av och uteluft. Min fundering Àr hur jag gör dÀr spirorör möter ljuddÀmpare.
 
S
FrÄnluften behöver du inte kondensisolera.

Kan du inte sÀttaljuddÀmpare vid aggregatet/ flÀkten?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
FrÄnluften behöver du inte kondensisolera.

Kan du inte sÀttaljuddÀmpare vid aggregatet/ flÀkten?
Hu? Har jag nÀmnt frÄnluften? :)

Det hÀr gÀller av och uteluft som behöver kondensisoleras och ljuddÀmpas vid kombidonet pÄ ytterfasaden eftersom jag ska ha en altan dÀr vill jag minska ljudet sÄ mkt som möjligt.
 
Det som Àr markerat i den blÄa rektangeln
 
  • Arkitektonisk ritning av ett byggprojekt med en blĂ„ rektangel som markerar ett specifikt omrĂ„de.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad menar du med ”av” i sĂ„na fall?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad menar du med ”av” i sĂ„na fall?
Aah just det! Är ju bara Uteluften som behöver isoleras för kondens. Antar jag?
 
Lizzardo
O oswim skrev:
Aah just det! Är ju bara Uteluften som behöver isoleras för kondens. Antar jag?
Har du ett modernt aggregat med bra Ätervinning bör du Àven kondensisolera avluften pga den kan bli ganska kall
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Efter överlÀggande med leverantören kommer jag sÀtta tvÄ rektangulÀra ljuddÀmpare med armaflex och ÄldersbestÀndig tejp mot flexrör ner till agregatet
 
Lizzardo
O oswim skrev:
Efter överlÀggande med leverantören kommer jag sÀtta tvÄ rektangulÀra ljuddÀmpare med armaflex och ÄldersbestÀndig tejp mot flexrör ner till agregatet
Varför flexrör om du nu Àr sÄ rÀdd för ljud?
Skippa dem och gör det ordenligt istĂ€llet 😉
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.