Det där känns som grannsämjans motsvarighet till en casus belli, en anledning till krig.

Är gränsen ordentligt utsatt så är det bara att stenhårt hålla på den.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Oj dom har ju till och med spärrat av med ett plank.
Men hur ser det ut i andra ändan av huset då?
Och hur har dom satt fast planket? I er fasad???
Javisst har dom det. Planket satt där när vi köpte så det kan ha varit en övernakommelse med tidigare ägare. Jag vill inte ha det där men det har jag inte nämnt för grannen ännu. Planket är fäst i marken med plintar/jordankare och inte i vår fasad.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet vad som gäller med växtligeten som är på min sida av gränsen? Får jag själv, utan förvarning varsamt gräva upp dom med rötter och därefter fint ställa dom på deras tomt eller hur får man göra? Jag vill göra detta på rätt sida av lagen. Den enda som ska ha gjort något felaktigt i detta ska vara grannen. Men jag börjar bli mer och mer irriterad för varje dag som går. Som grädden på moset hälsade hon glatt igår som att ingenting hade hänt….
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bara för att vara övertydlig, och dubbelkolla ytterligare en gång med risk att verka obstinat:

Den annekterade remsan är alltså inte synlig på fotot, utan gömmer sig bakom planket?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade börjat med att verifiera var tomtgränserna faktiskt är, dvs leta upp markeringarna i hörnen.
Du läser inte texten eller?🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J Jan Hallberg skrev:
Du läser inte texten eller?🤔
Du läste inte hela tråden eller?
 
  • Haha
  • Gilla
Lundinarn och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Bara för att vara övertydlig, och dubbelkolla ytterligare en gång med risk att verka obstinat:

Den annekterade remsan är alltså inte synlig på fotot, utan gömmer sig bakom planket?
Precis, den gömmer sig bakom planket
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Precis, den gömmer sig bakom planket
Och det är där, mot din husvägg, grannen har sin rabatt du vill flytta?
 
M Målarns. skrev:
Röd linje visar ungefärlig tomtgräns, häcken är på vår sida gränsen. Dom har byggt planket som delvis står på vår tomt. Buskarna inom gul markering är på vår tomt och dom har grannen klippt ner….
Jag skule vilja höja min mark där på framsidan för att då en bättre lekyta för barn. Ser ju ut att luta ganska mycket och man kunde sätta en eller två rader slipers (eller låg mur/stenkant) och fylla på med matjord där utan att ta bort hela lutningen från huset. Vilket kunde vara en bra början?

Meddela grannen att "vi börjar fixa i ordning tomten på framsidan och när vi är klara med det kommer vi sen att fortsätta längs huset" så de får ta bort staketet där och sätta upp längs med tomtgränsen istället nedanför kanten ni ska bygga upp för en gång runt huset. Och sen forsätter ni hela vägen till andra sidan. De får då lite tid på sig att flytta sina plantor om de vill ha dem kvar, annars mejar ni ner det.

Jag tänker nivåskillnad ser snällare ut än plank och hindrar effektivt en granne att snika åt sig en del i hörnet att ställa bil på osv. Och det gör det väldigt tydligt var gränsen går.

OM ni skulle tycka det var en bra idé och det är görbart för er att starta ett sånt jobb med matjord mm? Se bara till att det fortfarande är lutning FRÅN ert hus isf. Man vill inte att all gödning rinner ner till grannen heller så jag tror det skulle vara bra med en nivåskillnad som lite stopp.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Som grädden på moset hälsade hon glatt igår som att ingenting hade hänt….
Grannen tror nog du har tyckt synd om dem som förlorar värde på sitt hus, att de inte ska behöva flytta osv och släppt alltihopa. Tror du har med en narcissist att göra, så läs på hur såna funkar så du är beredd på det värsta.
 
  • Wow
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Och det är där, mot din husvägg, grannen har sin rabatt du vill flytta?
Stämmer
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Som nyinflyttad är det taktiskt att inte gå för fort fram. Låt grannarna lära känna er innan ni drar igång ett krig.

Att grannen nu hejar är väl bara bra? Grannen har fått samla sina tankar efter chocken att bli av med en del av "sin tomt", och väljer då att heja i stället för att gå omvägar. Ska man bo grannar vill man kunna heja på varandra iaf.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Grannen tror nog du har tyckt synd om dem som förlorar värde på sitt hus, att de inte ska behöva flytta osv och släppt alltihopa. Tror du har med en narcissist att göra, så läs på hur såna funkar så du är beredd på det värsta.
Den här tråden har nog snart nytt rekord i killgissningar. Många som gissar hejvilt om vad som försiggår i grannens huvud och nu har du dessutom lyckats ställa en psykologisk diagnos.

Det känns inte hälsosamt att behöva gå runt och vara beredd på det värsta.
TS, gå över med en påse bullar och ett måttband och var beredd på det bästa istället
 
  • Gilla
nissebrun och 4 till
  • Laddar…
Rent tekniskt tillhör nog alla växter tomten dom står på, oavsett vem som planterat.

Fråga grannen om dom vill ha växterna du tänker gräva upp. och planket är väl nästa steg att ta tag i. Ser ut som det går att såga av lite snyggt och bara gräva upp plintarna
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Den här tråden har nog snart nytt rekord i killgissningar. Många som gissar hejvilt om vad som försiggår i grannens huvud och nu har du dessutom lyckats ställa en psykologisk diagnos.

Det känns inte hälsosamt att behöva gå runt och vara beredd på det värsta.
TS, gå över med en påse bullar och ett måttband och var beredd på det bästa istället
Jo man kan gå över med en påse bullar, stryka medhårs, men det leder antagligen inte till så mycket. Har en människa självcentrerade argument som det drar ner på husets värde, de måste flytta och att TS som förstör för dem genom att vilja ha sin tomt tillbaka ska bekosta ett plank i så fall, så är det nåt som är fel på personen. Antingen är man inte den ljusstarkaste stjärnan på himlen och tror man sig ha rätten att kräva ett plank eller så är man ordentligt manipulativ.

Att en granne hälsar glatt tyder inte på att faktum sjunkit in. Min livserfarenhet säger att det bara är en tidsfråga innan man har "en kniv i ryggen" (inte bokstavligen, ni fattar)

Smickra med "Oj så fin trädgård, men hur ska vi göra nu med det som växer på fel sida?" "Vill ni ha plank där sa ni? Bra idé, hur högt tänkte ni bygga?" Få över ansvaret för det på dem. Kolla också med kommunen vad de tillåter för höjder. Och vad som är tillåtet om grannarna är överens (troligen inte så högt som de önskar, och det räknas inte från en uppbyggd rabatt). Se till att få en sådan överenskommelse skriftligt. Att man skriver med varann i mejl, t ex skickar ritning som den andre godkänner kan räcka.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.