Hej, alla

Jag ska dra ut en kanal för köksfläkt genom min träfasad. Som jag har förstått reglerna så gäller att man ska ha 25mm stenull runt röret (och ett brandskyddsspjäll).

Men nu till min fråga: Jag har köpt en kåpa som ska vara till för detta, men den täcker inte tillräckligt runt röret för att få plats med 25 mm isolering. Hur kan man hantera det? Kan man köpa täckplåtar (jag har inte hittat några)?
 
Är det täck-kåpan på insidan som man skall se när allt är klart som är för liten? Är det täckning av estetiskas själ det handlar om? Vore bra om du skicka med ett foto, ritning.
 
BirgitS
Behöver man verkligen stenull som brandisolering efter ett brandspjäll?
Ska man inte ha brandspjället så nära fläkten som det går?
 
@oddjobb Nej, det som jag funderar över är täckkåpan på utsidan. Jag gjorde en ritning i Paint En enkel ritning i Paint som visar en tvärsnittsview av en vägg med en kanal och en för liten täckkåpa markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@BirgitS Jo, spjället kommer på insidan. Jag vet inte om man verkligen behöver det, men tänker att det är bättre att ha för mycket brandsäkerhet än för lite.
 
BirgitS
Har du varit i kontakt med områdesansvarig sotare?
Trist om lösningen inte blir godkänd. Sotaren ska veta om du behöver stenullen.

På vilket sätt tycker du att t.ex. https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/8602-abc-vk-125-aluzink.html är för liten?
Plattan på utsidan verkar vara 270 x 245, vilket ju är en bra bit större än kanal + isolering (175).
 
jadå, jag ringde sotarväsendet och frågade. Han sa att man skulle ha stenull, och när jag sen förtydligade att det var träfasad så sa han att man skulle ha brandspjäll. Men jag frågade då inte om det betydde att jag kunde skippa stenullen.
 
Jag sågade till en lagom stor skiva av minerit och monterade huven på den. Ventilationshuven monterad på en röd träfasad med mineritskiva som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min lösning. Godkännd av sotare. Teknisk ritning av rökkanal med isolering, renslucka och brandsäkring, godkänd av sotare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, minerit verkar smart
 
R
R Rejäl skrev:
Ja du behöver ha brandskydd på fasaden med här kommer en modell som används..
Det är en ganska stor skiva som behövs på fasaden..

[länk]
Men det du visar gäller väl när man INTE har brandspjäll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
K Kvisthberg skrev:
Men det du visar gäller väl när man INTE har brandspjäll.
Så kan det vara det är så olika vad man har hört ifrån sotare..
Vi har alldrig fått montera en riktad huv nedåt som någon i tråden visade, sotarna har inte godkänt dessa vet inte om det har skett regellättnader?
 
R Rejäl skrev:
Så kan det vara det är så olika vad man har hört ifrån sotare..
Vi har alldrig fått montera en riktad huv nedåt som någon i tråden visade, sotarna har inte godkänt dessa vet inte om det har skett regellättnader?
Men har det i de fall du varit med om funnits brandspjäll??
 
Att ha en skiva och ev. andra skydd på utsidan, är ju för att det skall kunna brinna en rejäl låga (tänk dig ett kg fett i kanalen som brinner i draget av din väldigt kraftiga fläkt) ut genom fläktkåpan i 15 minuter utan att elden sprider sig till fasaden eller andra utomhusdelar av huset (efter 15 minute anser man att brandkåren har släckt). Har du då ett (godkänt) brandspjäll så blir det ingen låga på utsidan, och du behöver då inte skydd på utsidan.

Min lekmannamässiga gissning är att du inte heller behöver brandisolering av röret efter spjället. Men kolla det med den lokale sotaren.

Men det finns tydligen späll och spjäll. Inte alla som är godkända för imkanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.