Det måste kännas svårt att vara yrkesman och ständigt misslyckas med sin uppgift.
Jag syftar på potatisodlarna.

Vi odlar själva, små mängder, varje år. Kan inte minnas att vi någon gång fått så dålig potatis som proffsen får till. Vi använder inga kemiska medel alls.

Vi kokar ofta potatisen med skalen på och hoppas att vi skall kunna steka den dagen därpå. Mängder av potatis måste då kastas eftersom de både luktar och smakar illa.

Är det någon som känner igen detta? Någon som har tips om vilka sorter man bör undvika om man är stekare?

Kanske problemet finns endast i Östergötland?

 
Luktar och smakar den bara illa dagen efter? Vad är det för sort? Jag tycker att det låter konstigt om ni inte ser någon skada? SMAK har en sida med olika poatissjukdomar http://www.smak.se/sosindex.htm men det är ju skador & sjukdomar som är synliga.
 
Det beror på värmen så problemet finns enbart söder om dalälven ;D

Nej men mer alvarligt talat så är det skrämmande att se vad vissa anser sig kunna ta betalt för. Som tur är så har jag en lokal potatisodlare som vi handlar av. Har inte han bra potatis då får han tillbaka den. I värsta fall i flygande form ;)
 
Det är väl likadant med mycket grönsaker som man köper i affärer. Det luktar tex ingen om en skål med köpta äpplen, med en skål med egenhändigt plockade luktar det ju, äpplen, förståss.

Likadant med tomater, smakar ingenting. Likadant med... ...ja,ni förstår vart jag vill komma...

Kanske har något med att de driver upp mycket och helst snabbt.
 
Det har det och sen hanteringen längs vägen....

Var i Spanien för några veckor sen och nu vill jag inte röra svensk apelsinjuice. Den smakar ju ingenting......
 
LUDDET skrev:
Är det någon som känner igen detta? Någon som har tips om vilka sorter man bör undvika om man är stekare?

Kanske problemet finns endast i Östergötland?
Jag bor i utkanten av schlätta, men detta känner jag inte igen. Jag brukar steka asterix och som längst har den legat ett par tre dagar innan den hamnat i stekpannan utan några andra bekymmer än lukt av bränd potatis(men det är nog mer min stekkonst det ::))

mats_o skrev:
Det har det och sen hanteringen längs vägen....

Var i Spanien för några veckor sen och nu vill jag inte röra svensk apelsinjuice. Den smakar ju ingenting......
Köp Arlas färskpressade - fraktad på bulk från Brasilien och hälld i tetra-pak här i sverige..
 
Tänkte lite försiktigt styra tillbaka till potatisen. Jag ger mig inte. Det måste finnas flera som har råkat ut för samma sak. Det stämmer nog att just Asterix klarar sig bra.

Andra fasta potatissorter, har inte antecknat vilka men skall börja med det, uppför sig dock som jag säger. Dessutom konstaterar vi skador i form av gångar rätt in i potatisen. Man skalar och gräver och höjer därmed kilopriset. Hittar dessutom bruna ringar som börjar i ena änden. Skalar och skalar och ökar kilopriset.

Misstänker att avbladningskemikalier är orsaken. Grön potatis skall kastas i sin helhet. Ökar kilopriset.

Har någon tänkt på att samla kastat och bortskalat och lämna tillbaka det till butiken?

Knappast. Det rör sig om för lite pengar. Bonden får dock alltid ut fullt pris.

Kanske någon potatisodlare som läser detta vill berätta vad det handlar om för oss prövade konsumenter.
 
Potatisodlaren som morsan köper potatis av påstod att det vart för dåligt väder, för mycket regn. (norrland).
Dessutom är det någon typ av sjuka som härjar bland knölarna som är svår att få bukt med.
 
LUDDET skrev:
Dessutom konstaterar vi skador i form av gångar rätt in i potatisen. Man skalar och gräver och höjer därmed kilopriset.
Det torde vara knäpparlarver, kolla på Kurts länk ovan om du vill läsa mer om potatissjukdomar - finns även en lång potatissortsbeskrivning som är läsvärd om man gillar potatis.
 
Sen är det ju så att affärerna i dag i många fall inte bryr sig om att tala om vilken sort de säljer. De nöjer sig med att helt enkelt konstatera om det är fast eller mjölig potatis i lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.