M Målarns. skrev:
Oerhört bra input, tankar och idéer av er allihop! Uppskattas. Återkommer hur vi väljer att gå vidare.

Tack!
Kan du inte lägga upp några bilder på hur det ser ut på aktuell tomtgräns?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen argumenterar mot att ha goda relationer med sina grannar. Frågan är väl snarare till vilket pris? För att ställa det på sin spets: om din granne i högt tonläge hade krävt 15% av din mark, hade du då gått med på detta för att bibehålla den goda grannrelationen? Jag tror få skulle betrakta det som acceptabelt.
Nej. Om grannen har högt tonläge så är ju utgångläget redan kört.

Jag propagerar inte heller för att man ska skänka bort mark till höger och vänster. Men i detta fall så handlar det om mark som redan används av grannen och där delar av den har mycket begränsad användningsområde i mina ögon.
jag ville bara lyfta lite olika vinklar på det hela.
TS sitter såklart på trumf för att det är hans mark och kan därför tänka ett varv om det finns någon möjlig kohandel att göra som är bättre på sikt.
Jag säger inte att det ena eller andra är bäst, bara uppmana till eftertanke.
Många här i diskussion har ju inte några andra argument än att "rätt ska vara rätt".
 
  • Gilla
  • Haha
Jo1234 och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men i detta fall så handlar det om mark som redan används av grannen och där delar av den har mycket begränsad användningsområde i mina ögon.
I mina ögon är det väldigt användbart att kunna komma runt hela byggnaden utan att vara inne på grannens fastighet.
 
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
namnbyte
Om du är inne på att ge bort mark du betalt för till grannen, baserat på att han på eget bevåg börjat bruka den, undrar jag om du har några schyssta utemöbler och en Klippo gräsklippare?

Våra har sett bättre dagar, kan absolut tänka mig provsitta ett par utemöbler och hålla handen på en gräsklippare om det betyder att jag får ta med det hem sedan.

Det är din mark, dina pengar har betalt den, just nu har du köpt mark åt grannen. Avhys honom, grannsämjan har han själv redan skrotat när han väl att göra en grej av att han inte kunde få en bit av din fastighet.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Golfpolaren skrev:
Kan du inte lägga upp några bilder på hur det ser ut på aktuell tomtgräns?
Röd linje visar ungefärlig tomtgräns, häcken är på vår sida gränsen. Dom har byggt planket som delvis står på vår tomt. Buskarna inom gul markering är på vår tomt och dom har grannen klippt ner….
 
  • Tomtgräns markerad med röd linje, vit plankstaket som delvis står på tomten, nedklippta buskar inom gul områdesmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Målarns. skrev:
Röd linje visar ungefärlig tomtgräns, häcken är på vår sida gränsen. Dom har byggt planket som delvis står på vår tomt. Buskarna inom gul markering är på vår tomt och dom har grannen klippt ner….
Din beskrivning går inte ihop med bilden.
Är din fastighet på vänster sida eller höger sida?
Du säger att häcken är på din sida av gränsen, dvs vänster, och också vänster om din röda linje. Men du säger också att buskarna inom gul markering är på din "tomt" men de är på höger sida av din röda linje?
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din beskrivning går inte ihop med bilden.
Är din fastighet på vänster sida eller höger sida?
Du säger att häcken är på din sida av gränsen, dvs vänster, och också vänster om din röda linje. Men du säger också att buskarna inom gul markering är på din "tomt" men de är på höger sida av din röda linje?
Kolla trådstart. Bilden tagen från vänstra sidan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är inte alls ovanligt att det i grupphusområden/kedjehusområden skiljer sig mellan fastigheterna, att vissa har tomt runt sina hus och andra inte. Och att det är gränserna som gäller, inte vad någon tycker, har ju många redan skrivit.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
TRJBerg
ylven ylven skrev:
Kolla trådstart. Bilden tagen från vänstra sidan.
Hjälper inte. Texten går fortfarande inte ihop med bilden.
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hjälper inte. Texten går fortfarande inte ihop med bilden.
Som jag fattar det så är den röda linjen tänkt att gå bortanför häcken precis. TS bor i tegelhuset.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
M MasMats skrev:
Som jag fattar det så är den röda linjen tänkt att gå bortanför häcken precis. TS bor i tegelhuset.
Ok, så den röda linjen är inte fastighetsgräns utan vad grannen anser/ansåg vara fastighetsgräns? Då är det förståeligt.

F ö av bilden att döma förstår jag inte grannens beteende.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din beskrivning går inte ihop med bilden.
Är din fastighet på vänster sida eller höger sida?
Du säger att häcken är på din sida av gränsen, dvs vänster, och också vänster om din röda linje. Men du säger också att buskarna inom gul markering är på din "tomt" men de är på höger sida av din röda linje?
Huset man ser till höger är mitt…
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, så den röda linjen är inte fastighetsgräns utan vad grannen anser/ansåg vara fastighetsgräns? Då är det förståeligt.

F ö av bilden att döma förstår jag inte grannens beteende.
Nej den röda linjen visar vart fastighetsgränsen går. Alltså mitt över deras plank och fortsätter sedan så. Läs tråden.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, så den röda linjen är inte fastighetsgräns utan vad grannen anser/ansåg vara fastighetsgräns? Då är det förståeligt.

F ö av bilden att döma förstår jag inte grannens beteende.
Blå markering visar planket grannen satt upp. Grön markering visar vår buske som var nerklippt av grannen. Röd linje är tomtgräns. Hus nr 120 är vårt hus. Glasklart nu va?
 
  • Fastighetsskiss med markeringar: blå för grannens plank, grön för nedklippt buske, röd för tomtgräns, hus 120 markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
P
Oj dom har ju till och med spärrat av med ett plank.
Men hur ser det ut i andra ändan av huset då?
Och hur har dom satt fast planket? I er fasad???
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.