S Saxdaling skrev:
Konstig kommentar. Det finns väl knappast en enda köpare som inte har sett till att få en korrekt tomtkarta med alla gränser inritade. Hur i hela friden kan man köpa något utan att veta vad man får? Självklart måste man utgå från att grannen vet eller borde ha vetat var gränsen går.
Skojar du eller? Har du läst på det här forumet förut? Det finns mängder med trådar om folk som upptäckt ditt och datt efter ett köp för att de inte undersökt saken tillräckligt innan de köpte.
Man behöver inte utgå från något alls, TS kan prata med grannen.
S Saxdaling skrev:
Oj, oj, oj, nu har lagvrängaren talat. Självklart ska grannen få rimlig tid på sig att hämta sina växter.
Så du håller alltså med mig. Varför raljerar du då över det jag skriver?
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Ordet rättvisa hade mycket liten del av vad jag presenterat för tankar kring detta. Det är utbrytbart med rimlighet t ex, jag har också skrivit ut att det är troligt att man försöker skapa så mycket lika stora tomter som möjligt, att terrängen troligen skapat den skillnaden mot grannarna att garage och husvägg inte skapar tomtgräns just där.

Framför allt så överensstämmer det jag presenterar med den verkliga tomtgränsen, den är ju faktiskt lika långt från grannens garage som TS husvägg. Varför grälar du med folk som tycker samma om var tomtgränsen går???

Eniros tomtgränser är korrekta, kommer från lantmäteriet, det är hur det placerats över fotografier tagna från rymden som det glappar. Troligen mänskliga faktorn.
Jag har för övrigt jobbat digitala vägkartor för 20 år sen, på den tiden kunde det vara satellitfel på 4 meter i vissa lägen. Har blivit bättre sen dess.
Spelar ingen roll vilket ord du byter ut det mot. Tyckande, antaganden, rättvisa och rimlighet har fortfarande ingen som helst bäring på det hela.
I det här enskilda fallet, ja, gränsdragningen är mitt mellan byggnaderna. Men det är inget man kan anta, alldeles oavsett vad man tycker är rättvist, rimligt eller hur någon borde tänka när de drar gränser mellan fastigheter.
Vågar du dig på att gissa var gränserna går här? Bara för att visa på orimligheten i att anta saker.
Flygbild över ett bostadsområde som visar två fastigheter med numrerade byggnader och potentiell gränsdispyt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över två fastigheter med markerade gränser mellan byggnaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eniros tomtgränser har säkerligen korrekta koordinater, men de överensstämmer inte med kartmaterialet vilket gör dem till helt värdelösa att gå efter.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig där, det jag menade var att eniros kartor med påklistrade/inritade fastighetsgränser är/kan vara fel och är inte att lita på. Kontentan av det jag skrev kvarstår dock, det är ingen som behöver göra egna hittepåkartor, de finns redan gott om dem.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg
Kan konstatera att 1,5 meter längs fastighetsgräns gör stor skillnad för fastigheter av TS storlek. Inget man kan ta med en klackspark.
Så det är viktigt för TS att "återta" det.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Skojar du eller? Har du läst på det här forumet förut? Det finns mängder med trådar om folk som upptäckt ditt och datt efter ett köp för att de inte undersökt saken tillräckligt innan de köpte.
Man behöver inte utgå från något alls, TS kan prata med grannen.

Så du håller alltså med mig. Varför raljerar du då över det jag skriver?

Spelar ingen roll vilket ord du byter ut det mot. Tyckande, antaganden, rättvisa och rimlighet har fortfarande ingen som helst bäring på det hela.
I det här enskilda fallet, ja, gränsdragningen är mitt mellan byggnaderna. Men det är inget man kan anta, alldeles oavsett vad man tycker är rättvist, rimligt eller hur någon borde tänka när de drar gränser mellan fastigheter.
Vågar du dig på att gissa var gränserna går här? Bara för att visa på orimligheten i att anta saker.
[bild]
[bild]

Eniros tomtgränser har säkerligen korrekta koordinater, men de överensstämmer inte med kartmaterialet vilket gör dem till helt värdelösa att gå efter.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig där, det jag menade var att eniros kartor med påklistrade/inritade fastighetsgränser är/kan vara fel och är inte att lita på. Kontentan av det jag skrev kvarstår dock, det är ingen som behöver göra egna hittepåkartor, de finns redan gott om dem.
"Varför grälar du med folk som tycker samma om var tomtgränsen går???"
 
M Målarns. skrev:
Växtlighet hela vägen… Nära husgrunden också.
😬
 
  • Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, om fallet vore att det vore grannens tomt skulle det ju hindra. Grannen har givetvis rätt att inte ha grannens ungar rännandes på tomten om den så önskar.
Barn är barn, och det är din uppgift som förälder att uppfostra dem.
Du kan aldrig ha varit varken barn eller go granne.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, om fallet vore att det vore grannens tomt skulle det ju hindra. Grannen har givetvis rätt att inte ha grannens ungar rännandes på tomten om den så önskar.
Barn är barn, och det är din uppgift som förälder att uppfostra dem.
Men i denna tråden är det inte grannens tomt utan det är min tomt det handlar om.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför inte göra det någorlunda enkelt demonterbart så att man kan ha det dikt mot tomtgräns? Man vill ju knappast förlora 0,5 av dessa 1,5 meter på underhållsplats av staket...
Grannens problem ifall de vill ha ett staket
 
  • Arg
fsn
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Välkommen till forumet!

Svår fråga.. Är 1.5 meter tomt värd att direkt få dålig grannsämja? Kanske fler i området som skulle gå på 122:ans linje så att säga..

Men det ÄR er tomt.

Lustigt med så många hus, som inte går att underhålla från sin egen tomtgräns..?

Vad hade ni tänkt göra med tomten om ni tar den i bruk s.a.s? Och är det så att 122:an använder tomten i nuläget?

Lägg gärna upp bilder på hur det ser ut, så blir det lättare att förstå och ge råd.
Sätter du staket så blir det nog lite pipig från deras sida om du målar deras sida och trampar på deras sida
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Vadå tillgång till er tomt? Har dom prylar på er tomt? Ska ni använda er tomt så sätt upp staket och gör ni det så flyttar vi och huset är mindre värt. Det låter som en riktig Karin du har där och sådana har man ingen nyttan av i vilket fall. Har du frågat hussäljarna om deras tidigare relation med Karin. Kanske det va därför dom flyttade. Men mer info är nödvändig.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
P
M Mekaniker skrev:
Vadå tillgång till er tomt?
Läs inlägg #18
 
S Stuff skrev:
Jag får också känslan av att TS inte lade fram det hela på ett sånt trevligt sätt.

Men man blir också förvånad och lite ledsen över att se hur många i denna tråd som ivrigt hejar på och uppmanar ytterligare till både aggressivt och otrevligt beteende.
Bara för att man känner sig säker på sakfrågan så ger det inte rätt att bete sig hur som helst.


Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan. Vad är detta för område från början?
Nån form av "kedjehus" där alla ser likadana ut och där de flesta står i tomtgräns?
I så fall känns det också slarvigt av kommunen, eller den som nu från början upprättade detaljplanen, att göra tomterna så oregelbundna och

Jag bor i ett område där alla hus är likadana och nästan alla har huset placerat i tomtgräns. (Enda undantagen är hus ute i ändarna). Min granne har tomt ända fram till min husvägg. Klipper och sköter om den och låter mig utan tjaft beträda hans tomt om jag behöver utföra något underållsarbete på mitt hus.

Skulle det visa sig att att jag plötsligt hade 1,5m till där så skulle jag snarare se det som ett straff än en möjlighet och mer än gärna låta grannen fortsätta nyttja ytan, som är tämligen värdelös yta för mig.
Det blir en yta inklämd bakom huset och bara fåtalet meter från grannens altan, där de ofta sitter.
Så jag skulle definitivt inte vilja nyttja ytan till något, bara för att.

Man behöver alltså inte alltid nyttja 100% av sina ägor, även om man kan.
Otrolig reaktion. Utan vidare "skänka bort" kanske 10% eller mer av tomten helt utan anledning. Dessutom är det oerhört värdefullt i TS:s fall att kunna sköta sin fasad från egen tomtmark. Att sedan tillåta någon annan att ha plantering på ens tomt. Jag häpnar!!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Konstig kommentar. Det finns väl knappast en enda köpare som inte har sett till att få en korrekt tomtkarta med alla gränser inritade. Hur i hela friden kan man köpa något utan att veta vad man får? Självklart måste man utgå från att grannen vet eller borde ha vetat var gränsen går.
Det är tyvärr allt för många som inte har koll på fastighetsgränser går vid ett köp. Det räcker att kolla detta forum.
 
  • Gilla
Målarns. och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Otrolig reaktion. Utan vidare "skänka bort" kanske 10% eller mer av tomten helt utan anledning. Dessutom är det oerhört värdefullt i TS:s fall att kunna sköta sin fasad från egen tomtmark. Att sedan tillåta någon annan att ha plantering på ens tomt. Jag häpnar!!
Har du läst resten av mina inlägg? Det kan mycket väl finnas situationer där det i långa loppet är gynnsamt att "skänka" bort en snutt mark.
Jag har som sagt själv ett hus som står på tomtgräns mot en granne. Mot nästa granne har jag byggt ett garage och förråd knappt 0,5 m från tomtgränsen. För mig kändes det mer värdefullt att kunna frångå de annars klassiska 4,5m från grannens gräns och på så vis få mer sammanhängande användbar yta inne på tomten.
Visst. Jag måste ibland beträda grannens tomt för att sköta mina byggnader. Det kan ta lite längre tid för ofta blir jag kvar där på en öl eller två
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stuff skrev:
Har du läst resten av mina inlägg? Det kan mycket väl finnas situationer där det i långa loppet är gynnsamt att "skänka" bort en snutt mark.
Jag har som sagt själv ett hus som står på tomtgräns mot en granne. Mot nästa granne har jag byggt ett garage och förråd knappt 0,5 m från tomtgränsen. För mig kändes det mer värdefullt att kunna frångå de annars klassiska 4,5m från grannens gräns och på så vis få mer sammanhängande användbar yta inne på tomten.
Visst. Jag måste ibland beträda grannens tomt för att sköta mina byggnader. Det kan ta lite längre tid för ofta blir jag kvar där på en öl eller två
Då har du ju inte skänkt bort någon mark utan håller dina byggnader på din fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har du ju inte skänkt bort någon mark utan håller dina byggnader på din fastighet.
Jo. Men, som jag sagt, placeringen är möjlig tack vare att jag har en god relation med mina grannar. Hade situationen annan hade jag inte fått grannarnas tillstånd hade jag antagligen inte kunnat bygga alls.
Tomten är så pass liten, så vi pratar nästan radhus-situation här.

Jag ville bara belysa att man ibland kan tänka taktiskt och använda sin goda vilja att förhandla fram annat som är bättre i längden
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stuff skrev:
Jo. Men, som jag sagt, placeringen är möjlig tack vare att jag har en god relation med mina grannar. Hade situationen annan hade jag inte fått grannarnas tillstånd hade jag antagligen inte kunnat bygga alls.
Tomten är så pass liten, så vi pratar nästan radhus-situation här.

Jag ville bara belysa att man ibland kan tänka taktiskt och använda sin goda vilja att förhandla fram annat som är bättre i längden
Ingen argumenterar mot att ha goda relationer med sina grannar. Frågan är väl snarare till vilket pris? För att ställa det på sin spets: om din granne i högt tonläge hade krävt 15% av din mark, hade du då gått med på detta för att bibehålla den goda grannrelationen? Jag tror få skulle betrakta det som acceptabelt.
 
  • Gilla
nissebrun och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.