halloj!
jag håller på att köpa ett hus med en Albin olja ved el panna från 89. ( vet inte betekningarna nogrannare)
är det någon som har monterat det själv? är det svårt? vilken brännare rekomenderar ni?
eller ska man leja bort hela grejen? vem ska man då vända sej till jag bor i Borås området.
all infå och rekomendationer ni har tar jag taksamt emot....
har alldrig pillat med sådana här grejor men vill väll se mej själv som någolunda teknist kunnig...
 
Roslagsbrännaren http://www.roslagsbrannaren.se/ eller Ulmabrännaren http://www.ulma.se/ är båda enkla att installera själv. Tydliga gör-det-självinstruktioner finns för dessa. Dessutom så har dom bra support om det skulle strula till sig. Är du normalt händig och inte har tummen på fel ställe så ska det inte vara några problem att installera själv.
 
H
Att montera en pelletsbrännare ska inte vara något problem för en normalhändig person. En vinkelslip behövs för att få upp ett hål i oljebrännarluckan. Roslagsbrännaren och Bionordic Viking B16 är brännare där du har full support för självinstallation dvs. inga problem med garanier om du monterar dit brännaren själv. Viking B16 finns också i en version med automatisk uraskning (ca. 1500:- extra). Båda dessa brännare är beprövade och det brukar sällan bli några problem. Ulma vet jag inte riktigt - väldigt mycket reklam och väldigt få användare - jag skulle inte hoppa på det tåget. Ska du satsa på en riktig pelletspanna i framtiden så är ju en uppåtbrinnande brännare av typ Ariterm Bequem en bra investering. Tänker du ha kvar Albin pannan så duger en framåtbrinnande brännare bra.
 
Vad är det för skilnad på uppåt och framåt bränande förutom det uppenbara....
 
Har själv en albin futura-96 som jag monterat en Janfire flex brännare i. Den pannan är gjord för att köra olja med så själva eldutrymmet är inte stort. Tror jag mätte upp det till 37 liter någon gång, alltså en trång panna. Enda tillbehöret jag har till min Janfire är en sk. EBK lågriktare som gör att brännare framåt brinnande. Har en gammal brännare som det inte finns någon eltändning på utan den går på underhållsglöd hela tiden. Detta funkar så otroligt bra så det är nästan löjligt. Prylarna sitter i ett hus som är ganska stort och vi bränner 10-12 pallar pellets om året (innan ca 5 kubik olja). Just nu så går det åt ca 3,5 säck om dagen och jag sotar ur pannan ungefär en gång per vecka då är knappt halva eldstaden full med aska. Och det krånglar ALDRIG! Enda gången den stannar är om det blir strömavbrott eller om man glömmer fylla på pellets. Har betalt 4000kr för brännaren (beg. köpt på blocket) och 650kr för EBK . Har SJ-pall med kragar som pelletsförråd. Alltihop har väl kostat ca 5000kr. Anslutningen till panna byggde jag själv av 8 mm plåt med luckan till oljebrännaren som förebild.
 
H
Martin8027 skrev:
Vad är det för skilnad på uppåt och framåt bränande förutom det uppenbara....
Till kombipannor brukar man kunna använda både uppåt- och framåtbrinnande brännare. Det är bara att mäta hur högt förbränningsutrymmet är,lågan får inte slå i taket och inte i bakväggen. Framåtbrinnande "plåtburksbrännare" är mest till för att monteras i exempelvis gamla oljepannor. Tänker man sig att senare byta upp sig till en ny pelletspanna så kan man tjäna på att direkt köpa en uppåtbrinnande av typ EcoTec eller Ariterm Bequem. Ariterm verkar vara den bästa. Tänker man fortsätta med den gamla oljepannan några år så duger en enklare brännare bra, att kosta på en mycket dyr brännare på en gammal panna känns inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.