Undrar om de som suckar och gnäller om hur jobbigt det är att sopsortera har samma problem vid tvättsortering i hemmet.
 
  • Gilla
Rooney och 3 till
  • Laddar…
P
Mats-S Mats-S skrev:
Helt fel, småskalighet är mycket effektivare 🤔
Kör du dina sopor (restavfall och komposterbart) till avfallsanläggningen själv? Nä visst nä, det är ju inte lagligt. Vad kan det bero på?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
K Kustvägen skrev:
Undrar om de som suckar och gnäller om hur jobbigt det är att sopsortera har samma problem vid tvättsortering i hemmet.
Tvättsorteringen här hemma är ungefär på samma nivå som att sortera restavfall i en soptunna och komposterbart i en annan.
Skillnaden är att vi har tre tvättkorgar, 30 °C, 40 °C och 60 °C. Förmodligen skulle vi kunna lägga ihop de två förstnämnda. Det är mest slentrian att vi skiljer på 30 och 40.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Sist jag skulle slänga en sopsäck jag tömt från cyklonen (dvs sågspån) fick jag öppna upp och "sortera" ut innehållet utifall där var grus eller nåt med för det fick absolut inte hamna nåt sånt i den fraktionen brännbart som sågspånet skulle till.

Det var över 1.5 år sen, jag har bättre saker för mig än att spendera tiden med sånt trams, så min återvinning har tyvärr kraftigt minskat efter de började krångla.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Helt fel, småskalighet är mycket effektivare 🤔
Så att tusen människor från samma stadsdel åker med egen bil och släp till ÅVC skulle vara mer effektivt än om 1 lastbil samlar upp det och kör till ÅVC?

Varför börjar då fler och fler kommuner med flerfackssystem i soptunnan kan man undra…
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt gäller väl inte flerfackssystemen annat än hushållsavfall/förpackningar? Till ÅVC åker man ju med grovsopor.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Så att tusen människor från samma stadsdel åker med egen bil och släp till ÅVC skulle vara mer effektivt än om 1 lastbil samlar upp det och kör till ÅVC?

Varför börjar då fler och fler kommuner med flerfackssystem i soptunnan kan man undra…
Det handlar om nya regler som flyttar mer ansvar på kommunen samt att till 2027 skall hushållsnära insamling vara införd i kommunerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag och tanten är jäkligt bra på att sortera hemma, skulle nog säga att 95% av det som ska återvinnas i förpackningsväg gör det hemma.
Men där är det ju egentligen inga större problem.

Tycker det är jäkligt svårt efter man renoverat och är i sluttampen...
Det är isolering, gips, färg, papp, kabel bitar, slangar, vvs, osb, reglar, lister osv som ska packas.
Större grejer är ju lungt, men man kan ju inte ha 18 sopsäckar på gång under byggtiden.

Blir ju alltid 1-3säckar med allt ovanstående blandat.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Kul att läsa alla kommentarer då man själv sommarjobbade på åvcn för sisådär 20 år sen. Nu har det ju hänt en hel del sen dess, och denna åvc låg ihop med avfallsförbränningen så va liksom inga problem att ta lite extra i brännbart 😁
Men då liksom nu va det många rötägg som kom o lämnade, stressade medelålders män som minsann inte hade tid att stå hela dagen och sortera utan bara ville hiva allt i brännbart (där är jag själv nu 😉) . Eller gubben som kom lördag fm med 7 oljefat spillolja och hävda det va privatavfall och blev hotfull när man hänvisade till att han fick komma på mån morgon och betala företagsavgift.
Sen hade vi en ordinarie personal som va otrevligheten själv och kunde gorma över hela gården när han såg nåt slängas fel. Men jag antar man blir sån efter 30 år på samma arbetsplats. Som sommarjobbare kunde man chilla lite mer...
 
P pmd skrev:
Däremot kan det vara lite svårt att skilja mellan olika varianter av aluminium, t.ex.
Sorteringslistan är som sagt sanslöst lång, så det är ogörligt att bläddra i den för att hitta vad man tror att det man ska slänga matchar. Det finns en sökruta, men om man inte beskriver sitt skräp exakt så får man ingen träff.
Olika varianter av aluminium? Nu får du berätta mer, hos oss har vi "Metall" på ÅVC.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så att tusen människor från samma stadsdel åker med egen bil och släp till ÅVC skulle vara mer effektivt än om 1 lastbil samlar upp det och kör till ÅVC?

Varför börjar då fler och fler kommuner med flerfackssystem i soptunnan kan man undra…
Hur rymmer du innehållet från 1000 bilar med släp i en lastbil?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Hur rymmer du innehållet från 1000 bilar med släp i en lastbil?
Lastbil med flera släpvagnar, även känd som road train, på en öppen väg i ökenterräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det betyder bara att du får läsa lite extra noga på skyltarna och inte förutsätta att allt är som förut.
Någonstans kommer du att kunna hiva i det du har.
Om det inte är något väldigt ovanligt...
Vet inte riktigt vad du skrattar åt.
Om man renoverar några gamla rum och får dessa avfall:
Vinyltapeter, vävtapetsrester, plastmatta med filtbaksida, skyddspapp man trampat och kladdat på, 200 m maskeringstejp, förpackningsmaterial i komposit där plast/papp/frigolit är sammanfogat...

Då inser säkert du också att allt ovanstående inte är rena fraktioner utan hör hemma i en energiåtervinningsfraktion och kommer att eldas.

Om då återvinningscentraler har ett halvdussin hittepå-containers märkta "gummi och tjärpapp" eller liknande så blir normalt funtade, skötsamma människor bara frustrerade.
(Vi har diskuterat detta ämne i en annan tråd under några veckor nu)
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Probl
useless useless skrev:
Hur rymmer du innehållet från 1000 bilar med släp i en lastbil?
Kul att det var det du tog med dig och inte andemeningen.

En bråkdel av släpen jag ser på ÅVC är fullastade ( vilket i sig är ett slöseri) t.ex.
 
M MagHam skrev:
Om då återvinningscentraler har ett halvdussin hittepå-containers märkta "gummi och tjärpapp" eller liknande så blir normalt funtade, skötsamma människor bara frustrerade.
(Vi har diskuterat detta ämne i en annan tråd under några veckor nu)
Exakt det som gjorde att jag i frustration startade den andra tråden, att stå och tömma ett stort antal 3 liters plastpåsar på sitt brännbara innehåll i en container för att sedan ta de tomma påsarna till andra änden och slänga dem i container för förpackningar som en bekant fick göra, då brann det lite i skallen på mig.
Har inget emot att sortera på ett vettigt sätt, men ner på molekylnivå då går det för långt och kommer att medföra väldigt mycket skit som slängs efter vägar eller ute i skogen tyvärr.
Kontraproduktivt är namnet.
Om ingen i beslutande ställning insett detta borde de ha förmyndare.
 
  • Gilla
  • Wow
Genoveva och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.