Hej,

Vi har tidigare i år köpt ett hus.
I ett av rummen började det komma en mysko lukt som vi inte kunde identifiera.
Tidigare har det stått en platsbyggd säng där som var skruvad i vägg och golv.
Så efter lite sökning kom jag fram till att det bör vara från golvet det luktar.
Så jag slet ur laminatgolvet och under där låg det gammalt linoleumgolv.
Det luktade starkt av linoleumet så jag rev ut hela mattan, efter det ändrade lukten sig till stark lukt av champinjoner.
Så jag slet ut allt spångolv som den gamla mattan var limmad på, då försvann den större delen av lukten
Eftersom lukten inte försvann helt efter vädring och ättika inställd i skålar så slet jag även upp frigolitisoleringen, eftersom vi har gjuten platta.
Ställde all isolering i garaget för att senare kolla om den luktar, men det gör det ej.
Såg över hela fuktspärren som ligger mot golvet och ser inga problem där.
Det var väldigt lite mögel på ett ställe, men det var mellan två plast "lakan" som mötte varandra, ingen fukt runtom.
Det gick lätt att torka bort.

Är det då lukten från lim och linoleumgolvet som satt sig i väggar nu?
Eller kan det vara något annat.
Jag har hyrt en ozonmaskin som ska stå över lördagen, tror vi att det kommer hjälpa?
Eller bör jag söka vidare efter luktkällan?
Alla väggar där man ser trä ser bra ut inifrån om man kollar där isoleringen legat.
Man ser att tidigare ägare har satt renoveringsgips över ala väggar.

Delvis uppbrutet golv med synligt gammalt linoleum och borttaget laminatgolv nära lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlägsnat laminatgolv avslöjar gammalt limmat linoleumgolv och spår av mögel vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis avlägsnat golv i ett rum med synlig frigolitisolering och underliggande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum med borttaget golv där frigolitisolering och fuktspärr syns, samt en kvast och sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lukt kan komma från limmet till mattan. Att det luktar champinjoner indikerar dock på mögel men det kanske försvann med plasten. Att det skulle sätta sig så snabbt i väggarna låter dock inte så troligt. Säkert att det inte suttit där innan du rev ut?
Testa med ozon. Om du fått bort källan så kan det vara en bra lösning om du inte fått bort källan så kommer lukten tillbaka om ett tag.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Lukt kan komma från limmet till mattan. Att det luktar champinjoner indikerar dock på mögel men det kanske försvann med plasten. Att det skulle sätta sig så snabbt i väggarna låter dock inte så troligt. Säkert att det inte suttit där innan du rev ut?
Testa med ozon. Om du fått bort källan så kan det vara en bra lösning om du inte fått bort källan så kommer lukten tillbaka om ett tag.
Hej, tack för svar Stugmannen.
Champinjonlukten har försvunnit, men det luktar fortfarande svamp.
Den kraftigare lukten kom i samband med att jag rev upp plastmatta när spångolvet med lim blev exponerat.
Går jag ut och luktar på spångolvet som jag lagt utomhus så stinker det kraftigt.

Men kan det ändå vara så att lukten sitter in bakom väggarna?
Att golvlisterna har stängt in lukten bakom?

Får se vilket resultat ozonmaskinen ger på lördag.
Om nu lukten försvinner med ozonet men det inte åtgärdar källan till lukten, hur lång tid kan det ta innan det börjar lukta igen?
 
Det kan vara som du säger att lukten trängts in bakom väggen och sipprar ut mer nu när du har rivit golvet. Bra att veta är att ozonet bara tar ytlig lukt och inte går igenom hårda material som skivor mm.
Skulle säga att efter ozonbehandling så tar det allt från nån vecka till nån månad för lukten att komma tillbaka beroende på hur länge ozongeneratorn har fått gå. Tänk på att plasta igen dörren till rummet när du kör, stäng ventiler mm i rummet. Ta ut växter. Har du grejer i gummi eller vinyl i rummet så ta ut det med. Viktigast är att inte vistas i huset när du kör ozonet. Det tar ca 2 timmar att bryta ner ozonet efter att maskinen har stängt av. Sen kan du vädra ett par timmar. För att ozonet ska ta riktigt bra bör du köra ca 12-24 timmar men visst gör 2-3 timmar skillnad med, särskilt om det är ett mindre rum. Sen kommer det lukta som du har städat rummet med klorin men det försvinner med vädring. Bra om du fixar så att du kan stänga maskinen utan att gå in i huset eller via nån timer. Samma om du förbereder så att du kan öppna ett fönster utifrån för vädring.
 
O Oscar Huset skrev:
Hej,

Vi har tidigare i år köpt ett hus.
I ett av rummen började det komma en mysko lukt som vi inte kunde identifiera.
Tidigare har det stått en platsbyggd säng där som var skruvad i vägg och golv.
Så efter lite sökning kom jag fram till att det bör vara från golvet det luktar.
Så jag slet ur laminatgolvet och under där låg det gammalt linoleumgolv.
Det luktade starkt av linoleumet så jag rev ut hela mattan, efter det ändrade lukten sig till stark lukt av champinjoner.
Så jag slet ut allt spångolv som den gamla mattan var limmad på, då försvann den större delen av lukten
Eftersom lukten inte försvann helt efter vädring och ättika inställd i skålar så slet jag även upp frigolitisoleringen, eftersom vi har gjuten platta.
Ställde all isolering i garaget för att senare kolla om den luktar, men det gör det ej.
Såg över hela fuktspärren som ligger mot golvet och ser inga problem där.
Det var väldigt lite mögel på ett ställe, men det var mellan två plast "lakan" som mötte varandra, ingen fukt runtom.
Det gick lätt att torka bort.

Är det då lukten från lim och linoleumgolvet som satt sig i väggar nu?
Eller kan det vara något annat.
Jag har hyrt en ozonmaskin som ska stå över lördagen, tror vi att det kommer hjälpa?
Eller bör jag söka vidare efter luktkällan?
Alla väggar där man ser trä ser bra ut inifrån om man kollar där isoleringen legat.
Man ser att tidigare ägare har satt renoveringsgips över ala väggar.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej Oscar.

Vi har precis gått igenom liknande process hemma i sovrummet.

Vi har dock oisolerad platt på mark. Men jag slipa bort allt med golvslip och sen återställde vi rummet. Efter ett par dagar kom lukten. Vi rev upp allt igen men kunde inte lokalisera vart det kom ifrån. Det vi gjort nu är. Bytt syllar och satt en emissonsduk på plattan. Sen bytte jag all isolering samt nytt gips. Lukten är äntligen borta. Limmet måste ha trängt ner i plattan.
 
S Stugmannen skrev:
Det kan vara som du säger att lukten trängts in bakom väggen och sipprar ut mer nu när du har rivit golvet. Bra att veta är att ozonet bara tar ytlig lukt och inte går igenom hårda material som skivor mm.
Skulle säga att efter ozonbehandling så tar det allt från nån vecka till nån månad för lukten att komma tillbaka beroende på hur länge ozongeneratorn har fått gå. Tänk på att plasta igen dörren till rummet när du kör, stäng ventiler mm i rummet. Ta ut växter. Har du grejer i gummi eller vinyl i rummet så ta ut det med. Viktigast är att inte vistas i huset när du kör ozonet. Det tar ca 2 timmar att bryta ner ozonet efter att maskinen har stängt av. Sen kan du vädra ett par timmar. För att ozonet ska ta riktigt bra bör du köra ca 12-24 timmar men visst gör 2-3 timmar skillnad med, särskilt om det är ett mindre rum. Sen kommer det lukta som du har städat rummet med klorin men det försvinner med vädring. Bra om du fixar så att du kan stänga maskinen utan att gå in i huset eller via nån timer. Samma om du förbereder så att du kan öppna ett fönster utifrån för vädring.
Tack för tipsen!
Tanken är att den ska få gå några timmar när vi åker iväg på lördagen och stängs av med timer 2 timmar innan vi åker hem.
Kan det vara så som Gazzi skriver att det satt sig i plattan eftersom det varit instängt så länge? Lagerna var matta, spån, papp, frigolitisolering, fuktspärr och sedan betongplatta.

Bör jag kanske ta bort all isolering från golvet och även fuktspärren innan jag kör med ozonmaskinen?
 
Redigerat:
G Gazzi83 skrev:
Hej Oscar.

Vi har precis gått igenom liknande process hemma i sovrummet.

Vi har dock oisolerad platt på mark. Men jag slipa bort allt med golvslip och sen återställde vi rummet. Efter ett par dagar kom lukten. Vi rev upp allt igen men kunde inte lokalisera vart det kom ifrån. Det vi gjort nu är. Bytt syllar och satt en emissonsduk på plattan. Sen bytte jag all isolering samt nytt gips. Lukten är äntligen borta. Limmet måste ha trängt ner i plattan.
Hej,

Bra tips tack! Låter ju som att det kan vara något liknanade.
Skönt att ni fått ordning på det!
 
Vi testa med ozon. Hjälpte 2 dagar sen kom den vidriga doften igen. Märkte av den mer när det blåste ute. Du kan köpa spärren själv om du vill. Dry Top heter den.
 
O Oscar Huset skrev:
Tack för tipsen!
Tanken är att den ska få gå några timmar när vi åker iväg på lördagen och stängs av med timer 2 timmar innan vi åker hem.
Kan det vara så som Gazzi skriver att det satt sig i plattan eftersom det varit instängt så länge? Lagerna var matta, spån, papp, frigolitisolering, fuktspärr och sedan betongplatta.

Bör jag kanske ta bort all isolering från golvet och även fuktspärren innan jag kör med ozonmaskinen?
yes, riv ut allt luktsmittat eller risk för att det kan vara luktsmittat. lika bra att göra det ordentligt när du är igång.
 
O Oscar Huset skrev:
Tack för tipsen!
Tanken är att den ska få gå några timmar när vi åker iväg på lördagen och stängs av med timer 2 timmar innan vi åker hem.
Kan det vara så som Gazzi skriver att det satt sig i plattan eftersom det varit instängt så länge? Lagerna var matta, spån, papp, frigolitisolering, fuktspärr och sedan betongplatta.

Bör jag kanske ta bort all isolering från golvet och även fuktspärren innan jag kör med ozonmaskinen?
Blev det bättre med ozonet? Det du kan göra isåfall är att om/när lukten börjar komma tillbaka försöka lukta efter var lukten sitter nånstans. Tänker att det är lättare att identifiera luktkällan om du har lyckats neutralisera den en kort stund.
 
S Stugmannen skrev:
Blev det bättre med ozonet? Det du kan göra isåfall är att om/när lukten börjar komma tillbaka försöka lukta efter var lukten sitter nånstans. Tänker att det är lättare att identifiera luktkällan om du har lyckats neutralisera den en kort stund.
Ja lukten försvann i princip helt med ozonmaskinen, jag lät det cellplasten (isolerngen) ligga kvar på golvet när jag körde den. Det händer att när man går förbi rummet så kommer det en liten whiff av den gamla doften.
Men kan ha suttit sig utanför rummet också. Jag har försökt att lukta mig omkring nu när lukten är borta, men får ingen feeling för var det skulle komma ifrån.

Jag tänkte skicka en uppdatering längre fram om status om det kommer tillbaks annars när jag lagt nytt golv etc.
 
O Oscar Huset skrev:
Ja lukten försvann i princip helt med ozonmaskinen, jag lät det cellplasten (isolerngen) ligga kvar på golvet när jag körde den. Det händer att när man går förbi rummet så kommer det en liten whiff av den gamla doften.
Men kan ha suttit sig utanför rummet också. Jag har försökt att lukta mig omkring nu när lukten är borta, men får ingen feeling för var det skulle komma ifrån.

Jag tänkte skicka en uppdatering längre fram om status om det kommer tillbaks annars när jag lagt nytt golv etc.
Ok!
Jag skulle nog ha bytt isoleringen iaf när du ändå är igång samt vänta ett par veckor innan du lägger golvet om möjligt för att se om lukten kommer tillbaka.
Lycka till! Håller tummarna för att då får bukt på det hela.
 
Uppdatering:
Jag körde 4 timmar med Ozoneair 30 en gång med cellplasten kvar på plattan, lukten försvann.
Har fått små lukter då och då men typ utanför rummet och inte som det luktade innan, men jag kanske är känslig.
Jag lät rummet vila några dagar sen lade jag in ny papp och spångolv, efter det luktade rummet bara som vanligt. Spångolv och lim.
Idag luktar rummet fortfarande bara spångolv även när det värmts upp av solen.
Så jag fortsätter och kommer lägga nytt laminatgolv och hoppas på det håller fortsatt god lukt där inne.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Lukten kan ha satt sig även på andra omkringliggande konstruktioner.

Testa ta lite prover av isolering, trä, gips, allt som ligger i närheten av golvet och placera i olika plastpåsar. Knyt ihop passar och lägg undan i några dagar.

Efter några dagar gå ut i det friska luften och var där 10-20 min. Öppna sedan en påse i taget och lukta om du känner något avvikande.
 
T tyomka skrev:
Lukten kan ha satt sig även på andra omkringliggande konstruktioner.

Testa ta lite prover av isolering, trä, gips, allt som ligger i närheten av golvet och placera i olika plastpåsar. Knyt ihop passar och lägg undan i några dagar.

Efter några dagar gå ut i det friska luften och var där 10-20 min. Öppna sedan en påse i taget och lukta om du känner något avvikande.
Ja tack för tipset, men det är inga spår av den gamla doften. Det är som jag skrev utanför så det är väl något jag inte vant mig vid bara, det luktar inte dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.