Hej!
Vi tänker tilläggsisolera våra golv underifrån genom att sätt isolering mot befintlig trossbotten. Vi har stort utrymme i krypgrunden och avfuktare så fuktkvoterna i träet är ok för det. Vår snickare har föreslagit cellplastskivor vilket är en enkel lösning men jag känner mig tveksam till cellplast pga av brandrisken. Vi har elledningar dragna i krypgrunden. Elledningar, gnagare (möss) och cellplast gör mig inte jättepigg på den lösningen. Jag föredrar nog glasullsisolering och undrar hur den kan fästas? Vill gärna ha idéer som jag kan diskutera med snickaren. Tacksam för kunniga svar.
 
Går det kanske att regla tvärs dagens golvbjälkar?Sen häfta fast sån där vindväv underifrån när isoleringen är på plats.Som när man isolerar innertak och håller den på plats med plasten.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
surris
M Magnolia12 skrev:
Hej!
Vi tänker tilläggsisolera våra golv underifrån genom att sätt isolering mot befintlig trossbotten. Vi har stort utrymme i krypgrunden och avfuktare så fuktkvoterna i träet är ok för det. Vår snickare har föreslagit cellplastskivor vilket är en enkel lösning men jag känner mig tveksam till cellplast pga av brandrisken. Vi har elledningar dragna i krypgrunden. Elledningar, gnagare (möss) och cellplast gör mig inte jättepigg på den lösningen. Jag föredrar nog glasullsisolering och undrar hur den kan fästas? Vill gärna ha idéer som jag kan diskutera med snickaren. Tacksam för kunniga svar.
Finns rockwool markskivor som man kan skruva fast som cellplastskivor med skruv och plastbricka.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Antingen eller så har du ju västkustskivan.
Du kan ju alltid säga att du är rädd för brand pga det du skrev. Vill dom inte göra jobbet ändå så finns det väl alltid nån annan?
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Västkustskiva / spontade cellplastskivor - fästes skruv med plastbrickor.

Har själv 70mm spontade cellplastskivor.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Västkustskiva / spontade cellplastskivor - fästes skruv med plastbrickor.

Har själv 70mm spontade cellplastskivor.
Nu va ts dock tveksam till just cellplast..
 
V Vedhuggarrn skrev:
Nu va ts dock tveksam till just cellplast..
Skrev två alternativ eller?
 
N Niklaspe skrev:
Skrev två alternativ eller?
Japp, men eftersom ts redan fått förslaget cellplast, som ts va tveksam till, av sin byggare och bad om andra så kanske det inte behöver upprepas? Bara en tanke..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
surris surris skrev:
Finns rockwool markskivor som man kan skruva fast som cellplastskivor med skruv och plastbricka.
Tack, bra tips! Kollade på den och det skulle funka. Vet du ifall det är möjligt att använda en vanlig skiva, dvs en som inte är särskilt anpassad för mark, men ändå styv? Tänker mest på prisskillnaden.
 
N Niklaspe skrev:
Västkustskiva / spontade cellplastskivor - fästes skruv med plastbrickor.

Har själv 70mm spontade cellplastskivor.
Tack för tipset! Ska kolla upp den.
 
V Vedhuggarrn skrev:
Antingen eller så har du ju västkustskivan.
Du kan ju alltid säga att du är rädd för brand pga det du skrev. Vill dom inte göra jobbet ändå så finns det väl alltid nån annan?
Ja, så är det, men det är nog inga problem för snickarn att göra det vi beställer.
 
V Vedhuggarrn skrev:
Japp, men eftersom ts redan fått förslaget cellplast, som ts va tveksam till, av sin byggare och bad om andra så kanske det inte behöver upprepas? Bara en tanke..
Fin tanke 👍
 
surris
M Magnolia12 skrev:
Tack, bra tips! Kollade på den och det skulle funka. Vet du ifall det är möjligt att använda en vanlig skiva, dvs en som inte är särskilt anpassad för mark, men ändå styv? Tänker mest på prisskillnaden.
Ja fasadskiva/västkustskiva funkar, men de finns inte i så tjocka storlekar. I så fall kanske du behöver sätta flera lager. En "vanlig" skiva är mjuk och blir inte bra att bara fästa med skruv, så där får du bygga nått regelverk för att få dit bra.
 
Hej
Jag brukar trycka upp isoleringen mellan bjälkarna och sen dra i ogalvad 3tumsspik lite lätt i bjälkarna så inte isoleringen ramlar ner. Spikarna får bo kvar även efter montering av trossbotten.
Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Västkustskiva / spontade cellplastskivor - fästes skruv med plastbrickor.

Har själv 70mm spontade cellplastskivor.
Precis så har jag gjort. Funkade utmärkt!
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.