Allvetare
· Falköping
· 41 inlägg
Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.
Nu till mitt projekt och problem.
Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"
När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"
Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!
Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade
Tack på förhand!
Nu till mitt projekt och problem.
Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"
När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"
Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!
Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade
Tack på förhand!
Jag har inte kört Fusion 360 men Inventor (samma leverantör) i många år i arbetslivet.JockesBananer23 skrev:Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.
Nu till mitt projekt och problem.
Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"
När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"
Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!
Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade
Tack på förhand!
Kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om Fusion 360 kostar eller finns det gratisaltrnativ?
Allvetare
· Falköping
· 41 inlägg
Allvetare
· Falköping
· 41 inlägg
Osäker på vad hur jag gör det i så fall. Trycker på offset plane och då kan jag endast starta från plattan en av xy, xz, yzS Sackaros skrev:
Fräck design! Är själv nybörjare, så kan tyvärr inte hjälpa så mycket, men ser fram emot att följa!
Har du provat att slica med typ Cura ?JockesBananer23 skrev:Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.
Nu till mitt projekt och problem.
Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"
När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"
Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!
Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade
Tack på förhand!
Då brukar 'svävande' konstruktioner sluta sväva.
Det finns som en gratis 'cripple ware' med max 10 konstruktioner och inga simuleringar eller andra avancerade funktioner men rätt många buggar.D din granne skrev:
Jag har provat Fusion 360 efter att ha jobbat semi-professionellt med AutoCad och jag gillar inte Fusion, jag har nu en betald Solidworks licens, även om jag ibland fortfarande provar med Fusion...
I detta fall var det en bekant som var intresserad och undrade om jag hade tips på något program. Kollade på Fusion men verkade inte finnas gratis vad jag kunde se, tror det var gratis i början när det släpptes.P Peter787 skrev:Det finns som en gratis 'cripple ware' med max 10 konstruktioner och inga simuleringar eller andra avancerade funktioner men rätt många buggar.
Jag har provat Fusion 360 efter att ha jobbat semi-professionellt med AutoCad och jag gillar inte Fusion, jag har nu en betald Solidworks licens, även om jag ibland fortfarande provar med Fusion...
Jag tror faktiskt att jag fick gå via deras USA-länk för att komma till gratiserbjudandet, men jag knappade in min svenska adress...D din granne skrev:
Jag använder ibland en adress i Alaska...de har inte någon Sales Tax 🤣
om jag ska ladda ner något program som kostar...
Bästa svaret
Inte gjort något liknande i Fusion, men har du testat att göra två offset planes? Ett för botten och ett för toppen av vasen. Om den nu svävar lite ovanför.JockesBananer23 skrev:Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.
Nu till mitt projekt och problem.
Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"
När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"
Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!
Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade
Tack på förhand!
Allvetare
· Falköping
· 41 inlägg
KommerCruzze skrev:
Det fungerar!! Ett problem som kvarstår är att mina planes inte fäster till sidorna. Måste alltså manuellt sätta de ungefär där vasen slutar. Blir inte helt exakt då..hobbs skrev:
Men stort tack för tipset! Jag tror att jag nu kan komma vidare nu!!👏🙏
I Inventor hade jag gjort en surface på insidan av vasen, sen patchat topp och undersidan av cylindern och kört sculpt kommandot.
Det borde gå att få till det i fusion med tycker jag.
Fusion är gratis för hobbysyfte. Med begränsad funktionalitet.
Det borde gå att få till det i fusion med tycker jag.
Fusion är gratis för hobbysyfte. Med begränsad funktionalitet.
Allvetare
· Falköping
· 41 inlägg
Nu har jag stött på ytterligare ett problem. Detta ligger snarare i min slicer än i Fusion.
Jag använder mig av Bambu Labs slicer då jag har en Bambu Lab Skrivare. Detta har fungerat bra hittills. Nu exporterade jag min modell till slicern vilket fungerade bra men när jag väl slicear den så fyller den i hela modellen med infill. Testade även prusa slicer för o se om det fungerade där och det verkade det göra. Vill gärna kunna använda Bambus slicer då den låter mig skicka filerna trådlöst till skrivaren.
Någon som har några idéer?
(utmaning: skriv slicer fler gånger i samma stycke än jag precis gjorde🤣)
Jag använder mig av Bambu Labs slicer då jag har en Bambu Lab Skrivare. Detta har fungerat bra hittills. Nu exporterade jag min modell till slicern vilket fungerade bra men när jag väl slicear den så fyller den i hela modellen med infill. Testade även prusa slicer för o se om det fungerade där och det verkade det göra. Vill gärna kunna använda Bambus slicer då den låter mig skicka filerna trådlöst till skrivaren.
Någon som har några idéer?
(utmaning: skriv slicer fler gånger i samma stycke än jag precis gjorde🤣)