Jag vill ha diskmaskin i lägenheten och det är inte förberett för det så det behöver både dras el och vatten. Så vart börjar jag? Tar jag hit en elektriker eller rörmockare först, spelar det någon roll eller kan dom arbeta "om" varandra. Har ett ikea skåp på 60cm där jag vill ha själva maskinen, så antar att det bara är att köpa valfri 60cm diskmaskin och låta en tredje person installera den? Eller kan rörisen göra det samtidigt han drar fram/installerar vattnet? Finns det någon firma som kan göra allt detta åt mig samtidigt om jag köper en diskmaskin. Någon som vet ungefär vad det kan kosta (mellan tummen och pekfingret/+-2000 typ). Bor i stockholm. Något annat jag behöver tänka på/kolla upp?
 
Det finns säkert många firmor, men Svanströms El och VVS kan troligen hjälpa dig.

Har ingen egen erfarenhet av dem mer än att jag brukar titta på deras youtube-filmer.
 
Fairlane
Först och främst är det viktigt att placeringen är lämplig. Du har en tänkt placering, ligger den bra i förhållande till platsen för vatten och avlopp? Typiskt är skåpet bredvid diskhon bra, skåpet 2 meter bort sämre om har man skåpet bakom ryggen när man står framför diskhon, då är det riktigt dåligt.

Är placeringen bra så är det inget större problem för rörmokaren att fixa detta. Eventuellt behöver du bytas blandare för att få diskmaskinsavstängning på denna.

Elektrikerns jobb är inte heller särskilt komplicerat, men det gäller att hitta en bra placering för eluttaget. Sen blir det förmodligen en utanpåliggande kabel från säkeringsskåpet för att sätta diskmaskinen på en egen säkring. Vi får hoppas att du har en ledig plats centralen.

Slutligen är det själva inköp av diskmaskin och anslutning av denna. Där bör utbudet vara stort. Det kan vara värt att kolla djupet så den inte sticker ut (tänk på att anslutningar för vatten och avlopp ska få plats på baksidan). Du bör också ha ett skydd under diskmaskin. Du kan göra det här jobbet själv, låta firman du köper av göra det eller rörmokaren. Jag gissar att det är klart dyrast att låta rörmokaren göra jobbet.

Svårt att uppskatta priset, men om förutsättningarna är bra kanske elektrikern fakturerar 3 timmar plus framkörning och material, säg grovt räknat 4000 kr.
Rörmokaren blir nog dyrare kanske det dubbla? Men som sagt det är riktigt svårt att gissa pris utan att veta hur förutsättningarna är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.