Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.

Nu till mitt projekt och problem.

Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"

När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"

Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!

Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade:)

Tack på förhand!
 
  • 3D CAD-modell av en vågig vas i programmet Fusion 360 med gränssnitt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D CAD-modell av en vågig vas i Fusion 360-programmet, ej utplacerad på xz-axeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Victorkhan
  • Laddar…
Nu har jag bara använt klassisk CAD men det brukar inte spela någon roll var i rymden din grej är. Offset är i relation till ett annat objekt. Missar du att välja ett referensobjekt innan du kör offset?
 
D
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.

Nu till mitt projekt och problem.

Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"

När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"

Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!

Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade:)

Tack på förhand!
Jag har inte kört Fusion 360 men Inventor (samma leverantör) i många år i arbetslivet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om Fusion 360 kostar eller finns det gratisaltrnativ?
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
D din granne skrev:
Jag har inte kört Fusion 360 men Inventor (samma leverantör) i många år i arbetslivet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om Fusion 360 kostar eller finns det gratisaltrnativ?
Jag som student kunde ansöka om att få det gratis. Gick jättesmidigt!
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Nu har jag bara använt klassisk CAD men det brukar inte spela någon roll var i rymden din grej är. Offset är i relation till ett annat objekt. Missar du att välja ett referensobjekt innan du kör offset?
Osäker på vad hur jag gör det i så fall. Trycker på offset plane och då kan jag endast starta från plattan en av xy, xz, yz
 
  • CAD-program med en öppen vågig vas design, offset plane-verktygsmeny och 3D-arbetsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Osäker på vad hur jag gör det i så fall. Trycker på offset plane och då kan jag endast starta från plattan en av xy, xz, yz
Du kanske bara kan stoppa ned en solid cylinder i hålet? Det syns ju inte efteråt att det inte är helt fyllt mellan objekten.
 
Fräck design! Är själv nybörjare, så kan tyvärr inte hjälpa så mycket, men ser fram emot att följa!
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
P
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.

Nu till mitt projekt och problem.

Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"

När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"

Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!

Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade:)

Tack på förhand!
Har du provat att slica med typ Cura ?
Då brukar 'svävande' konstruktioner sluta sväva.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
P
D din granne skrev:
Jag har inte kört Fusion 360 men Inventor (samma leverantör) i många år i arbetslivet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om Fusion 360 kostar eller finns det gratisaltrnativ?
Det finns som en gratis 'cripple ware' med max 10 konstruktioner och inga simuleringar eller andra avancerade funktioner men rätt många buggar.
Jag har provat Fusion 360 efter att ha jobbat semi-professionellt med AutoCad och jag gillar inte Fusion, jag har nu en betald Solidworks licens, även om jag ibland fortfarande provar med Fusion...
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Det finns som en gratis 'cripple ware' med max 10 konstruktioner och inga simuleringar eller andra avancerade funktioner men rätt många buggar.
Jag har provat Fusion 360 efter att ha jobbat semi-professionellt med AutoCad och jag gillar inte Fusion, jag har nu en betald Solidworks licens, även om jag ibland fortfarande provar med Fusion...
I detta fall var det en bekant som var intresserad och undrade om jag hade tips på något program. Kollade på Fusion men verkade inte finnas gratis vad jag kunde se, tror det var gratis i början när det släpptes.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
P
D din granne skrev:
I detta fall var det en bekant som var intresserad och undrade om jag hade tips på något program. Kollade på Fusion men verkade inte finnas gratis vad jag kunde se, tror det var gratis i början när det släpptes.
Jag tror faktiskt att jag fick gå via deras USA-länk för att komma till gratiserbjudandet, men jag knappade in min svenska adress...
Jag använder ibland en adress i Alaska...de har inte någon Sales Tax 🤣
om jag ska ladda ner något program som kostar...
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej alla byggahus fantaster! Jag har nyligen skaffat mig CAD programmet Fusion 360 och stöter ständigt på problem och svårigheter som den nybörjare jag är. Jag har tagit del av många youtube videor och även tjatat lite med chat gpt för att lösa några av mina problem. Nu har jag suttit med ett problem ett tag som jag inte lyckats lösa så jag hamnade till slut här i hopp om att få lite guidning och tips från andra "cadare" på forumet. Tänker mig att denna tråd kan bli lite av en "hjälp tråd" om det är fler som är i behov hjälp med just CAD.

Nu till mitt projekt och problem.

Mitt första projekt är tänkt att bli en vas med vågigt mönster längs utsidan som sedan skall printas ut med en 3D skrivare (se bifogad bild). Jag har designat färdigt utsidan av vasen med hjälp av "FORM" verktyget. Nu är mitt nästa steg att fylla i "skalet" som jag skapat så att modellen blir helt solid. Det är här det tar stopp. Det finns ett verktyg som heter "boundry fill" som jag har tänkt använda, för att göra detta har jag förstått att jag måste skapa en offset plane som alltså ramar in det området som skall fyllas.
En snubbe på YT visar när han sätter en offset plane och utgår då från Y=0 och drar upp sin plane till toppen på vasen. Det är sedan dessa parametrar han använder för att markera det område som han fyller med "boundry fill"

När jag försöker göra detta så ser jag att min modell inte ligger platt på mot xz axeln utan svävar ovanför. Hur detta gick till vet jag inte och lyckas inte få den att gå tillbaka. (se bild)
Jag misstänker att det är detta som gör att min offset plane inte blir helt korrekt och därför kan jag inte heller fylla modellen med "boundry fill"

Detta var mitt bästa försök att beskriva problemet, förstår att det inte är helt lätt att förstå i textform men om någon har några tips eller idéer så får ni gärna dela med er!

Såklart är allmänna tips som inte har med problemet att göra också uppskattade:)

Tack på förhand!
Inte gjort något liknande i Fusion, men har du testat att göra två offset planes? Ett för botten och ett för toppen av vasen. Om den nu svävar lite ovanför.
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Du kanske bara kan stoppa ned en solid cylinder i hålet? Det syns ju inte efteråt att det inte är helt fyllt mellan objekten.
Kommer
hobbs hobbs skrev:
Inte gjort något liknande i Fusion, men har du testat att göra två offset planes? Ett för botten och ett för toppen av vasen. Om den nu svävar lite ovanför.
Det fungerar!! Ett problem som kvarstår är att mina planes inte fäster till sidorna. Måste alltså manuellt sätta de ungefär där vasen slutar. Blir inte helt exakt då..
Men stort tack för tipset! Jag tror att jag nu kan komma vidare nu!!👏🙏
 
  • Älska
hobbs
  • Laddar…
I Inventor hade jag gjort en surface på insidan av vasen, sen patchat topp och undersidan av cylindern och kört sculpt kommandot.
Det borde gå att få till det i fusion med tycker jag.

Fusion är gratis för hobbysyfte. Med begränsad funktionalitet.
 
  • Gilla
Ymp och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag stött på ytterligare ett problem. Detta ligger snarare i min slicer än i Fusion.
Jag använder mig av Bambu Labs slicer då jag har en Bambu Lab Skrivare. Detta har fungerat bra hittills. Nu exporterade jag min modell till slicern vilket fungerade bra men när jag väl slicear den så fyller den i hela modellen med infill. Testade även prusa slicer för o se om det fungerade där och det verkade det göra. Vill gärna kunna använda Bambus slicer då den låter mig skicka filerna trådlöst till skrivaren.

Någon som har några idéer?

(utmaning: skriv slicer fler gånger i samma stycke än jag precis gjorde🤣)
 
  • 3D-slicergränssnitt visar en grönt färgad, vågig kruka redo för utskrift på en Bambu Lab-texturerad PEI-platte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellingsprogram med en överskådlig bild av ett överfyllt infill i en utskriftsmodell på Bambu Labs slicer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.