Hej!
Längs med framsidan på vår tomt finns idag en slutning som avslutas med ett gammal järnstaket.

Vi funderar på att byta ut staketet mot en lägre stödmur, jämna ut marken och plantera en thujahäck för att minska insynen på tomten.

Så här skriver vår kommun gällande bygglov för mur och plank

Mur och plank​


Du behöver oftast bygglov för att bygga en mur eller plank men det finns undantag.
Plank är en tät konstruktion som skärmar av och fungerar som ett insynsskydd. Materialet kan vara trä, men glasskiva eller segelduk som monteras stående räknas också som plank.

En mur är en konstruktion för att avgränsa till exempel en fastighet. En stödmur är en konstruktion som är motfylld på ena sidan och som har till funktion att stödja upp till exempel jordmassor.

Du behöver oftast bygglov för att bygga en mur eller stödmur som är högre än 0,5 meter.

När krävs det inte bygglov?​

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt och kan till exempel lämnas genom att varje delägare till grannfastigheten skriver under på en situationsplan som visar plankets tänkta placering. Ett skriftligt godkännande från grannen försäkrar dig mot framtida tvister.

Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen. Avståndet till allmän gata och park ska alltid vara minst 4,5 meter.

Utforma och placera muren så att den blir trafiksäker och inte hindrar sikten vid korsningar och utfarter
Har jag tolkat det rätt om jag läser det som att det är fritt fram att göra vad jag vill så länge både mur och markutjämning är lägre än 50 cm?

I dagsläget har staketet ett litet betongfundament som redan fungerar som en liten stödmur, se bild nedan:
Schema över tomtgräns med mått på staket, betongfundament och trottoar för att utvärdera bygglovsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fråga är vilken sträcka det är som kommer avgöra murens höjd ur ett bygglovsperspektiv, är det sträcka A som mäts från trottoaren, eller sträcka B som mäts från befintlig marknivå? A är som högst ca 60 cm och B 45 cm.

Eller behöver man alltid begära bygglov vid ändring av saker i tomtgräns?

Mvh
Joakim
 
Redigerat:

Bästa svaret

Claes Sörmland
Att uppföra eller ändra på mur och det inkluderar stödmurar som är motfyllda med jord kräver bygglov. Ett krav i PBF.

De flesta kommuner har av praktiska skäl valt att låtsas som att murar som är lägre än 50 cm inte är murar och därmed inte kräver bygglov. Det finns inget egentligt lagstöd för det utan det är bara en praktisk policy som är populär i många byggnadsnämnder avseende var gränsen går för vad de betraktar som mur och inte vid en tillsyn. Om t ex grannen överklagar byggnadsnämndens beslut att lägga ner ärendet för att muren är lägre än 50 cm så kan länsstyrelsen, MMD och till sist MÖD hamna i en helt annan bedömning om du behövde bygglov. Det är således ett visst risktagande att bygga även låga murar utan bygglov.

De flesta kommuner mäter nog som i A.
 
  • Gilla
Tänka och 5 till
  • Laddar…
Jag säger också A.
Sen är det som Claes säger, kommuner sätter ofta en egen policy/riktmärke för hur hög en mur, plank etc får vara (varierar från kommun till kommun). En sådan policy har dock ingen juridisk bärighet vid eventuell prövning. Min kommun har också satt 50 cm som max höjd innan de kräver bygglov, men stödmurar kräver alltid bygglov.
 
  • Gilla
oxöga och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att uppföra eller ändra på mur och det inkluderar stödmurar som är motfyllda med jord kräver bygglov. Ett krav i PBF.

De flesta kommuner har av praktiska skäl valt att låtsas som att murar som är lägre än 50 cm inte är murar och därmed inte kräver bygglov. Det finns inget egentligt lagstöd för det utan det är bara en praktisk policy som är populär i många byggnadsnämnder avseende var gränsen går för vad de betraktar som mur och inte vid en tillsyn. Om t ex grannen överklagar byggnadsnämndens beslut att lägga ner ärendet för att muren är lägre än 50 cm så kan länsstyrelsen, MMD och till sist MÖD hamna i en helt annan bedömning om du behövde bygglov. Det är således ett visst risktagande att bygga även låga murar utan bygglov.

De flesta kommuner mäter nog som i A.
Jobbigt läge. Ställde några 10*20cm stenar upp för avslut mot en rabatt när jag la stenar för att ställa soptu... återvinningskärl på. Det var ett år sen nu, får väl hålla andan i 9 år till eftersom jag har motfyllt med jord. För sen kanske det är preskriberat?

Det är en galen värd vi lever i. All ära till Claes som varje dag upplyser oss. Uppskattar dina inlägg
 
  • Gilla
  • Haha
David__11 och 6 till
  • Laddar…
Hej Tråden!

Tack så väldigt mycket för era tydliga och utförliga svar, även om det inte riktigt var de svar jag hoppades på.

Jag gör det jag borde gjort från början: mailar kommunen direkt och hör hur de ser på frågan.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Många kommuner har "öppet hus" tider, där man kan få ett kortare samtal med en handläggare, per telefon eller fysiskt möte.

För den här typen av frågor kan ett sådant möte ofta ge mer. Du ställer en fråga, handläggaren kan föreslå en annan formulering av frågan som kan ge ett mycket bättre (för dig) svar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Hej igen.

Som lite uppföljning kan jag berätta att jag mailade kommunen och fick svar redan följande dag som sa:

Tack för ditt mejl.
Åtgärden som du beskriver behöver ett bygglov eftersom den beräknas bli 60 cm från trottoarens nivå. Ifall du skulle bestämma dig att sänka den till under 50 cm, kan den bli bygglovsbefriad ändast om trottoaren inte ligger på kommunens mark utan på samfällighet eller liknande. Anledningen till det är att muren ligger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen som innebär att det behövs medgivande från ägaren till grannfastigheten. Om det är kommunen som visar sig äga grannfastigheten där trottoaren finns, då behövs det ett bygglov, men om det är samfällighet som äger det, så kan du fråga efter medgivande och göra en bygganmälan.
Nyckelbiten jag tar med mig är att i princip allt som sker inom 4.5 m från kommunens mark kräver bygglov.

Mao blir det till att lära sig skriva bygglovsansökan nu.
 
Visst är det bedrövligt att man inte kan skriva svenska på en myndighet.
 
  • Gilla
Kickan42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Joakim654 skrev:
Hej igen.

Som lite uppföljning kan jag berätta att jag mailade kommunen och fick svar redan följande dag som sa:



Nyckelbiten jag tar med mig är att i princip allt som sker inom 4.5 m från kommunens mark kräver bygglov.

Mao blir det till att lära sig skriva bygglovsansökan nu.
Ojdå, den som svarande dig på kommunen har ingen aning. Du har fått helt felaktig info från kommunen.

Men personen har fått en sak rätt, du behöver bygglov. Det som är helt fel i svaret är att det inte kan bli tal om en bygglovsbefriad åtgärd att bygga en stödmur. Det finns ingen sådan möjlighet i PBL, murar är helt enkelt inte bygglovsbefriade oavsett vilken höjd de har. Därmed är avståndet till tomtgräns på 4,5 m helt irrelevant. Inte heller fick medarbetaren det där rätt med att det skulle spela någon roll vem som är huvudman för trottoaren. Det spelar ingen som helst roll för frågan. Men jag kan se var missförstånden kommer ifrån, personen har rört ihop olika komponenter i PBL till en egen sörja. Hur bygganmälan kom in är dock ett mysterium som inte kan förklaras hur brett man än associerar.

Någon hade en riktigt dålig dag på jobbet helt enkelt.
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ja, handläggaren verkar ha plockat information lite här och där för att få till det där svaret. :)

Det som spelar roll är vilken användning grannfastigheten har enligt detaljplanen (förutsatt att du bor i ett område som omfattas av detaljplan), inte vem som äger fastigheten. Anmälan för mur är något jag inte hört talas om, men det kanske någon annan känner till?

TS, har du kollat detaljplanen? Det kan ju även vara så att marken på din fastighet närmast gata är prickad (dvs inte får bebyggas) och att hela muren skulle hamna där. Då kan det bli svårt att få lov beviljat. Jag skulle kolla DP mer detaljerat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Prickmark kan ha flera formuleringar. "Får ej bebyggas" använde vi förr men numera står det oftast "byggnad får ej uppföras". Med den formuleringen får en mur, eller ett staket byggas.



Så även om det är prickmark kan det gå att uppföra en stödmur.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Prickmark kan ha flera formuleringar. "Får ej bebyggas" använde vi förr men numera står det oftast "byggnad får ej uppföras". Med den formuleringen får en mur, eller ett staket byggas.



Så även om det är prickmark kan det gå att uppföra en stödmur.
Visst är det så! Bra att du förtydligade.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad sägs om muruppförande som liten avvikelse från äldre detaljplan (typ gammal byggnasplan eller stadsplan) på prickmark med den gängse äldre formuleringen får ej bebyggas? Är det kört?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Anmälan för mur är något jag inte hört talas om, men det kanske någon annan känner till?
Det ska ju sägas att det finns utrymme i PBL att minska bygglovsplikten genom bestämmelse i detaljplanen. Jag har aldrig stött på detta på forumet så det verkar vara ovanligt. Och läser man Boverket så verkar det som att det bara i mycket speciella fall kan förekomma:

"Planbestämmelser om minskad lovplikt kan användas för dessa åtgärder under förutsättning att en bygglovsprövning inte är nödvändig för att tillvarata grannars eller allmänna intressen."

Men tydligen uppstår med sådan reglering om minskad bygglovsplikt en anmälningsplikt vid t ex nybyggnation.

Jag tror inte det alls är sannolikt att detta är aktuellt i TS fall.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...elser/egenskapsbestammelser_/andrad-lovplikt/
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Tack för all kunskap ni öser in i tråden!

Kollade precis plankartan och det är mycket riktigt prickmark längs hela kommunens väg och ca 4.5 meter in. Mailade tillbaks till handläggaren och frågade om prickmark innebär totalförbud eller om det mer är tänkt som förbud mot byggnader och tillbyggnader.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.