Hej! Vi köpte en lägenhet för ca 10 år sedan, badrummetvar då enligt uppgift nyrenoverat. I golvbrunnen ser det ut som på bilderna. Jag undrar nu om det material som pilen pekar på i fotot är kalkavlagringar eller material som applicerats vid monteringen för att täta "sprickan". Som syns är det inte alls homogent. Det är stenhårt (cement/murbruk?). Jag vet inte om det har någon funktion eller endast finns där för att "limma fast" den rostfria delen. Vore det inte bättre att knacka loss det som sticker ut och sedan applicera våtrumssilikon över spalten? Tacksam för feedback!
Närbild på golvbrunn med ojämnt material som pilen pekar på, eventuell kalkavlagring eller tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är troligtvis fix. Jag skulle inte knacka bort det. Tätskikt skall finnas bakom och skadar ni det är det inte bra.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
det är fix som limmar klinkers och brunnssil.

Absolut inte silikon, då kommer det stå vatten under dina klinkers som inte kan ta sig någonstans.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Om du tar en tops, är det inringade smuts?
 
  • Närbild av smuts och grus i kanten på en maskin med rött inringat område som pekar ut specifik smuts.
Globetrot Byggis1976 skrev:
Om du tar en tops, är det inringade smuts?
Nej, det är stenhårt.
 
D danoleena skrev:
Nej, det är stenhårt.
Aven det som ser ut som en duk?
 
  • Gilla
3rdMolar
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är troligtvis fix. Jag skulle inte knacka bort det. Tätskikt skall finnas bakom och skadar ni det är det inte bra.
Kan
Globetrot Byggis1976 skrev:
Aven det som ser ut som en duk?
ja.
 
Okej, var lite orolig att det är tätskikt duk, men då borde det vara lite gummiaktig.
 
D danoleena skrev:
Kan

ja.
Kan jag se till att det torkar ut ordentligt och sedan applicer ny ”fix”? Vad är fix (ursäkta okunskap)
 
Låt det vara bara. Är säkert rätt byggt. Ingen skada?
 
D danoleena skrev:
Kan jag se till att det torkar ut ordentligt och sedan applicer ny ”fix”? Vad är fix (ursäkta okunskap)
Du ska inte knacka bort det då du riskerar att skada tätskiktet under. Men du kan ev lägga på mer? Är det det du menar?

Fix/fog är den smeten du har mellan plattorna också.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Du ska inte knacka bort det då du riskerar att skada tätskiktet under. Men du kan ev lägga på mer? Är det det du menar?

Fix/fog är den smeten du har mellan plattorna också.
Exakt, fylla på utrymmet med fix så att det blir tätt igen, hoppas jag
 
D danoleena skrev:
Exakt, fylla på utrymmet med fix så att det blir tätt igen, hoppas jag
Det är redan tätt, du har ett tätskikt under!
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Låt det vara bara. Är säkert rätt byggt. Ingen skada?
Ingen skada vad jag vet.
 
Många entreprenörer gör det där skitfult! Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.