Vi ska köpa ved och jag har fått erbjudande på ett flak 40lm3.
Jag vet inte vad betyder flak och hur mycket är 40lm3 i kubik meter?
 
40 kubikmeter är jättemycket även om det är stjälpt mått.
Har du fått bra pris på det?
 
  • Gilla
Manzoor
  • Laddar…
Det låter som flak=container, en lastväxlare skulle jag tro mtp storleken. Det är troligen fråga om 40 löskubikmeter ved, de har alltså bara slängt i veden med skopa, inte staplat den prydligt. Det blir alltså mindre volym om du staplar veden själv efteråt.
 
  • Gilla
Kattmatare och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
40 kubikmeter är jättemycket även om det är stjälpt mått.
Har du fått bra pris på det6500
O olotor skrev:
40 kubikmeter är jättemycket även om det är stjälpt mått.
Har du fått bra pris på det?
16500
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter som flak=container, en lastväxlare skulle jag tro mtp storleken. Det är troligen fråga om 40 löskubikmeter ved, de har alltså bara slängt i veden med skopa, inte staplat den prydligt. Det blir alltså mindre volym om du staplar veden själv efteråt.
Hur mycket blir 40 löskubikmert när man staplar. Hur man räknar?
 
Räkna runt 60%
 
  • Gilla
Kattmatare och 1 till
  • Laddar…
400 kr löskubikmetern inklusive frakt är väl ändå ett OK pris. Om ni värmer huset med enbart ved kan 40 löskubik vara ungefär ett årsbränsle.
 
  • Gilla
Manzoor
  • Laddar…
Låter som ett helt okay pris. Men det är en stadig volym att ta hand om, bara så där. Rätt mycket travandet och slit.
 
40 kubik stjälpt kortved är ju bara kring 25 kubik penat mått. Det är inte hela världen om du bara har någonstans att lagra det. Vi hanterar ungefär dubbelt upp den mängden i året.
Fast du skall vara beredd på att vedhantering i större skala tar tid och känns i musklerna.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.