Någon som har erfarenhet av att spruta lösull i snedtak själv? Den ska ju packas till rätt densitet, hur svårt är det att få till i praktiken?
Den lösull som går att köpa i vanlig bygghandel t ex paroc SHT 1 eller rockwool vindsull är gjord för horisontella vindsbjälklag, kan den användas i snedtak också eller vad är skillanden mot lösullen avsedd för snedtak t ex Rockwool granulate pro?
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Största problemet brukar vara att få tag I maskinerna.
Eftersom det mer eller mindre är stillastående luft man vill åstadkomma så är det viktigare att underlaget är korrekt.
Sen vilken densitet påverkar minimalt i jämförelse.
Bättre då att öka på tjockleken om de går.
 
Japp. Men då fick jag låna maskin gratis från ekofiber. Det är ganska enkelt med rätt grejer. Ullen blåses på plats med lätt övertryck så den packas lagom i hålrummen. Utan maskin blir det svårt att få det rätta fluffet.
 
Jag funderade länge på lösull.. 160kvm tak. 45x195 takreglar. På grund av utdraget projekt med lite tid så valde jag att köpa vanliga stenullsskivor efter jag hade fått upp masoniten/luftspalt så spände jag upp murarsnöre för att hålla vissa stenullskivor på plats där de ca cc120 mellan takstolarna. Det fungerade bra och man kunde ta det i omgångar

Blev väldigt osäker på brandklassning när kikade på ekolösull
 
A Akhept skrev:
Någon som har erfarenhet av att spruta lösull i snedtak själv? Den ska ju packas till rätt densitet, hur svårt är det att få till i praktiken?
Den lösull som går att köpa i vanlig bygghandel t ex paroc SHT 1 eller rockwool vindsull är gjord för horisontella vindsbjälklag, kan den användas i snedtak också eller vad är skillanden mot lösullen avsedd för snedtak t ex Rockwool granulate pro?
Lösull och då helst ekofiber är kanon, jag som bygger en del professionellt skulle aldrig ta i vanliga isolerskivor numera.

Men det finns inget argument för att göra det själv. Det är faktiskt riktigt prisvärt, till och med billigt, att be en firma att spruta. Det är gjort på nån timme kanske och så oerhört smidigt om du har förberett korrekt.
Säg till om du behöver tips på bolag.

Ska du göra det själv uppstår följande grejer:
* Du betalar säkert dubbelt upp för lösullen du köper.
* Du måste hyra en stor maskin vilket inte är det lättaste. Glöm de små leksakerna som ev finns till uthyrning på byggvaruhusen.
* Du måste ha en kompis som matar den stora maskinen.
* Å sist men absolut inte minst. Du vet inte hur man gör, visst, det går att läsa på om allting, men det är ändå lite kunskap bakom att kunna blåsa ett utrymme på rätt sätt.

Å ja, jag HAR provat själv en gång ute på ett otillgängligt bygge på en ö i skärgården dit proffsen inte kunde ta sig. "Råkade" inte ta några bilder på eländet så kan tyvärr inte berätta om hur det gick ;-)
 
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Har både isolerat ett fritidshus, ett attefallshus och senast en villa med lös cellulosa. Första gången i samband med renoveringen av ett fritidshus hyrde jag maskin och gjorde det själv, övriga gånger har jag lejt. Jag tycker inte att det var överdrivet enkelt att göra det själv. Svårt att veta säkert att man får rätt packning, vilket är kritiskt för att det inte ska sätta sig. Den maskinen jag hyrde var mindre och antagligen betydligt sämre än den som proffsen kör med.

Dessutom upplevde jag arbetskostnaden som rätt låg. Två gubbar blåste hela villan på 160 kvm, vägg och tak, på en och en halv dag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för alla svaren.

Jag ska ta och kolla upp vad dett kostar att leja bort det innan jag tar på mig det själv.

Ni som provat själva använde ni lösullen avsedd för horisontella ytor ( t ex Paroc Vindsull)? Förstår fortfarande inte vad skillanden är mot den som används i väggar och snedtak (Paroc granulate pro). Eller är det bara att den för snedtak är anpassad för maskinerna som entreprenörer använder och den andra vindsullen säljs till folk som vill göra det själv och kan krattas eller blåsas med enklare maskiner?
 
A Akhept skrev:
Tack för alla svaren.

Jag ska ta och kolla upp vad dett kostar att leja bort det innan jag tar på mig det själv.

Ni som provat själva använde ni lösullen avsedd för horisontella ytor ( t ex Paroc Vindsull)? Förstår fortfarande inte vad skillanden är mot den som används i väggar och snedtak (Paroc granulate pro). Eller är det bara att den för snedtak är anpassad för maskinerna som entreprenörer använder och den andra vindsullen säljs till folk som vill göra det själv och kan krattas eller blåsas med enklare maskiner?
För ekofiber hade "vindsullen" högre halt av brandskyddsmedel (borsalt) då den var till för öppen förläggning, dvs risk för att gnistor skulle hamna i isoleringen. Annars var den likadan som den andra, för slutna hålrum. Men för stenull kan det inte vara det som är skillnaden.
Krattullen borde vara porösare redan i förpackningen eftersom den inte ska gå igenom någon maskin.
 
Den sorten som användes i mitt hus var samma i vägg och tak.
 
K Knight skrev:
Ny forskning har kommit fram till stt borsyra inte är så bra och är reproduktion störande

[länk]
De hade gjort någon undersökning i Danmark, där borsaltbehandlad isolering är vanlig, hur mycket som hamnade i bostaden. Det var tydligen väldigt lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.