Tomture61
B byron v2 skrev:
Den staplingen är som gjord för mögel och fukt. Både i byggnaden och veden.

Jag har en vedbod som om de packas max för in 12. Jag brukar ha in 10 om året. Boden är helt oisolerad men sluten och ventilerad.

Hade samma problem ett år. Veden återfuktad sig mer eller mindre efter den staplade in pga kondens på plåttaket som droppade ner och när det blev varmt i Boden ångade fukt från veden.

Jag satte in en Kinavärmare med fläkt.
[bild]

Satte den på timer fullfläkt och fullvärme en timme varje sena kväll under första månaden efter instapling.

Räckte för att slippa den cirkulerande fukten vid snabba värmeomslag. Aldrig ett spår av mögel eller det minsta fukt efter det.

Kostar 25 liter diesel som jag blandar med 10 liter sparad spillolja. Dvs max 35 liter bränsle per säsong. Gäller att få bort den där kvarvarande extrafukten man får in även om veden är väl torkad.
https://www.byggahus.se/varme/olagligt-att-elda-med-spillolja
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
vilket många gör i detta land ändå... speciellt de som eldar med flis...
 
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Såg idag att en del av veden som ligger längst in i min vedbod är möglig och ludden.
Medens den längst fram är fin. Hur skulle ni ha gjort?
Flytta på allt och stapla om det som är tillräkligt torrt?

Som ny husägare så gjorde jag nog ett nybörjar misstag och trodde veden skulle kunna torka där inne, men det gick nog inte så bra
Veden längst in är från i sommras.
Jag hade aldrig eldat med den veden för den kommer aldrig hinna bli torr nog och det kommer ge tjära o skorstenen som kostar plenty att bli av med. Det bästa vore om du byggde ett enkelt vedskjul med tre väggar av enkla plank och fyra reglar. Luften får veden att torka bättre än tom värme. Sen hade jag inte bara oroat mig för veden utan dessutom än mer för Boden som kommer bli mögelskadad.
 
Judit Winterborn Dickson Judit Winterborn Dickson skrev:
Jag hade aldrig eldat med den veden för den kommer aldrig hinna bli torr nog och det kommer ge tjära o skorstenen som kostar plenty att bli av med. Det bästa vore om du byggde ett enkelt vedskjul med tre väggar av enkla plank och fyra reglar. Luften får veden att torka bättre än tom värme. Sen hade jag inte bara oroat mig för veden utan dessutom än mer för Boden som kommer bli mögelskadad.
Jag flyttade ut veden till ett annat ställe och har nu enbart helt torr ved där inne och har även byggt en till vedförvaring där veden får ligga och torka :)
 
Hej.

Fortsätter på denna tråd, så slipper jag start än en till

Hållit på med ved närapå så länge jag levt. Fick börja hjälpa till när jag var 8 och är nu snart 70.

Var några år jag bodde i kommunal lägenhet, utan vedeldning.

Så en viss erfarenhet har jag.

Alltid hållit mig till fars principer. Han började i skogen som tidig tonåring. Det bör ha varit runt 1935.

- Nåväl... Vet hur jag letar rätt på törved när jag är ute i skog o mark.
T ex tältar i fiskar vintertid i nåt öringstjärn.
Utan Töre vete tusan hur man gör upp eld om man inte har med sig typ två kilo tändbriketter, köpt på Dollar Store.
Men vet man inte vad man skall föda brasan med.... Så blir det att frysa.
 
Ja, nu var det vedhantering som gällde.
I mitt hus har jag en större Tulikivi täljstensugn, som enda värmekälla året runt.
Tulikivi täljstensugn i drift inomhus, eldad med björkved, öppen planlösning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen planlösning och eldar upp ungefär 15 - 20 kbm stjälpt björkved om året. För mig är stjälpt samma som antalet kbm långved på en lastbil.
 
Nu i mitten på mars, här i Värmland är det lite sent med att få hem björkved på gården.
Varför detta?

Ser när jag klyver med vedklyv, att det finns vatten i björkveden. Det skvätter så grant, när jag klyver.
Alltså fäller man före mars för bästa resultat.

Har nu fått hem veden i 3-meters längder. 1.5 bunt på lastbilen med släp. Hade tänkt mig 4.1 meters längder och en bunt.

- Nu sågar jag upp allt i 30 - 35 cm längd på alla kubbar.

Hastar egentligen inte, för ett fällt träd drar ju inget vatten! Lastbil med släp lastar björkved i snötäckt landskap med en skogsmaskin och vedhög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
I dagarna har jag börjat att såga och klyva allt som är grövre än 15 cm.
Hade ledigt utrymme under tak, så jag slänger in det som får plats.
Inga väggar, typ öppet byggt av långpallar på högkant, förr störar, så vinden får blåsa igenom än till midsommar.

Det som inte får plats, får ligga kluvet i en otäckt större hög.
Stor hög kluven och okluven ved staplad utomhus med sågspån och snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spelar inget roll om det regnar, för död ved suger inte vatten i nån större mängd. Drar in lite i ytveden som ligger överst i högen.
Blåser torrt på en dag eller två.

Så när det blir midsommarstid, är det dags att täcka veden som ligger utan tak. Till hösten är den färdig att eldas.

Norrmännen skiter oftast i att täcka.
Förvarar veden typ i stora nätburar hela eldningssäsongen.


Själv har jag alltid ved för två år,
d v s det jag eldar är minst 1.5 år gammalt och snustorrt.

Vet en som ramlar in ved i källaren intill pannan. Med aldrig rå ved o bara för högst en månads åtgång.
Därefter hämtar han från nån vedrank under enkelt plåttak.
Absolut inga väggar.

I morgon sågar jag upp en större hög med kubbar.... Typ 6-8 kbm långved om Gud vill...

Jag tycker det är hur härligt som helst med vedhantering.

- Ska varva ned för dagen.
Tända en brasa i ugnen o ta mig minst tre starka till nån torkad eller rökt bit älgkött.

Går inte att ge sånt åt hunden, för då fiser hon å det styggaste.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
O hej o hå....
Vevaxeln i motorsågen gick av, strax innanför kopplingen.

Plockade fram gamla Jonseredaren.

Skakade runt lite ifall gamla bensinen typ separerat olja o bensin.
I med lite olja i insug och cylindern, med lossat tändstift.
Drog runt motor några varv med öppen choke.
I med tändstiftet och sprutade in lite startspray.
Drog i starten med öppen choke.

Tände direkt, blårykte och fick så gå på lågt varv... Kanske en halv minut.

Testade sen med olika varv...

Funkar.

Olja kom ut ur hålet vid svärdfästet.

Blir fortsatt sågande i morgon.

- Ny vev kostar över 3 000 kr. Letar efter en havererad såg, med typ skuren cylinder. Så kan jag plocka ihop en fungerande.
 
H Hybro skrev:
O hej o hå....
Vevaxeln i motorsågen gick av, strax innanför kopplingen.

Plockade fram gamla Jonseredaren.

Skakade runt lite ifall gamla bensinen typ separerat olja o bensin.
I med lite olja i insug och cylindern, med lossat tändstift.
Drog runt motor några varv med öppen choke.
I med tändstiftet och sprutade in lite startspray.
Drog i starten med öppen choke.

Tände direkt, blårykte och fick så gå på lågt varv... Kanske en halv minut.

Testade sen med olika varv...

Funkar.

Olja kom ut ur hålet vid svärdfästet.

Blir fortsatt sågande i morgon.

- Ny vev kostar över 3 000 kr. Letar efter en havererad såg, med typ skuren cylinder. Så kan jag plocka ihop en fungerande.
Vilken modell är det? HVA såg gissar jag IOM du numera kör Jonsered 😃
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.