Vad kostar timmer som man gör timmerhus av? Jag tycker det var svårt att hitta något med Google. Byggvaruhus verkar mest sälja impregnerat timmer som man använder utomhus. Timret ska förstås vara torrt och i dimension lagom för timmerväggar, 20 cm diameter kanske?
 
Beror väl på hen som äger skogen, normalt är att yxa fram 5" stockar.
Så längd/toppdiameter på virket styr ju tillgången lite beroende på vad du ska ha.
Finns specifika grupper för detta på FB, brädgården ska du hoppa om du är ekonomisk.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Beror väl på hen som äger skogen, normalt är att yxa fram 5" stockar.
Så längd/toppdiameter på virket styr ju tillgången lite beroende på vad du ska ha.
Finns specifika grupper för detta på FB, brädgården ska du hoppa om du är ekonomisk.
Säljer brädgårdar inte obehandlat timmer? Jag tänkte mest på situationen att man bara vill köpa en eller två stockar för att ersätta dåliga stockar i ett gammalt timmerhus.
 
T Tony2 skrev:
Vad kostar timmer som man gör timmerhus av? Jag tycker det var svårt att hitta något med Google. Byggvaruhus verkar mest sälja impregnerat timmer som man använder utomhus. Timret ska förstås vara torrt och i dimension lagom för timmerväggar, 20 cm diameter kanske?
Timmerhustillverkarna i Dalarna kanske har vad du söker.

Själv skulle jag fälla lämplig fura i skogen köra hem och bearbeta virket rått. 20cm topp diameter tror jag är för smått till reparation av timmerhus.

Vanligt färskt barrtmmer vid vägkant ca 1000kr/m3, ska du ha enstaka stock och speciella längder får du nog räkna med minst det dubbla.
 
T Tony2 skrev:
Säljer brädgårdar inte obehandlat timmer? Jag tänkte mest på situationen att man bara vill köpa en eller två stockar för att ersätta dåliga stockar i ett gammalt timmerhus.
Nä, de säljer främst brädor och reglar.

Kontakta närmaste skogsägare och beställ vad du behöver.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Möt hur grov gamla stocken har varit och lägg på 3-5 cm så du har marginal att bearbeta om draget. Utsidan och insidan sågade eller bilade och översidan och undersidan lämnas runda.
Det lönar sig att ha 5-12mm övermått på tjockleken så man kan rikta upp timret med bilan där man skall knuta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.