Hej på er

Min yttervägg skall konstrueras så här tänkte jag (utifrån och in)

Ytterpanel
Vindpapp
70 mm isolering liggande
170 mm isolering stående
byggplast
45 mm isolering liggande

Jag får ett rätt bra U-värde med isoleringsmängden, och med de tre olika isoleringsskikten bryter jag ju köldbryggorna bra också. Elektrikern behöver dessutom inte ta bryta byggplasten för att göra eldragningen.

Vad sägs?
 
Mikael_L
Verkar helt OK, mina egna planer är just nu som dina fast med 45+170+45. Men planerna ändras hela tiden. Det sista spåret är att ev byta ut 170:an och den yttersta 45:an mot en enda lättregel ... ;)

Men du ska väl ha spikläkt mellan vindpappen och panelen. Spikläkten fasas lämpligvis av lite snett i underkant (om det är liggande läkt och stående panel) för att leda ev kondensvatten utåt. En del (många?) tycker säkert detta är överkurs.
En annan möjlig överkursgrej är att sätta små masonitlappar mellan spikläkt och den bakomliggande regeln, för att ordna bästa möjliga luftväxling.

Sen kan har du nu chansen att välja mellan vindpapp, vindskyddsduk (windy) utegips...
På insidan då? ska du köra med OSB+gips eller spånskiva + gips eller bara gips eller ...?

Valen är oändliga. Jag tycker nästan att allt detta är värre än att gå i klädbutikerna och prova kläder... :D
 
Som sagt, det finns oändliga val.. Jag får se vad snickarna säger om överkurstipsen, de är ruskigt erfarna (vilket är rätt skönt när man är amatör)...

På insidan kommer jag iaf att sätta råspont och gips. Lite mera jobb kanske , men jag har mycket bra pris på råspont och mycket fritid :)
 
Mikael_L
Med en schysst spikpistol tar det inte så förfärligt mycket tid...

Sen slipper du risken att ha OSB eller spånskiva (som väl är alternativen) som sitter där i huset och släpper ifrån sig olika konstiga ämnen ifrån bindemedlet (limmet). Själv är jag inte specillt orolig för det, men har du kostat på dig arbetet med råspont kan du tänka på den fina finessen när du försöker somna med värkande armar och axlar ... ;)
 
Låter väl fint tycker jag. Ska du ha en 70mm regel liggande på utsidan? Hur fäster man den på bästa sätt så att den bär ordentligt ? Räcker det att spika eller måste man rent av använda vinkeljärn?
 
hmm, fördelarna med att ha tjockare isolering i det stående skiktet verkar bli fler och fler. Rimligen sitter ju en 45mm regel stadigare än en stående 70mm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.