Skissat lite på en öppning på en "carport" tanken är 8.5meter bred (minus stolparnas bredd) och öppningens höjd 3m.

Kikade först på byggbeskrivningar.se och gjorde sedan en egen FEM modell som gav samma nedböjingsvärden så jag antar att min last och egenspaperna för limträbalken är hyfsat OK.

3D-modell av en carport med måttangivelser, dimensionerade balkar och stolpar, samt tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan har jag moddat den lite och kommit fram till att om stolparna görs i stål och om man stärler upp hörnen , så får man bara en nedböjning på 8.6mm för en 115x405 limträbalk. Dom små 45gradiga bitarna i hörnen på öppningen går förövrigt i 1meter. Skulle väll kunna tänka mig att öla på dessa ytterligare.



Färgglad FEM modell av en carport med dimensioner och böjningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Det jag vill är att givet 3m öppning i höjdled minimera totalhöjden på byggnadn. SÅ lite sugen på att gå ner ytterligare ett snäpp i Limträbalken men ... ger mig nog här om ingen kommer med någon klockren ide som stärker upp??

Stålbalk är väll ett alternativ oxå men det har sina nackdelar så ja håller mig nog till en limträbalk

Sedan känns ju tak reglarnaär lite väl överdrivna. den klagar ju på att 45x245 inte skulle funka vilket känns lite väl överdrivet
djupet på bygget är 3m förövrigt. ska bara lägga på TP20 plåt
 
S
För en 8500 mm bred carport, känns 4050 mm bred balk, som lite väl kort. 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.