Huset är från 60-talet och ska kitta om fönster nu. Frågan är om fönsterkitt från Biltema är bra eller vilken produkt man bör använda?
 
Jag gillar Dana 683, vet inte om biltemas är bra och kan inte se att det finns anledning att välja annat än Danalims kitt.
 
S
Om man ska kitta om fönster, vart 50:e år är kostnaden rätt oväsentlig. Köp det bästa och enklaste att jobba med.
 
wildeside
Åk till en glasmästare och köp av dom.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Leif Arvidsson har också linoljekitt (om det inte ska vara syntetiskt). Motsvarar nog Dana. Biltemas har jag ingen erfarenhet av.
 
wildeside wildeside skrev:
Åk till en glasmästare och köp av dom.
Då blir det väl danas 683 som jag tipsat om.

Det bästa kittet är kanske OS110 Illbruck som Riksantikvarieämbetet rekomenderar
 
wildeside
F fribygg skrev:
Då blir det väl danas 683 som jag tipsat om.

Det bästa kittet är kanske OS110 Illbruck som Riksantikvarieämbetet rekomenderar
Ja inte vet jag vad det va jag fick av glasmästarn i påsen med det va lättarbetat och håller fortfarande. Kostade en hel kanellängd men jag fick en kopp kaffe på köpet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Dana
wildeside wildeside skrev:
Ja inte vet jag vad det va jag fick av glasmästarn i påsen med det va lättarbetat och håller fortfarande. Kostade en hel kanellängd men jag fick en kopp kaffe på köpet.
Danas linoljekitt brukar finnas i små burkar hos Jula, för många av oss är det lättillgängligt och tillräckligt prisvärt för enstaka fönster.
683 finns ju i 5 kilos hink för enstaka hundralappar på de flesta byggnadsvårdsbutiker om man ska renovera många fönster.
 
Kittet håller inte att lagra så även om kilopriset är lågt för fem kilo ska man nog hinna använda det på ett halvår. Ska testa att lägga in i rå linolja som borde förlänga hållbarheten. Plast släpper igenom syre så det blir snart skinn på kittet.
 
Toppen, tack, då blir det Dana 683 :)

Räcker 5 kg till 17 fönster? (då inkluderar det båda fönsterna, i de fall där ett fönster är uppdelat till ett större och ett smalare fönster).
 
P peter.linkan skrev:
Toppen, tack, då blir det Dana 683 :)

Räcker 5 kg till 17 fönster? (då inkluderar det båda fönsterna, i de fall där ett fönster är uppdelat till ett större och ett smalare fönster).
Det beror på om det är spröjsar eller ej, kopplade och storlek. Svårt att bedöma i förväg. För mig räckte inte fem kilo till mer än fem fönster, eller om jag inte är inne på tredje hinken.160 cm höga kopplade (inner och ytterbåge) med spröjs, dvs 12 glas i varje fönster med en omkrets på cirka 180 cm för varje glas. 22 meter kittfals i varje fönster.
 
Har använt Biltemas fönsterkitt med god framgång. Skulle säga att det håller snarlik kvalitet som Cascos fönsterkitt som jag använda initialt. Sen vet jag inte vad experterna tycker om den sistnämnda, jag är åtminstone nöjd med båda och kitt-falsarna ser fortfarande bra ut såhär 6-7 år senare för Casco, och 2 år för Biltema.
Med det sagt, endast använt det på ett växtskåp byggt under sträng budget (men stått ute i ur och skur). Som övriga skriver är det kanske vettigt att kosta på sig lite mer om det är husets fönster som sak kittas.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det beror på om det är spröjsar eller ej, kopplade och storlek. Svårt att bedöma i förväg. För mig räckte inte fem kilo till mer än fem fönster, eller om jag inte är inne på tredje hinken.160 cm höga kopplade (inner och ytterbåge) med spröjs, dvs 12 glas i varje fönster med en omkrets på cirka 180 cm för varje glas. 22 meter kittfals i varje fönster.
Tack för jämförelsen!
 
  • Kaktus på fönsterbrädan framför ett öppet fönster med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.