Jag har haft en byggfirma som renoverat ett par rum och i samband med detta lagt nytt golv från Kährs, lamellparkett.
Direkt efter byggarna var klara och golvet var lagt tog deras målare vid, golvet täcktes med skyddspapp och en rätt lång målningsprocess startade.
Nu är allt klart men när man går på det nya fina golvet så märker man att golvet sviktar ut mot golvlisterna på flera ställen och man hör liksom underlagsmattan (Kährs Tuplex) tryckas ihop:



Underlaget är betongplatta och golvet har legat inomhus i rumstemperatur i god tid innan läggning.
Blir det så här för att betongen under inte är tillräckligt jämn, att listerna inte "trycker ner" golvet tillräckligt eller någon annan anledning?
Det är inte så här överallt men på flertalet ställen och egentligen bara längs listerna. Mitt på golvet upplevs det som stumt.

Är detta OK eller har något fel gjorts vid läggning?
 
Är golvet jämnt på denna sträcka?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är golvet jämnt på denna sträcka?
Du menar om jag lägger ett vattenpass längs listen? I så fall är det i princip jämnt. Möjligtvis en liten skillnad.
 
  • Gult vattenpass horisontellt på yta som visar nästan jämn nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man har nog helt enkelt missat att vara noga med att pressa ner listen ordentligt vid fastsättning
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Betongplattor är sällan helt perfekt plana.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 6 till
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Du menar om jag lägger ett vattenpass längs listen? I så fall är det i princip jämnt. Möjligtvis en liten skillnad.
Nä snarare med en rätskena på 1-2m
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Tror det är en kombination av två fel.

Betonggolvet under är inte plant.
Listen har inte pressats nedåt vid fastsättning.
 
  • Gilla
Kennster och 2 till
  • Laddar…
K
M MagHam skrev:
Tror det är en kombination av två fel.

Betonggolvet under är inte plant.
Listen har inte pressats nedåt vid fastsättning.
Instämmer med tidigare talare.
 
M MagHam skrev:
Tror det är en kombination av två fel.

Betonggolvet under är inte plant.
Listen har inte pressats nedåt vid fastsättning.
Tolkar det som att man fortfarande hade fått svikt fast inte lika mycket om man hade pressat ner listen mer innan fastsättning?
Det sägs ju att golv rör sig/sväller med årstider eller framförallt luftfuktighet och det ska finnas rörelsemån mot väg men gäller då detta bara i "sidled" dvs under listen och inte uppåt? För om man skulle pressa ner golv och list så mycket det går så bör det ju inte finnas något utrymmet uppåt att röra sig åt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
wildeside
M MagHam skrev:
Tror det är en kombination av två fel.

Betonggolvet under är inte plant.
Listen har inte pressats nedåt vid fastsättning.
Tre fel skit bakom verktygen😂
 
I
När vi rev ut vårt befintliga parkett så låg där tjocka pappersrester lite här och där, vi slängde bort dessa illa kvickt utan att fundera över det men nu i efterhand så har det med stor sannolikhet handlat om kompensering för ojämnheter i undergolvet. Även om vi försökt vara så noga vi kan så sviktar så gott som alla våra parkettgolv, dock främst mitt på någonstans(trotts rejäla marginaler). Lägger vi rätskiva över så ser golven raka och fina ut så det handlar absolut om att under golven inte är jämna.

Oftast kan det vara en hel del svikt i golv utan att man tänker på det men i ert fall hade jag inte godkänt det, här kan det finns klämrisk beroende på hur mycket tyngd som krävs.
 
  • Gilla
Kennster
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Tolkar det som att man fortfarande hade fått svikt fast inte lika mycket om man hade pressat ner listen mer innan fastsättning?
Det sägs ju att golv rör sig/sväller med årstider eller framförallt luftfuktighet och det ska finnas rörelsemån mot väg men gäller då detta bara i "sidled" dvs under listen och inte uppåt? För om man skulle pressa ner golv och list så mycket det går så bör det ju inte finnas något utrymmet uppåt att röra sig åt.
I höjd rör det sig om nån mikrometer men i längsmed så kan det röra sig om cm
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
I
Med tanke på att det sviktar så pass mycket så tror jag inte det blir bra att pressa ner listerna, iallafall inte om golvet Förövrigt ligger rakt. Risken finns att man skapar kulle längre ut på golvet.
 
det här med att måla efter att golvet är lagt ( om jag inte missförstått) har jag ingen bra erfarenhet av om inte ventilationen är riktigt bra
 
E egge80 skrev:
det här med att måla efter att golvet är lagt ( om jag inte missförstått) har jag ingen bra erfarenhet av om inte ventilationen är riktigt bra
Jag har FTX installerad för ca 5 år sedan så ventilationen är bra.
Vad är nackdelen med att måla efter att golvet är lagt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.