Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Nej för det skulle då varit vad TS hade köpt
Precis som nu, så var kommer rättvisan in? Som sagt, rättvisa hör inte hit. Var gränsen faktiskt går är det som är relevant.
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
mer ett konstaterande att grannen borde begripit att det var fel
Varför då? Grannen borde ha kontrollerat gränserna när denne köpte fastigheten, absolut! Men vi vet inte i vilken utsträckning och mot vilket underlag denne gjort detta.
Grannen kanske fick en karta i prospektet där gränsen var felritad och trodde på den? Grannen kanske inte gjort någon kontroll alls. Vi vet inte.
Att då anta att gränsen går någonstans baserat på rättvisa är ett orimligt förfarande. Resten av fastigheterna har gräns vid grannens husvägg, varför inte här? Då borde grannen ha rätt till hela ytan. Eller resten av fastigheterna har gräns vid grannens garage, TS borde ha rätt till hela ytan. Min poäng är att man kan/bör inte anta alls, vilket du verkar förespråka.
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
De har en egen tomtkarta där man kan läsa av att tomten inte går längs med grannens husvägg på den sidan, de har bara lagt beslag på marken.
Vad grannen har och inte har vet vi inget om. Det kan mycket väl vara en tidigare ägare till grannens fastighet som (med eller utan tidigare ägare till TS fastighets tillåtelse/okunskap) börjat nyttja den ytan. Grannen kan därmed mycket väl ha köpt fastigheten och haft rimlighet att tro att den ytan tillhör den egna fastigheten.
Att grannen inte kollat upp gränsen är förstås beklagligt, men att förutsätta att grannen lagt beslag på detta och medvetet gjort fel är ett ganska stort antagande.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Givetvis ska du ha tillgång till din tomt, men jag kan också förstå din granne. Alla vill ju ha en frizon där man kan göra vad man vill. Har du fönster på den väggen som vetter mot grannen? Om inte är det grannens insynsskyddade del av tomten. Hade jag varit du, skulle grannen behövt flytta sina växter bort från husgrunden och sedan hade det varit bra med det. Om dina barn vill springa runt huset är det inget som hindrar dom, inte ens om det varit grannens tomt. Barn e barn.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men detta är ju jätteenkelt!

Fastighetsgrånserna är som dom är och finns det inga servitut om att remsan kan användas av grannen så finns inget att diskutera eller ha åsikter om.

Sen kan man, bara för att undvika chock hos motparten, förmedla informationen i två steg. Först tala om att det är så. Sedan, lite senare, att man själv tänker bruka ytan.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G Goran0 skrev:
Om dina barn vill springa runt huset är det inget som hindrar dom, inte ens om det varit grannens tomt. Barn e barn.
Jo, om fallet vore att det vore grannens tomt skulle det ju hindra. Grannen har givetvis rätt att inte ha grannens ungar rännandes på tomten om den så önskar.
Barn är barn, och det är din uppgift som förälder att uppfostra dem.
 
  • Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Vår granne hade också "annekterat" delar av vår tomt när vi köpte och flyttade in. De i det närmaste had en sjuklig vilja att använda vår tomt. Som tur var hade det trängande behov av att förhandla med oss av olika anledningar så vi fick vår tomt tillbaka. Men det finns ingen grannsämja alls. Om du är intresserad (efter att ha blitt bemött på det sättet) kanske du skall låte det bero, men du ger alltså bort mycket pengar och värde till din granne, vilket de säkert är medvetna om.
Att de "hotar" att flytta är väl bara positivt, men skulle inte tro att du har sån tur ;)

I mitt perspektiv tar man besluten för framtiden, inte för sakfrågan, dvs när ni väl säljer skall ju detta påvisas i prospektet = inkluderad komplikation = mindre värde.

Ta frågan i lung och ro, var vänlig men bestämd, anmäl staket via bygglov, be kommunen om medling om det blir mycket problem, och häng med de andra grannarna ist.
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Precis som nu, så var kommer rättvisan in? Som sagt, rättvisa hör inte hit. Var gränsen faktiskt går är det som är relevant.

Varför då? Grannen borde ha kontrollerat gränserna när denne köpte fastigheten, absolut! Men vi vet inte i vilken utsträckning och mot vilket underlag denne gjort detta.
Grannen kanske fick en karta i prospektet där gränsen var felritad och trodde på den? Grannen kanske inte gjort någon kontroll alls. Vi vet inte.
Att då anta att gränsen går någonstans baserat på rättvisa är ett orimligt förfarande. Resten av fastigheterna har gräns vid grannens husvägg, varför inte här? Då borde grannen ha rätt till hela ytan. Eller resten av fastigheterna har gräns vid grannens garage, TS borde ha rätt till hela ytan. Min poäng är att man kan/bör inte anta alls, vilket du verkar förespråka.

Vad grannen har och inte har vet vi inget om. Det kan mycket väl vara en tidigare ägare till grannens fastighet som (med eller utan tidigare ägare till TS fastighets tillåtelse/okunskap) börjat nyttja den ytan. Grannen kan därmed mycket väl ha köpt fastigheten och haft rimlighet att tro att den ytan tillhör den egna fastigheten.
Att grannen inte kollat upp gränsen är förstås beklagligt, men att förutsätta att grannen lagt beslag på detta och medvetet gjort fel är ett ganska stort antagande.
Du vann klockrent på antal gissningar nu, varför skulle någon göra en hitttepåkarta då korrekta tomtgränser finns? Flikar in att grannarnas tomter lika mycket tar slut vid garagen. Ha en bra dag, och hoppas du mår bättre snart :)

Men lägger till ändå: Det är ju tydligen nåt du inte begriper. Det hypotetiska du kom med att tomtgränsen går längs TS husvägg är inte "precis som nu". Då hade TS köpt det enligt en karta som visar att tomten avslutas längs med husväggen. Tydligt var tomten tar slut. Det som köptes. Det är inte samma sak som kartan TS i verkligheten hade fått se som är lantmäteriets utstakade, 1,5 från husväggen. Och det fick han inte, för grannen har lagt beslag på de 1,5 metrarna. Har köpt något som han inte får tilträde till. Det är inte "precis som nu".
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Du kan givetvis använda din tomt oavsett vad grannen tycker..
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Du vann klockrent på antal gissningar nu, varför skulle någon göra en hitttepåkarta då korrekta tomtgränser finns? Flikar in att grannarnas tomter lika mycket tar slut vid garagen. Ha en bra dag, och hoppas du mår bättre snart :)
Det är ingen som behöver göra en hittepåkarta, de finns redan i mängder! Exempelvis finns en funktion på eniro.se att visa fastighetsgränser, dessa kan vara flera meter fel. Ingen behöver ha agerat i ondo här.

Ja, som jag precis sa. Varför ska antagandet göras att gränsen går mitt i, det kan ju lika gärna vara så att gränsen ska gå vid husväggen eller garageväggen, varför grannen isf. skulle ha rätt till hela eller ingen del av marken.

Istället för att svamla om annat, kan du inte försöka förklara vad ditt rättviseargument har med saken att göra istället?

Och tack, jag mår utmärkt. Eller tänkte du det som ett illa framfört argument för något också? Mitt mående har heller inte något med den här diskussionen att göra, men jag förstår om du vill släppa det här nu det blir ju lätt så när man kommer på att man svamlar.
 
T
Ni kan givetvis använda tomten som er.
Men skulle ta det väldigt varsamt med hur man lägger upp det.

Om grannen är trevlig och förstående så hade jag erbjudit att hjälpa till att flytta växtlighet som ska sparas och sen erbjudit att köpa en häck ihop som kan planteras i gränsen eller ett plank/staket och inte komma med för många tankar på jag tycker.

Oavsett om ni har rätt till tomten så känner man för grannen som får stor förändring på sin sida helt ur det blå.

Att bara köra över grannen som många här anser är inte så kul för det är du ska vara granne med personen och inte ett forum.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ett sansat inlägg☺️
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad grannen har och inte har vet vi inget om. Det kan mycket väl vara en tidigare ägare till grannens fastighet som (med eller utan tidigare ägare till TS fastighets tillåtelse/okunskap) börjat nyttja den ytan. Grannen kan därmed mycket väl ha köpt fastigheten och haft rimlighet att tro att den ytan tillhör den egna fastigheten.
Att grannen inte kollat upp gränsen är förstås beklagligt, men att förutsätta att grannen lagt beslag på detta och medvetet gjort fel är ett ganska stort antagande.
Konstig kommentar. Det finns väl knappast en enda köpare som inte har sett till att få en korrekt tomtkarta med alla gränser inritade. Hur i hela friden kan man köpa något utan att veta vad man får? Självklart måste man utgå från att grannen vet eller borde ha vetat var gränsen går.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Gränsdragningen mellan fastigheterna har rimligtvis ingenting med vad som är rättvist eller inte att göra. Fastighetsgränsen är där den är, alldeles oavsett vad någon tycker är rättvist och inte.
Det handlar heller inte om att det ska "tillfalla" någon, fastighetsgränsen är som den är och en person har köpt den ena fastigheten och någon annan har köpt den andra.

Det må vara enkelt för dig, men du har fel.
Var hittar du lagstöd i att den av grannen planterade rosenbusken (eller vad det nu må vara för växtlighet) är din bara för att grannen planterat den på din fastighet?
Det grannen har lagt/ställt/uppfört/planterat på TS fastighet är just grannens. Om TS sätter spaden/sågen/yxan/sekatören/gräsklipparen i detta riskerar TS en anmälan om exempelvis egenmäktigt förfarande eller skadegörelse.
Oj, oj, oj, nu har lagvrängaren talat. Självklart ska grannen få rimlig tid på sig att hämta sina växter. Se till att göra begäran skriftligt. Har inget hänt ska man ju formellt begära handräckning av Kronofogden. Men det skulle bara vara löjligt i det här fallet. Börja med att sätta upp ett lågt staket för att markera var gränsen går. Be sedan grannen att inte gå in på din tomt annat är för att hämta växterna. Rakt och enkelt utan att öka spänningen mellan er.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ingen som behöver göra en hittepåkarta, de finns redan i mängder! Exempelvis finns en funktion på eniro.se att visa fastighetsgränser, dessa kan vara flera meter fel. Ingen behöver ha agerat i ondo här.

Ja, som jag precis sa. Varför ska antagandet göras att gränsen går mitt i, det kan ju lika gärna vara så att gränsen ska gå vid husväggen eller garageväggen, varför grannen isf. skulle ha rätt till hela eller ingen del av marken.

Istället för att svamla om annat, kan du inte försöka förklara vad ditt rättviseargument har med saken att göra istället?

Och tack, jag mår utmärkt. Eller tänkte du det som ett illa framfört argument för något också? Mitt mående har heller inte något med den här diskussionen att göra, men jag förstår om du vill släppa det här nu det blir ju lätt så när man kommer på att man svamlar.
Ordet rättvisa hade mycket liten del av vad jag presenterat för tankar kring detta. Det är utbrytbart med rimlighet t ex, jag har också skrivit ut att det är troligt att man försöker skapa så mycket lika stora tomter som möjligt, att terrängen troligen skapat den skillnaden mot grannarna att garage och husvägg inte skapar tomtgräns just där.

Framför allt så överensstämmer det jag presenterar med den verkliga tomtgränsen, den är ju faktiskt lika långt från grannens garage som TS husvägg. Varför grälar du med folk som tycker samma om var tomtgränsen går???

Eniros tomtgränser är korrekta, kommer från lantmäteriet, det är hur det placerats över fotografier tagna från rymden som det glappar. Troligen mänskliga faktorn.
Jag har för övrigt jobbat digitala vägkartor för 20 år sen, på den tiden kunde det vara satellitfel på 4 meter i vissa lägen. Har blivit bättre sen dess.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Sanda37 Sanda37 skrev:
frågan hur har kommunen fått fram exakta tomtgränsen? I varje hör på din tomt skall det sitta järnrör som rödmarkerad och det är Lantmäteriet som sätter ut dom. Om din granne tar en bit av din mark eller flyttar tomtgränsen är lag brått. Förtydande om järnrör Dessa kallas gränspinnar och går under fix punkter och gör man åverkan på något sett så är det ett brått enlig jordbrukslagen. Ps/ Om du loggar in på mina sidor inne på lantmäteriet. [länk]
Kommunen gick med metalldetektor och sökte upp alla fyra gränsrör som utger vart min tomtgräns går och grävde fram dom. Därefter sprayade kommunen dessa med knallröd färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Violina och 16 till
  • Laddar…
På baksidan av vårt fritidshus finns en mur av natursten i tomtgräns och bakom den en kort uppförsluttning på ca 5 m därefter en mindre skogsväg.
I sluttningen har någon tidigare ägare planterat lökar och perenner av alla de slag.
Det är jättevackert, och vi sköter det vidare, men med vetskapen och förståelsen om att det inte är vår mark och att ägaren (ett skogsbolag) närsomhelst kan plantera några lärkträd eller hitta på nåt annat kul där.
Vilka gränser som gäller ska alla fastighetsägare sätta sig in i när man tillträder. Det borde TS granne gjort.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.