Har ett trist duschrum på landet med plastmatta på väggar och golv. Går det att kakla direkt på dessa eller måste plastmattorna avlägsnas först? Jag är opraktisk och måste få hjälp.
Bror
 
Det går nog, men är knappast godkänt om du ska ha ett försäkringsbart våtrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Har ett trist duschrum på landet med plastmatta på väggar och golv. Går det att kakla direkt på dessa eller måste plastmattorna avlägsnas först? Jag är opraktisk och måste få hjälp.
Bror
Vet du vad det är för regelavstånd? Många reglar upp väggar för kakel då de är tyngre.

Det finns vissa typer av mattor som är ok som tätskikt. Men inte alla. Beroende av ålder behöver du byta golvbrunnen.

Det normala är att företag river och bygger nytt…så blir det enligt gällande standard. Kontakta ett par våtrum behöriga företag för offert?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vet du vad det är för regelavstånd? Många reglar upp väggar för kakel då de är tyngre.

Det finns vissa typer av mattor som är ok som tätskikt. Men inte alla. Beroende av ålder behöver du byta golvbrunnen.

Det normala är att företag river och bygger nytt…så blir det enligt gällande standard. Kontakta ett par våtrum behöriga företag för offert?
Har ingen aning om regelavstånd, är som sagt totalt okunnig på området.
 
Tilläggas kan att duschen används sparsamt, inte p g a dålig hygien, utan jag går ner till sjön , tvagar mig och tar en simtur.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det är bra tid att ta in företag, då det är brist på uppdrag så just nu är priser bra.

Jag skulle:
1. Riva
2. Regla till cc45. Gips och plyfa
3. Byt rör och avlopp
4. Byt brunn
5. Golvvärme och nytt golv
6. Tätskikt
7. Yta - Klinker och kakel

Är det trähus? Platta på mark?

Vi har dragit in offerter i Stockholm precis på badrum. Mer extensiv rivning än din och vi har en komplexitet av hur vårt in vatten kommer i golvet mm. För ett par år sedan kollade vi och då låg offerter runt 180kkr. Nu ligger de mycket lägre, vi kommer välja ett företag som vill ha 130kkr. Vi gör dock inget själva. De ska göra allt, byta tak, elen, VVS…totti

Skulle tro att du kan riva själv o dra ner det 15-20kkr?
 
Redigerat:
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Har ingen aning om regelavstånd, är som sagt totalt okunnig på området.
Kakel är tungt. För matta är det vanligt med cc60 och enkelgips. Det klarar inte tyngden av kakel
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Kakel är tungt. För matta är det vanligt med cc60 och enkelgips. Det klarar inte tyngden av kakel
Det är ett trähus på torpargrund.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Microcement kanske kan vara ett alternativ, aldrig testat själv men ser flera här pp BH som har gjort med.gott resultat.
Inte lika tungt som kakel så din befintliga regling bör duga.
 
  • Gilla
Bror Irgens
  • Laddar…
BirgitS
Många våtrumstapeter går att måla.
 
  • Gilla
Bror Irgens och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vet du vad det är för regelavstånd? Många reglar upp väggar för kakel då de är tyngre.
För att förtydliga så är det egentligen inte för att kakel är tyngre utan det handlar om att uppnå tillräcklig böjstyvhet i väggen för att inte kakeln ska kunna spricka eller lossna av rörelser.
Man brukar enkelt säga att man ska uppnå en böjstyvhet som motsvarar dubbla lager gips med cc600.
Eftersom man gärna vill uppnå möjligheterna att kunna göra godkända infästningar i väggarna i senare skede så är då alltså 15mm plywood med ett lager gips den vettigaste konstruktionen för då uppfyller man båda dessa kraven.

Äldre hus reglades oftast cc600 med enkelgips vilket alltså inte är tillräckligt för plattsättning och tar man bort plastmattan och lägger på ett lager gips till så har man inte en vägg det går att göra godkända infästningar i så det är i min värld ingen genväg att gå.

I de allra flesta fall så behöver el och vvs justeras och ändras så i min värld finns det bara en väg och gå.
Riv bort allt ner till regelnivån.
Fäll in reglar på cc300 så man kan använda sig av 900mm skivor och kör med 15mm plyfa och gips vid uppbyggnaden efter att el och vvs är ändrat. (Alternativt köra med de betydligt otympligare 1200 skivorna.)

Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Har ett trist duschrum på landet med plastmatta på väggar och golv. Går det att kakla direkt på dessa eller måste plastmattorna avlägsnas först? Jag är opraktisk och måste få hjälp.
Bror
Känns som du inte vill lägga allt för mycket pengar på det hela och då är mitt tips att kolla med företag som jobbar med plastmattor då det idag finns väldigt mycket finare plastmattor än förr och det är inte dyrt alls.
Då kan du ganska lätt dra bort befintlig matta och i bästa fall även återanvända befintlig gips, el och vvs då du inte bygger på väggarna någonting i tjocklek.
Det enda att tänka på är ju att det blir svårt att göra godkända infästningar mer än i reglarna som finns.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Tack för svaret, lutar åt att jag avstår. Så viktigt känns det inte.
 
Tack för svaret, lutar åt att jag avstår. Så viktigt känns det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.